Najmanje jedna osoba izgubila život: Ponovo fatalni udes američkog aviona V-22 Osprey
Od 16 težih udesa do sada tilt-rotor letelice Bell Boeing V22 Osprey, dvanaest je imalo je smrtonosan ishod
Tilt-rotor vazduhoplov - "pola avion pola helikopter" - Bell Boeing CV-22 B Osprey (Morski soko) koji je bio u sastavu Američkog ratnog vazduhoplovstva (United States Air Force - USAF) srušio se 29. novembra u blizini ostrva Jakušima nešto pre 15 sati po lokalnom vremenu.
Prema informacijama očevidaca, neposredno pre pada vatra je zahvatila levi motor, koji je i eksplodirao prilikom čega su se odvojili krakovi rotora, što je uzrokovalo gotovo trenutni gubitak kontrole nad letilicom. Spasilačke ekipe su pronašle na mestu pada krhotine aviona i (do trenutka nastajanja ovog teksta) - jednu žrtvu, navodi specijalizovani portal Aviation Safety.
Avion koji je bazirao u vazduhoplovnoj bazi Jokota (OKO/RJTI), gde su inače smeštene tri ove letelice, poleteo je sa šest članova posade sa aerodroma u bazi Marinaca Ivakuni (IWK/RJOI) u prefekturi Jamaguči ka vazduhoplovnoj bazi Kadena (DNA/RODN), na ostrvu Okinava.
Prema dostupnim informacijama, Bell Boeing CV-22B Osprey je zatražio od kontrole leta na aerodromu Jakušima (KUM/RJFC) dozvolu za prinudno sletanje u 14:35 po lokalnom vremenu i nalazio se u prilaznoj putanji pisti 32, prenosi BBC.
U isto vreme avion japanske nacionalne kompanije Japan Air Lines (JAL) ATR 42-600 sa oznakom JA09JC na liniji JL2450 iz Jakušime za Osaku spremao se za poletanje sa istog aerodroma, što je verovatno dovelo do odlaganja prinudnog prizemljenja američkog vojnog vazduhoplova.
Neposredno nakon udesa još jedan avion istog tipa u vlasništvu USAF sleteo je na isti aerodrom.
Gotovo sve svetske medijske kuće izveštavale su o padu američkog aviona.
Portoparol japanske obalske straže Kazuo Ogava potvrdio je da se u avionu u trenutku nesreće nalazilo šest lica i da je pronađeno jedno beživotno telo.
Japanska obalska straža poslala je u misiju spasavanja šest brodova i dva helikoptera. Nije poznato kakvo je zdravstveno stanje dve osobe koje su izvučene iz mora, a koje su se u trenutku nesreće nalazile u letelici.
Ribarski čamci pronašli su još tri osobe u okolnim vodama, ali do trenutka zaključenja ovog teksta nije bilo poznato u kakvom su stanju.
Prema navodima japanskog Ministarstva odbrane, avion je nestao sa radara oko 14.40 časova po lokalnom vremenu. Zamenik japanskog Ministra odbrane Hirajuki Mijazava potvrdio je da je avion pao nakon pokušaja da prinudno sleti, javlja engleski portal inews.
Zvaničnici USAF u Jokoti naveli su da još rade na potvrdi informacija i da za sada nemaju komentar. Osprey je vazduhoplov tzv tilt-rotor koncepta, koji može da leti i kao helikopter i kao avion s fiksnim krilima; sto mu omogućiju motori koji se rototiraju po potrebi.
Ovo nije prvi udes aviona ovog tipa tokom 2023: u avgustu ove godine tri američka marinca su poginula, a nekoliko je povređeno kada se Osprey srušio tokom vojnih vežbi u Australiji.
Pet američkih marinaca je 2022. godine poginulo nakon što se njihov avion MV-22B Osprej srušio tokom obuke u Kaliforniji. Iste godine četiri američka vojnika su poginula kada se njihov Osprey srušio tokom NATO vežbi u Norveškoj.
Od 1991. do danas registrovano je 16 padova ovog tipa letilice, od čega je 12 bilo sa smrtnim ishodima.
Prema tvrdnji vojnog analitičara, penzionisanog pukovnika američkog vazduhoplovstva Sedrika Lejtona, V-22 je bezbedan za letenje, ali ima istoriju mehaničkih i operativnih problema od nastanka 1980-ih godina, navodi CNN.
Avion koji se danas srušio je verzija namenjena Komandi američkih specijalnih operacija. Izvodi duge misije i opremljen je dodatnim rezervoarima za gorivo, posebnim radarom za praćenje terena AN/APQ 186 i drugom opremom kao što je AN/AAQ-24 Nemesis infracrvenim mamcima za ometanje protivničke PVO.Ovaj tip vazduhoplova zamenio je helikopter Sikorski MH-53 Pave Low u transportnim i specijalnim misijima.
(Aero.rs)