Moskva ne odustaje od izvoznih napora: Rusija nudi Indiji da pravi sopstvenu verziju Su-57
Ruska državna novinska agencija TASS izvestila je 7. marta da je Rosoboroneksport nagovestio da će iskoristiti postojeću infrastrukturu Su-30MKI za lokalnu proizvodnju Su-57E u Indiji.
Rosoboroneksport je saopštio da, ako Indija finalizuje ugovor, indijske kompanije koje već proizvode ruske lovce Su-30MKI mogu uskoro započeti proizvodnju pete generacije borbenog aviona Su-57E.
"U slučaju pozitivne odluke indijske strane, proizvodnja ruskog borbenog aviona pete generacije Su-57E može početi u fabrikama koje trenutno proizvode Su-30MKI u kratkom roku", navodi se u saopštenju, koje prenosi portal Euarsian Times.
Indija već ima oko 260 lovaca Su-30MKI u svom arsenalu, od kojih je više od 220 proizvedeno po licenci u lokalnim pogonima kompanije Hindustan Aeronautics Limited (HAL). Krajem prošle godine, HAL je potpisao ugovor vredan 13.500 miliona rupija (1,5 milijardi dolara) za 12 dodatnih aviona Su-30MKI sa pratećom opremom.
Tu su i planovi za modernizaciju ovih aviona: pre nešto manje od godinu i po dana, Savet za nabavku u odbrani (DAC) odobrio je neophodne planove za modernizaciju flote "domaćih" Suhoja u indijskom vazduhoplovstvu, koje će realizovati HAL.
Kako bi podstakao Indiju da kupi Su-57E, Rosoboroneksport je takođe ponudio da sprovede program nadogradnje flote aviona Su-30MKI, angažujući domaće indijske kompanije. "Borbeni kapaciteti aviona Su-30MKI mogu se poboljšati integracijom novih raketa i unapređenjem brodskih sistema", navodi se u saopštenju. "Danas se razmatra nastavak programa proizvodnje ovih aviona u Indiji. Očekujemo dobre vesti u bliskoj budućnosti."
Ako se ovi navodi uzmu u obzir, Rusija Indiji nudi tri ključne stvari: lokalnu proizvodnju Su-57E, modernizaciju Su-30MKI i pomoć u razvoju indijskog programa pete generacije borbenog aviona AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft - na slici ispod), o kom je naš portal ranije pisao.
Indija još nije donela odluku o tome da li će prihvatiti ovu ponudu, ali se suočava sa rastućim tehnološkim i borbenim zaostatkom u odnosu na Kinu i Pakistan. To je dovelo do porasta zagovornika unutar zemlje (među bivšim zvaničnicima i analitičarima) koji podržavaju kupovinu stranog aviona pete generacije.
Međutim, ruski Su-57E nije jedini ponuđeni avion pete generacije Indiji. Prošlog meseca, američki predsednik Donald Tramp je u razgovoru sa Naredrom Modijem predstavio mogućnost nabavke aviona F-35 Lightning II Nju Delhiju. I ruski i američki avion učestvovali su na aeromitingu Aero India 2025. Indijska vlada se do sada nije oglašavala o mogućoj kupovini bilo kojeg od ovih aviona.
Su-57 je najnapredniji ruski borbeni avion. Reč je o nadzvučnom, dvomotornom avionu pete generacije, dizajniranom za uništavanje ciljeva u vazduhu, na kopnu i na moru. Opremljen je najsavremenijom radio-elektronskom opremom, a radarski sistem je raspoređen duž celog trupa, dok se naoružanje nalazi unutar trupa aviona. Takođe, sistem veštačke inteligencije (AI) preuzima deo funkcija pilota, uključujući upravljanje letom i pripremu oružja.
Moćni model je naoružan raketama dometa van vizuelnog polja. Moskva bi mogla dodatno povećati vatrenu moć aviona dodavanjem novih hipersoničnih raketa dugog dometa R-37M. Rusija takođe planira korišćenje dronova S-70 Ohotnik kao „lojalnih krilnih saputnika“ za Su-57. U decembru 2024. godine, visoki zvaničnik UAC-a izjavio je da se Su-57 oprema tehnologijom šeste generacije, o čemu je ranije detaljno izveštavao EurAsian Times.
Uprkos naprednim tehnološkim karakteristikama, Su-57 do sada nije ostvario značajan izvoz. Tek nedavno, Rusija je objavila da je potpisala prvi izvozni ugovor za Su-57E. Prema tim napisama o kojima je Aero.rs pisao, Alžir je postao prvi kupac ruskog borbenog aviona pete generacije.
Rusija je očigledno veoma posvećena prodaji ovog aviona Indiji. Nju Delhi nije samo strateški partner Moskve, već i jedan od najvećih korisnika ruskog oružja i borbenih platformi. Pružanjem tehnologije i lokalne proizvodnje, Rusija se prilagođava inicijativi o samodovoljnoj Indiji (Atmanirbhar Bharat).
Indija se trenutno suočava sa ozbiljnim jazom u borbenim sposobnostima u odnosu na Kinu, koja već poseduje dva borbena aviona pete generacije: J-20 i J-35A. Indija, s druge strane, neće imati sopstveni avion pete generacije do sredine 2030-ih. Situaciju dodatno otežava to što Pakistan planira da kupi oko 40 aviona J-35A iz Kine. Osim toga, Indijsko vazduhoplovstvo (IAF) suočava se sa problemom smanjenja broja eskadrila, dok čeka isporuku borbenih aviona Tejas, čija je proizvodnja značajno kasnila. Pored toga, IAF gubi stare borbene avione u čestim nesrećama, kao što je nedavna nesreća Jaguara u Himalajima.
Dok neki vojni analitičari podržavaju kupovinu Su-57 kao privremeno rešenje za jačanje borbenih sposobnosti, drugi se tome oštro protive, navodeći da bi to moglo ugroziti program AMCA, dodatno opteretiti budžet IAF-a i potencijalno zakomplikovati odnose sa Sjedinjenim Američkim Državama.
(Aero.rs)