Uzbuna u Nju Delhiju: Vazduhoplovstvu Indije neophodni avioni pete generacije
Poslednja dva meseca 2024. u Indiji su izazvala pravu uzbunu: nakon što je Kina predstavila drugi lovac pete generacije i testirala dva prototipa aviona šeste generacije, najmnogoljudnija zemlja na svetu suočila se sa ozbiljnim nedostatkom u daljem razvoju svog ratnog vazduhoplovstva.
Kineski J-20 Majti dragon (moćni zmaj, op. aut.) razmešten je na svim značajnim aerodromima u toj zemlji, a Peking je predstavio i J-35A, koji će biti dostupan i u mornaričkoj verziji.
S druge strane, Vazduhoplovne snage Indije (IAF) suočavaju se s ozbiljnim problemom: u njenom sastavu nema aviona pete generacije sa stelt tehnologijom; istovremeno, broj operativnih eskadrila je u padu.
Dodatni udarac bio je i probni let aviona Čengdu J-36 i Šenjang J-XX/J-50 - prvih aviona šeste generacije "Made in China". Iako su neki vojni analitičari izrazili skepticizam u vezi sa tim da li ovi avioni zaista pripadaju sledećoj generaciji, drugi su primetili da šesta generacija predstavlja skup tehnologija koje se mogu integrisati sada i sazrevati tokom vremena, navodi portal Juroejžn tajms (EuroAsian Times).
U svakom slučaju, Indija s velikom zabrinutošću prati ove događaje, a veliki broj vojnih stručnjaka apeluje na vazduhoplovne vlasti da se ubrza razvoj lovca pete generacije poznatog pod akronimom AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft - napredni borbeni avion srednje klase).
Istovremeno, veliki broj poznavalaca situacije traži da se što pre nabavi napredni avion pete generacije koji bi pomogao da IAF dobije na brojnosti u slučaju potencijalnog sukoba sa Kinom ili potencijalno Pakistanom.
Za sada samo tri zemlje u svetu mogu da prave operativne lovce pete generacije sa stealth tehnologijom: ako se oduzme Kina (zbog rivalstva Nju Delhija s Pekingom), Indiji ostaju samo dve mogućnosti - američki F-35 Lajtning II i ruski Su-57 Felon.
Od ove dve opcije, Su-57 se suočava sa problemima u proizvodnji jer Rusija ostaje uključena u dugotrajni sukob sa Ukrajinom. Ovo praktično ostavlja Indiju pred nemogućim izborom. Može da kupi avion od SAD, a Vašington za sada nije zainteresovan da ponudi F-35, već američki proizvođač Lokid Martin nudi - F-21.
Sjedinjene Američke Države nisu eksplicitno izjavile da bi bile spremne za prodaju F-35 Indiji, delimično zbog toga što Indija koristi veliki broj vojne opreme ruskog porekla, naročito S-400 sistema za protivvazdušnu odbranu. Štaviše, SAD su više puta pokazale visok nivo selektivnosti u pogledu prodaje F-35 trećim zemljama. Upravo zbog "greha" nabavke S-400 sistema Turska je ostala bez mogućnosti da nabavi ovaj vazduhoplov i okrenula se razvoju KAAN-a (na slici ispod).
Čak i u slučaju kada bi Indija u dogledno vreme uspela da se dokopa izvesnog broja F-35, teško je poverovati da bi došo do prenosa tehnologije za lokalnu proizvodnju (u šta je, recimo, Tuska bila uveliko uključena kada je izbačena iz programa nabavke Lajtninga).
Lokid Martin agresivno promoviše F-21, a tamošnji eksperti tvrde da je (prema rečima proizvođača) u pitanju samo unapređena varijanta F-16, prilagođena specifičnim zahtevima IAF-a.
Čak i kada bi u dogledno vreme bio odobren neki oblik prenosa tehnologije i dozvoljena lokalna proizvodnja delova i opreme, i dalje bi postojali problemi, kako je naglasio bivši zamenik načelnika vazduhoplovnih snaga, Anil Kosla.
Lokid Martin naime nabavlja delove za F-35 iz nekoliko zemalja. Bilo kakvo kašnjenje ili smetnje u isporuci komponenata mogu uticati na celokupan proces proizvodnje, smatra Kosla i naglašava da bi zavisnost Indije od stranih dobavljača ograničio kapacitet za lokalizaciju proizvodnje.
Kosla je ranije zastupao stav da bi Indija trebalo da nabavi avion kao što je Rafal, koji bi mogao biti isporučen u razumnom vremenskom periodu i bio podoban i za mornaričko korišćenje (poput aviona na slici iznad). Međutim, njegov stav se promenio nakon što je kineski J-36 postao poznat.
„Došlo je vreme da donesemo teške odluke. Mora se održati ravnoteža između količine (broja) i kvaliteta. Cilj za skok napred mora biti pomeren. Dok ubrzavamo naš domaći program, moramo nabaviti avione pete generacije što je pre moguće“, izjavio je on za Juroejžn Tajms.
Takođe je dodao da Indija treba da nabavi najmanje dva eskadrile na početku, a broj bi trebalo postepeno da raste.
U ovoj zemlji postoji i veliki broj zagovornika pridruživanju "konzorcijumu" Velike Britanije, japana i Italije koji proizvode GCAP (Global Combat Air Program) ili programu koji predvode Francuska, Nemačka i Španija Future Combat Air System (FCAS).
(Aero.rs)