Koje mesto zauzimaju Er Srbija i Kroacija Erlajns na evropskoj avio mapi?
Tokom letnje sezone 2025. godine, Er Srbija i Kroacija Erlajns svrstale su se među šezdeset najvećih evropskih avio-kompanija prema dostupnom kapacitetu sedišta, koji predstavlja važan pokazatelj u avio-industriji.
Er Srbija se našla na 49. mestu na listi najvećih avio-prevoznika na kontinentu, dok Kroacija Erlajns zauzima 58. poziciju, piše ExYuAviationNews.
Srpski nacionalni avio-prevoznik rangiran je odmah iza kompanija kao što su erBaltik, Ajjslander i Er Dolomiti, dok je po kapacitetu sedišta ispred Diskaver Erlajns-a, Nordvind Erlajns-a i TUIflaj-a. Sa druge strane, Kroacija Erlajns nalazi se iza Aeroitalija-e, Jut Er-a i Luks Er-a, ali je ispred Er Korzike, Tarom-a i KM Malta Erlajns-a.
Bliskoistočne i globalne avio-kompanije nadmašuju regionalne
Ukoliko se u obzir uzmu i neevropske kompanije, jasno je da tri velike bliskoistočne avio-kompanije - Emirati, Katar Ervejz i Etihad Ervejz - imaju veći kapacitet na evropskom tržištu od Er Srbije i Kroacija Erlajns. Pored njih, prevoznici kao što su Flajdubai, Čajna Sautern Erlajns, Saudija, Rojal Er Marok i Nuveler takođe premašuju kapacitet Kroacija Erlajns-a.
Er Srbija beleži snažan rast
Za razliku od Kroacija Erlajns-a, Er Srbija je u proteklim godinama ostvarila značajan napredak u pogledu rasta flote i mreže linija. Nakon pandemije, srpska nacionalna avio-kompanija preduzela je agresivne korake ka širenju, što je rezultiralo povećanjem kapaciteta za 55,5% u odnosu na 2019. godinu. U poređenju sa pre šest godina, Er Srbija sada ima dodatnih 1,3 miliona sedišta na tržištu.
Na nedavno održanom CAPA Airline Leader Samitu u Atini, generalni direktor Er Srbija-e, Jirži Marek, izjavio je:
„Preuzeli smo rizik. Jedan je bio u vezi sa strategijom, a drugi sa unutrašnjim resursima. Iskoristili smo Covid kao priliku za rast i u poslednje tri godine smo integrisali osamnaest aviona i pokrenuli četrdeset destinacija. Takođe, nismo angažovali konsultantsku firmu za post-Covid strategiju, već smo unapredili sledeću generaciju naših menadžera na viši nivo da bi sami donosili odluke.”
S druge strane, Kroacija Erlajns je usvojila konzervativniji pristup u pogledu rasta. Tokom letnje sezone 2025. godine, hrvatski avio-prevoznik premašiće kapacitete iz 2019. godine za 6,3%, sa dodatnih 132.000 sedišta.
Rajaner neprikosnoven među evropskim avio-kompanijama
Na vrhu liste najvećih avio-kompanija u Evropi tokom letnje sezone 2025. godine nalazi se Rajaner sa preko 142,2 miliona sedišta. Slede ga IziDžet, Turkiš Erlajns, Lufthanza, Viz Er, Britiš Ervejz, Er Frans, Pegazus Erlajns, Aeroflot, Vueling i KLM. Kada je reč o neevropskim prevoznicima, najveći kapacitet na evropskom tržištu ima Emirati sa više od 14,1 miliona sedišta, dok su odmah iza njega Junajted Erlajns, Delta, Ameriken Erlajns i Er Kanada.
A gde je JAT bio nekada?
Zanimljivo je da je nekadašnji jugoslovenski nacionalni avio-prevoznik JAT (Jugoslovenski aerotransport) tokom 1980-ih godina bio rangiran kao deveta najveća avio-kompanija u Evropi. U vreme svoje ekspanzije, JAT je povezivao Beograd sa brojnim destinacijama širom sveta, uključujući Severnu Ameriku, Aziju, Afriku i Bliski Istok.
Er Montenegro među najmanjima
U poređenju sa regionalnim konkurentima, Er Montenegro se nalazi među najmanjim evropskim avio-kompanijama, odmah iza prevoznika kao što su Tas Ervejz, Anima Vings i Deniš Er Transport.
(Aero.rs)