Koliko je bezbedan vazduh u avionima: Sve učestaliji slučajevi kontaminacije vazduha u kabini
Sve više posada i putnika širom sveta prijavljuje kontaminaciju kabinskog vazduha (fume event) – incidente u kojima isparenja od motornog ulja ili hidrauličnih tečnosti dospevaju u kabinu i kokpit aviona. Najnovija istraga Wall Street Journala, zasnovana na podacima Federalne uprave za avijaciju (FAA), pokazuje da su ovi događaji u značajnom porastu poslednjih godina, a da posledice po zdravlje mogu biti ozbiljne.
Simptomi i posledice za posadu
Dok avio-kompanije i proizvođači tvrde da je kvalitet vazduha u skladu sa standardima i da su incidenti retki u poređenju sa ukupnim brojem letova, iskustva članova posade govore drugačije. Piloti i stjuardese navode simptome poput zamagljenog vida, konfuzije, glavobolja, mučnine, drhtavice, pa čak i trajnih neuroloških oštećenja. Jedna stjuardesa u intervjuu izjavila je da se tokom leta srušila, izgubila sposobnost govora i naknadno dobila potvrdu o oštećenju nervnog sistema. Lekari koji su uključeni u lečenje ovih slučajeva naglašavaju da simptomi podsećaju na potres mozga kod profesionalnih sportista.
Erbas A320 u centru pažnje
Najviše prijava vezuje se za Erbas A320 porodicu, uključujući i noviji A320neo. Statistika pokazuje da je broj kontaminacija kabinskog vazduha kod ovog tipa čak sedam puta veći nego na Boingu 737, prema podacima kompanija koje koriste oba tipa. Posebno se ističu avioni sa motorima Pratt & Whitney PW1100G, poznatim po tehničkim izazovima u eksploataciji. Ipak, problem nije ograničen samo na A320. U februaru je Delta erlajnsov Boing 717 morao da se vrati u Atlantu kada se kabina ispunila dimom – ispostavilo se da je ulje dospelo u sistem za dovod vazduha.
Kako nastaje problem
Većina modernih putničkih aviona koristi tzv. bleed-air sistem, gde se komprimovani vazduh uzima iz motora radi presurizacije kabine. Ukoliko zaptivke oslabe ili procure, ulje ili hidraulična tečnost mogu dospeti u taj vazduh i ispariti na visokoj temperaturi, stvarajući potencijalno opasna isparenja. Novi motori sa preciznijim tolerancijama i modernim materijalima zaptivki pokazali su se osetljivijim i sklonijim curenjima.
Mere proizvođača i regulatora
Erbas je pokrenuo program „Project Fresh“, kojim želi da redizajnira delove A320 porodice i smanji rizik od pojave mirisa i isparenja. Jedna od predloženih izmena podrazumeva premeštanje ventila sa donje strane trupa na gornju, kako bi se smanjila mogućnost ulaska kontaminanata u sistem. Ove izmene biće uvedene tek na novim avionima od 2026. godine.
Iako i Erbas i Boing tvrde da su njihovi avioni bezbedni, a FAA navodi da su incidenti retki u odnosu na broj letova, sindikati pilota i kabinskog osoblja u Evropi i SAD insistiraju na dodatnim istraživanjima, uvođenju jedinstvenih standarda prijavljivanja i jasnijim protokolima za zaštitu posada. Evropska agencija za bezbednost u avijaciji (EASA) već nekoliko godina sprovodi projekat FACTS, posvećen merenju i analizi kvaliteta vazduha u avionima.
Šta rade avio-kompanije
Neke kompanije uvode dodatne obuke kako bi posade bile spremne da prepoznaju i prijave i najmanji trag mirisa ili dima. Takođe, obavezno se sprovode istrage nakon svake prijave u okviru bezbednosnih menadžment sistema. Ipak, najveći izazov ostaje nedostatak univerzalne definicije – kada je reč o kontaminaciji kabinskog vazduha, još uvek ne postoji precizan kriterijum koji bi jasno razlikovao manji incident od ozbiljne ugroženosti.
(Aero.rs)