Sankcije NIS-u stupile na snagu - saobraćaj na aerodromu Beograd bez zastoja

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: NIS Srbija

Jutros u šest časova stupile su na snagu američke sankcije prema kompaniji NIS a.d. Novi Sad, nakon što Ministarstvo finansija SAD nije produžilo specijalnu licencu kojom je omogućavano njeno nesmetano poslovanje sa inostranim partnerima. Uprkos tome, na Aerodromu „Nikola Tesla“ saobraćaj se odvija redovno, a snabdevanje avio-gorivom trenutno funkcioniše bez problema.

Kako je potvrđeno za domaće medije, Aerodrom Beograd je u stalnoj koordinaciji sa državnim institucijama i partnerima, a operacije točenja goriva odvijaju se bez zastoja. Uobičajena praksa je da avio-kompanije same biraju dobavljača goriva, dok aerodrom obezbeđuje prostor i infrastrukturu za distribuciju.

Salinger Igor

Ko su operateri za avio-gorivo u Srbiji

Do sada je NIS bio jedini snabdevač avio-gorivom u Srbiji. Kompanija proizvodi kerozin tipa Jet A-1 u rafineriji u Pančevu i snabdeva avione na aerodromima Beograd i Niš, gde poseduje skladišta i distributivne kapacitete.

Međutim, pre uvođenja sankcija, država je odobrila licence novim operaterima. Kompanija Flystar Flight Support, podružnica britanske grupacije Menzies Aviation, dobila je krajem avgusta i početkom septembra dozvole Agencije za energetiku Republike Srbije za skladištenje i trgovinu naftnim derivatima na period od deset godina. Flystar posluje na aerodromu Beograd i već pruža usluge avio-kompanijama.

Pored nje, prema dostupnim podacima, i Er Srbija je registrovana kao kupac i prometnik avio-goriva za sopstvene potrebe, čime se dodatno širi broj aktera koji mogu da učestvuju u snabdevanju, prenosi portal Blic.

Salinger Igor

Stabilnost snabdevanja i naredni koraci

Prema sadašnjim procenama, snabdevanje kerozinom u Srbiji ostaje stabilno, budući da se unutrašnje transakcije obavljaju u dinarima i nisu predmet međunarodnih ograničenja. Domaće avio-kompanije i zemaljske službe mogu nastaviti da koriste postojeće zalihe i kanale snabdevanja, dok su istovremeno registrovani novi operateri sa licencama koji mogu preuzeti deo tržišta.

Kada je reč o stranim avio-kompanijama, njihova mogućnost da koriste gorivo NIS-a zavisi od internih sankcionih politika i od načina plaćanja. Inostrane avio-kompanije koje podležu američkim ili evropskim propisima verovatno će morati da nabavljaju gorivo preko alternativnih dobavljača, kao što je Flystar Flight Support, ili da ponesu sa sobom veću količinu goriva ili organizuju točenje na susednim aerodromima što će svakako uticati na povećanje njihovih troškova.

Slična situacija dogodila se i ranije, kada je Viz Er (Wizz Air) privremeno obustavio točenje NIS-ovog goriva u Beogradu i premeštao dopunu u Budimpeštu ili Temišvar, što je kasnije rešeno. Ovog puta, zahvaljujući novim licenciranim partnerima i rezervnim kapacitetima, očekuje se da sistem ostane funkcionalan i da ne dođe do ozbiljnijih poremećaja u saobraćaju.

Portal Aero.rs nastaviće da prati situaciju u vezi sa snabdevanjem avio-gorivom na srpskim aerodromima i da o svim novim okolnostima blagovremeno obaveštava javnost.

(Aero.rs)