Tri godine do poletanja potpuno nove vrste vazduhoplova: Spremite se za Izviđače

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Američko ratno vazduhoplovstvo (USAF) intenzivno radi sa stručnjacima kompanije DžetZero (JetZero) kako bi unapredila kontrolni softver i finalnu konfiguraciju letelice koja u ovom trenutku nosi ime Petfajnder (Pathfinder - izviđač, pionir, op. aut.).

Patrik Rajder, portparol USAF, potvrdio je da se projekat i testovi na umanjenom modelu razvijaju u skladu sa predviđenom dinamikom i da se očekuje da letelica BWB tipa (blended wing-body - letelica u kojoj su krilo i trup integrisani) u punoj veličini poleti 2027. godine.

Projekat BWB započeo je 16. avgusta 2023. kada je startap kompanija JetZero dobila odobrenje Ministarstva odbrane, piše portal Ejviejšenist.

Kompanija je u aprilu 2024. predstavila model u razmeri 12,5% buduće letelice pune veličine, s rasponom krila od 7 metara.

Prema navodima portparola na koje se poziva magazin Er end spejs forsis, koncept koji razvija JetZero ima slične aerodinamičke karakteristike kao prethodni projekat BWB umanjene razmere, Boeing Phantom Works’ X-48, čiju galeriju možete videti ovde:

BWB letelice, koje predstavljaju kombinaciju "letećeg krila" poput B-2 Spirita i konvencionalnog dizajna trupa i krila, pružaju više prostora u središnjem delu za teret i smanjuju otpor vazduha povećanjem uzgona.

Ovo smanjenje otpora omogućava uštedu goriva do 30%, što donosi niže troškove i jednostavniju logistiku, kako za vojne, tako i za civilne putničke i teretne avione.

U okviru sporazuma o podeli troškova, Vazduhoplovstvo SAD-a uložiće 230 miliona dolara, dok su privatni investitori obećali oko 300 miliona dolara.

FAA (Federalna administracija za avijaciju) dodelila je sertifikat za letnu sposobnost za model u razmeri 1:8 u martu 2024, čime su omogućeni testni letovi, o čemu je portal Aero.rs pisao prošle godine.

Iako su testni letovi prvobitno planirani za 2023, odloženi su zbog problema u lancu snabdevanja. Izrada letelice pune veličine počinje 2026, dok će se ispitivanja na tlu pokrenuti u aprilu 2027, a prvi let se očekuje u septembru 2027.

DžetZero trenutno radi na umanjenom modelu BWB letelice, dok odeljenje Skejld kompozits (Scaled Composites) kompanije Nortrop Gruman izrađuje delove pune veličine. Već je izrađen "testni uzorak krila" koji će služiti za fino prilagođavanje i validaciju strukturnih modela letelice pune veličine.

(Aero.rs)