Mladi pilot Itan Guo koji je preleteo celu planetu dobio kaznu i zabranu sletanje u Čile na tri godine
Itan Guo (Ethan Guo), pilot star svega 20 godina, koji je posle smrti svog rođaka obolelog od teške vrste kancera rešio da pokuša nemoguće - postane najmlađi pilot koji je sleteo na svih sedam kontinenata i tom prilikom u julu "zaglavio" na Antarktiku kažnjen je u Čileu.
O poduhvatu ovog mladića koji je prvi put poleteo sa svega 13 godina naš portal je već pisao - baš u trenutku kada je Guo sleteo na ostrvo koje pripada čileanskom delu Antarktika. Podsetimo, vlasti te zemlje su momka koji leti četvorosedom Cesnom (Cessna 182Q) optužile da je "dao lažne informacije kontroli letenja i da je prekršio avio-propise" te zemlje.
Mladi pilot koji upravlja jednomotornim avionom reg. N182WT, krajem juna, dok je leteo u čileanskom sektoru Antarktika, sleteo je u bazu Potporučnik Rodolfo Marš na ostrvu King Džordž. Čileanski tužioci tvrde da je Guo poleteo iz Punte Arenasa sa prijavljenom rutom ka Ušuaji, Argentina, ali je skrenuo ka Antarktiku bez obaveštavanja čileanske Direkcije za civilno vazduhoplovstvo DGAC.
Zvanični Čile (preciznije - tamošnje Tužilaštvo) navodi da je dostavio lažne podatke kontroli letenja i namerno pokušao da stigne do Antarktika "po svaku cenu", ugrožavajući sopstveni život i bezbednost globalnog vazdušnog saobraćaja, piše Simple Flying. Međutim, Guo i njegova odbrana tvrde da su ga nepovoljni vremenski uslovi, kvarovi na instrumentima i ozbiljno zaleđivanje doveli u "neposrednu opasnost od pada", što ga je primoralo na promenu pravca, te da je DGAC obavestio što je pre bilo moguće:
"Zbog ovih problema, gospodin Guo je zatražio i dobio izričitu, direktnu dozvolu da sleti u bazu Marš od visokorangiranog zvaničnika DGAC putem aplikacije WhatsApp, odobrenje koje je kasnije potvrdio kontrolor letenja same baze."
U ponedeljak je čileanski sudija pristao da obustavi slučaj na osnovu dogovora između Guoovog pravnog tima i Tužilaštva. Sporazum predviđa da on u roku od 30 dana donira 30.000 dolara fondaciji za decu obolelu od raka, napusti čileansku teritoriju čim uslovi to dozvole i ne ulazi u zemlju naredne tri godine.
Guo je presudu opisao kao "direktan rezultat odbijanja tužilaštva da prizna ove jasne dokaze", misleći na odobrenja za sletanje na Antarktiku koja, kako kaže, ima. U bazi čileanskog vazduhoplovstva na kojoj je sleteo boravi već više od šest nedelja, a trenutno ostaje na Antarktiku dobrovoljno, čekajući prevoz na kopno.
Ovo produženo zadržavanje odložilo je njegov pokušaj da postane najmlađi pilot koji je solo preleteo svih sedam kontinenata i prikupio milion dolara za dečju bolnicu Sv. Džad (St. Jude). Od polaska iz Memfisa, Tenesi, 2024. godine, posetio je skoro 60 zemalja i prikupio više od 100.000 dolara za svoj cilj.
Za sada Guo ne može da napusti Antarktik, jer loše vreme sprečava redovne letove, a sudbina njegovog aviona ostaje neizvesna. Tužilaštvo dovodi u pitanje da li njegova Cesna 182Q ispunjava tehničke uslove za napuštanje kontinenta, uz mogućnost da će morati da bude rastavljena i prevezena brodom. "Taj avion bi mogao da napusti Antarktik u delovima. Ali ne vidim da će poleteti", izjavio je tužilac Kristijan Krisosto.
Cesna 182Q je četvorosedi, jednomotorni avion sa klipnim motorom, uveden krajem 1970-ih. Pokreće ga motor Kontinental O-470-U, a ima dolet od oko 900 nautičkih milja, u zavisnosti od opterećenja gorivom i uslova. Tipično krstari brzinom od oko 140 čvorova i ima plafon leta od približno 18.000 stopa. Iako je popularna za duge prelete i opštu avijaciju, nije pogodna za polarne oblasti.
Pravila vazduhoplovstva na Antarktiku zahtevaju da letelice imaju produženi dolet, mogućnost pouzdanog rada u ekstremno niskim temperaturama i specijalizovanu opremu za zaštitu od leda i preživljavanje u hitnim slučajevima. Većinu operacija na kontinentu obavljaju modifikovani avioni poput Basler BT-67 ili DHC-6 Tvin Oter, koji su dizajnirani za teške uslove, imaju veću autonomiju i mogu da lete sa neuređenih ili zaleđenih pista.
(Aero.rs)