Da li i vi prekraćujete let gledanjem u mapu leta na ekranu? Kako je nastala i zašto je i danas omiljena

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Ako ste se ikada zatekli da tokom leta na ekranu ispred sebe pratite malu ikonicu aviona kako se pomera preko sveta, niste jedini. Mapa leta je možda najjednostavniji sadržaj sistema zabave u avionu, ali istovremeno i jedan od najpopularnijih. Za neke putnike ona je meditativna, za druge izvor sigurnosti, a za treće – zabava bez koje let ne bi bio isti.

Kada su se pojavile mape leta?

Prve mape leta nisu bile digitalne, već na papiru. Još sredinom četrdesetih, putnici na transatlantskim letovima dobijali su karte na kojima su mogli sami da beleže poziciju aviona – pilot bi im s vremena na vreme saopštio koordinate ili udaljenost od nekog grada, a oni bi olovkom crtali rutu. Bio je to svojevrsni „analogni Flightradar24“ u eri kada je letenje preko okeana još uvek bila avantura.

Foto: Shutterstock

Prvi elektronski sistemi pojavili su se kasnije u kokpitima, a tek početkom osamdesetih stigli su i do putnika. Swissair i KLM su 1982. godine među prvima uveli projekciju mape na platno u kabini. Prikaz je bio jednostavan: crvena linija između tačke polaska i odredišta i mali simbol aviona koji se pomera. Uprkos gruboj grafici, doživljaj je bio fascinantan.

Danas su mape daleko naprednije – u 3D prikazu, sa animacijama koje pokazuju planine, gradove i znamenitosti. Neke omogućavaju i „pogled iz kokpita“ sa visinom i brzinom, dok druge nude edukativne sadržaje za decu.

Foto: Shutterstock

Zašto ih toliko volimo?

Istraživanja pokazuju da čak dve trećine putnika tokom leta uključi mapu, a petina gleda isključivo nju. Mnogi kažu da im ona pruža osećaj kontrole, jer im pogled na brzinu i visinu daje sigurnost u situaciji kada ne mogu da utiču na let. Za druge, posmatranje tačke koja sporo napreduje preko planina i mora deluje gotovo meditativno. Ima i onih kojima je najzanimljiviji deo što mogu da vide iznad kojih država lete i koliko je još ostalo do cilja. Za česte putnike, mapa leta postaje ritual i deo iskustva bez kojeg se ne može.

Na društvenim mrežama ovo je čak postao trend – ljudi se hvale da su satima zurili u mapu umesto da gledaju film ili koriste internet. Neki to nazivaju „dopamin detoks“, dok se drugi šale da je to „osobina serijskih ubica“. Kako god da se posmatra, fascinacija mapom očigledno nije prolazna.

Foto: Shutterstock

Zanimljivosti iz istorije mapa

Prve mehaničke verzije u avionima radile su tako što je papirna traka sa rutom prolazila kroz uređaj, a olovka je u realnom vremenu crtala liniju – gotovo isto kao što EKG iscrtava rad srca. Na nekim mapama iz pedesetih prikazivane su ilustracije životinja ili znamenitosti zemalja iznad kojih se leti, pa su više podsećale na putopisne plakate nego na navigaciju. Najveći skok dogodio se sa pojavom mlaznjaka, kada su avio-kompanije ponosno isticale nove rute preko severnog pola koje su drastično skraćivale putovanja i predstavljale svojevrsnu revoluciju u povezivanju sveta.

Foto: Predrag Vučetić

Fenomen koji traje

Iako danas u avionima možete da birate stotine filmova i serija, mapa leta ostaje nezaobilazna. Za mnoge putnike ona je najvažniji ekran tokom leta – bilo da prate svaku turbulenciju, gledaju koliko minuta je ostalo do sletanja ili jednostavno žele da vide da li upravo lete iznad grada koji poznaju.

Sledeći put kada se uhvatite kako hipnotisano gledate u malu ikonicu aviona, setite se da niste sami. To je ritual koji putnike spaja već decenijama – od papirnih karata do savremenih 3D prikaza.

(Aero.rs)