Lockheed Martin ponovo isporučuje F-35 za USAF

Vreme čitanja: oko 2 min.

Modernizovani avioni trebalo je da budu isporučeni do kraja 2026. po ceni od 10,6 milijardi dolara, ali su troškovi narasli na 16,5 milijardi dolara, a rok isporuke je pomeren na 2029.

Foto: Tanjug/AP

Američkom ratnom vazduhoplovstvu (USAF) su posle godinu dana pauze dobili prve nove avione F-35 Joint Strike Fighter kompanije Lockheed Martin.

Do pauze je došlo zbog problema sa nadogradnjom softvera aviona, javlja portal Defense News.

Prva dva aviona F-35A, opremljena "skraćenom" ili delimičnom verzijom softvera nadogradnje Technology Refresh 3, isporučena su Vazduhoplovnom segmentu Nacionalne garde, 187. lovačkom krilu na aerodromu Daneli u Alabami i vazhoplovnij bazi Nelis.

Foto: Shutterstock

Međutim, dugotrajno odlaganje isporuke F-35 opremljenih TR-3 softverom - i činjenica da neće moći da obavljaju borbene misije sve do 2025. godine - imalo je posledice na baziranje ovih aviona američkog vazduhoplovstva u Evropi, rekao je general Džejms Heker novinarima ovog vikenda.

"Nemojte misliti da su problemi sa TR-3 softverom završeni. On je dovoljno dobar za obuku, ali posle još ima", rekao je Heker, komandant Američkih vazduhoplovnih snaga u Evropi.

Foto: Tanjug/AP

Nadogradnje TR-3 za F-35 uključuju bolje ekrane, računarsku memoriju i procesorsku snagu. One su neophodne kako bi se postavile osnove za širu modernizaciju F-35 poznatu kao Blok 4, koja će uključivati mogućnost nošenja više oružja, bolje identifikacije ciljeva i poboljšane sposobnosti elektronskog ratovanja.

Lockheed Martin je prvobitno trebalo da završi TR-3 oko aprila 2023. Međutim, do jula 2023, kada su prvi avioni namenjeni za TR-3 počeli da izlaze iz proizvodne linije u Fort Vortu, Teksas, nadogradnje su još uvek bile nepotpune. Vlada je odbila da prihvati isporuke ovih aviona, što je dovelo do rasta zastoja u isporukama.

Tanjug/AP

Lockheed Martin i Kancelarija za program F-35 su se fokusirali na strategiju završavanja privremene verzije TR-3 softvera koja je bila dovoljno funkcionalna za obavljanje nekih obuka i testnih letova neophodnih da bi vlada prihvatila avione.

Međutim, avioni F-35 opremljeni skraćenom verzijom TR-3 softvera neće moći da obavljaju borbene zadatke sve do 2025. godine, izjavio je general-pukovnik Majk Šmit, izvršni direktor programa F-35.

Foto: Shutterstock

Šmit je rekao da F-35 program primenjuje "fazni pristup" isporuci ovih aviona. Avioni sa početnim obukama će biti isporučeni u julu i avgustu, dok će avioni sa "robusnom sposobnošću za borbenu obuku" biti dostavljeni do kraja avgusta.

Najmanje 12 gotovo završenih aviona F-35 sada su parkirani u Fort Vortu, iako vlada nije želela da precizira tačan broj. Kevin Hanter, pomoćnik sekretara za nabavku, tehnologiju i logistiku Vazduhoplovstva, nije bio siguran koliko će vremena biti potrebno da se isporuče svi zadržani avioni, ali je rekao: "To sigurno nije preko noći."

Foto: Tanjug/AP

Međutim, kašnjenje TR-3 će izazvati domino-efekat na operacije, nabavke i kasnije nadogradnje F-35 u Vazduhoplovstvu tokom narednih godina.

Prema prvim najavama iz decembra prošle godine, modernizovani avioni trebalo je da budu isporučeni do kraja 2026. po ceni od 10,6 milijardi dolara, ali su troškovi narasli na 16,5 milijardi dolara, a rok isporuke je pomeren na 2029.

(Aero.rs)