Airbus A321XLR: Avion koji bi trebalo da ove godine bude zvezda na sajmu u Dubaiju
Većina putnika i dalje smatra da su dugi i interkontinentalni letovi neraskidivo vezani za širokotrupne avione sa dva prolaza, ali prema mišljenju eksperata i novinara koji se bave komercijalnim vazduhoplovstvom - Erbas A321XLR osporava taj koncept.
Ovaj avion sa jednim prolazom je projektovan da leti do oko 11 sati, povezujući gradove koji su ranije bili teško dostižni. Naravno, skraćenica XLR u nazivu aviona "rezervisana" je za "eXtra Long Range" - veoma udaljena putovanja, a A321XLR je najsposobniji član A320neo porodice.
Kapacitet: tipično 180–220 sedišta u dvoklasnoj konfiguraciji, a maksimum može da bude 244 sedišta u jednoj klasi, navodi Simple Flying.
Ima maksimalnu težinu pri poletanju od 101 tone i dodatni rezervoar od oko 13.000 litara goriva, što mu omogućava dolet od 4.700 nautičkih milja (oko 8.700 km).
Pokreću ga moderni motori (CFM LEAP-1A ili Pratt & Whitney GTF), sa oko 30% manjom potrošnjom goriva i emisijom CO₂ po sedištu u poređenju sa starijim avionima.
Kabina koristi Airbusov „Airspace“ koncept: širi prolazi, veliki pregradni pretinci za prtljag, moderni sistemi osvetljenja, mogućnost potpuno ravnih sedišta u biznis klasi, ekrani i brzi internet.
Ko naručuje A321XLR?
Od lansiranja 2019. godine, potražnja je eksplodirala i Airbus ima narudžbinu za više od 500 aviona.
Među najvažnijim kupcima su: IndiGo - naručio 69 A321XLR; Wizz Air - 47 komada; American Airlines - 50 aviona, koristiće ih na transkontinentalnim i transatlantskim linijama; United Airlines - takođe 50 naručenih XLR-ova. Qantas - naručio između 28 i 36 XLR aviona; Air Canada - planira sa 30 XLR-a za otvaranje novih ruta iz Montreala ka Evropi.
Pored toga, kompanije za leasing pokazuju interesovanje što dodatno potvrđuje ekonomsku univerzalnost ovog modela.
Šta A321XLR donosi kompanijama?
Fleksibilnost u mreži: Avion omogućava profitabilno letenje na „dugim“ rutama, tj. na linijama gde nema dovoljno potražnje da opravda širokotrupni avion.
Smanjeni operativni troškovi: Zbog efikasnosti goriva i optimalne veličine, XLR može da zameni stare avione (kao što je Boeing 757) i da omogući održivost ruta koje su pre bile rizične.
Ekološki doprinos
Manje emisije ugljenika po sedištu i niži nivo buke čini ovaj avion atraktivnim u kontekstu klimatskih zahteva i regulacija buke.
Operativna sinhronizacija
Zbog zajedničkih sistema sa A320neo porodicom, aviokompanijama je lakše integrisati XLR u postojeću flotu bez većih poremećaja u obuci posada i održavanju: pilotima ne treba nova obuka ni novi sertifikat.
Avion bez konkurencije
Da biste neki vazduhoplov označili kao konkurenciju ovom avionu - trebalo bi da se proizvodi u pogonima drugog proizvođača. Avioni Embraer nemaju takmaca, baš kao ni Boeing: čak ni najduži 737 MAX ne može da dostigne dolet A321XLR‑a.
U širem smislu, manji širokotrupni avioni kao što su Boeing 787-8 ili Airbus A330neo mogu imati sličan dolet, ali su skupi za eksploataciju u odnosu na XLR na ovakvim rutama.
Pored toga, Boeing 757 je bio nekada konkurencija, ali više nije u proizvodnji, što čini A321XLR veoma atraktivnom opcijom.
Avio-kompanije „klađenjem“ na Erbas A321XLR vide priliku da: smanje operativne i ekološke troškove, fleksibilno upravljaju flotom zahvaljujući sličnosti sa drugim A320neo modelima i postave temelje za budući razvoj mreža dugolinijskog letenja sa uskim telom.
Za putnike, izazov može biti psihološki - letenje skoro 11 sati u avionu sa jednim prolazom -ali A321XLR donosi obećanje moderne kabine, bolju povezanost i ekološki efikasniji let.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.