Arbitražni sud u Moskvi vratio vlasništvo nad aerodromom Domodedovo državnim organima

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Arbitražni sud Moskovske oblasti doneo je odluku o prenosu aerodroma Domodedovo (DME), jednog od glavnih ruskih vazdušnih čvorišta, u državno vlasništvo, izvestila je ruska novinska agencija TASS.

Ova odluka usledila je nakon višegodišnje istrage koju je sprovelo Tužilaštvo Ruske Federacije, a koja je otkrila dokaze o nezakonitoj stranoj kontroli i opstrukciji rada aerodroma od strane njegovih vlasnika. Takve aktivnosti su, prema nalazima istrage, predstavljale pretnju nacionalnoj bezbednosti i stabilnosti transportne infrastrukture.

Aerodrom Domodedovo, koji predstavlja ključni transportni čvor u Rusiji, bio je od 1990-ih pod upravom biznismena Dmitrija Kamensčika i njegovog partnera Valerija Kogana. Ipak, najnovije istrage pokazale su da se faktička kontrola nad aerodromom ostvarivala preko mreže stranih kompanija i ofšor entiteta, uključujući fondaciju Atlant (Malta), Alamo CY Limited (Kipar), DME Stichting Administratiekantoor (Holandija) i DME Airport Designated Activity Company (Irska).

Domodedovo airport Foto: Shutterstock

Neke od ovih kompanija bile su registrovane i u Specijalnoj administrativnoj oblasti (SAR) Kalinjingradske oblasti. SAR je jurisdikcija sa posebnim poreskim i pravnim režimom, osmišljena da privuče strane i domaće kompanije koje žele da premeste svoje pravno sedište u Rusiju bez likvidacije, piše portal Ruavia. Time se omogućava zadržavanje korporativne strukture i prava, uz promenu pravne osnove.

Dmitrij Kamensčik poseduje državljanstva Rusije, Turske i Ujedinjenih Arapskih Emirata, dok je Valerij Kogan državljanin Izraela. Nijedan od njih nije pribavio neophodne dozvole za vlasništvo nad strateškim preduzećem u Rusiji, što je direktno kršenje federalnog zakona o strateškim objektima.

Domodedovo airport Foto: Shutterstock

Tužilaštvo je takođe ustanovilo da su vlasnici aerodroma namerno opstruisali razvoj infrastrukture, konkretno rekonstrukciju piste 2 (RWY 02). Godine 2014. Savezna agencija za vazdušni saobraćaj (Rosavijacija) donela je odluku o izgradnji nove piste 02 kao dela federalnog programa razvoja transporta, za šta je bilo izdvojeno 12,85 milijardi rubalja (što je prema tadašnjem kursu iznosilo oko 270 miliona evra). Završetak radova bio je planiran za 2016. godinu, ali je zbog bankrota izvođača rok prvo pomeren na 2018, a zatim potpuno propušten. Do januara 2025. godine, aerodrom Domodedovo je imao na raspolaganju samo jednu aktivnu pistu.

Godine 2018. ugovor sa izvođačem radova je raskinut, a projekat je zamrznut sa oko 80% dovršenosti. U 2019. godini iz rezervnog fonda je izdvojeno 620 miliona rubalja za nastavak radova, ali oni nikada nisu nastavljeni. U januaru 2021. raspisan je novi tender za projektovanje, ali ni planirani završetak do 2023. nije ostvaren.

Domodedovo airport Foto: Shutterstock

U januaru 2025. Tužilaštvo je podnelo tužbu protiv vlasnika aerodroma (Kamensčika i Kogana), optužujući ih za prikrivanje strane kontrole nad strateškim objektom i za opstrukciju modernizacije infrastrukture. Tužilaštvo tvrdi da su vlasnici namerno skrivali stvarnu vlasničku strukturu i strani uticaj, kao i da su prebacili 18 milijardi rubalja dobiti aerodroma u inostranstvo, pod izgovorom otplate zajmova. U tužbi se navodi da su te radnje možda dovele do namernog odlaganja rekonstrukcije piste 02 i podrivanja ekonomske stabilnosti Rusije.

Zbog navedenih infrastrukturnih problema, broj putnika na aerodromu značajno je opao poslednjih godina – pad od 6% u 2023. i dodatnih 23,5% u prvih deset meseci 2024.

tehničar aerodrom Ilustracija: Shutterstock

Tužilaštvo je utvrdilo da je, uprkos formalnim transakcijama sa ruskim kompanijama, faktička kontrola ostala u rukama stranih državljana i ofšor struktura. Vlasnici su prikrili svoje strano poreklo i doveli u zabludu Saveznu službu za zaštitu konkurencije, kršeći zakon o stranim ulaganjima u strateška preduzeća.

Na osnovu ovih nalaza, podneta je tužba za nacionalizaciju aerodroma. Arbitražni sud je usvojio zahtev Tužilaštva, uveo ograničenja na akcije i imovinu grupe kompanija i zabranio bilo kakve radnje koje bi mogle ugroziti rad aerodroma ili prenos imovine izvan Rusije.

(Aero.rs)

Video: Aerodrom Nikola Tesla Beograd: Noćne operacije Air Serbia

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>