Više od šezdeset aviona i helikoptera na nebu, očekuje se i Rafal: Šta će danas biti viđeno na vojnoj paradi

Vreme čitanja: oko 6 min.

Salinger Igor

Već dve nedelje najuži centar Beograda nadleću avioni i helikopteri Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, pripremajući se za paradu „Snaga jedinstva“ zakazanu za subotu 20. septembra.

Parada, najavljena od strane najviših državnih dužnosnika kao „najveća u modernoj istoriji Srbije“, počinje u 11 časova, a kolona – na probi se činilo bez kraja – najrazličitijih vojnih vozila defilovaće Bulevarom Nikole Tesle iz pravca Ušća ka Palati Srbija, gde će biti postavljena i centralna bina.

Salinger Igor

Za građane koji žele da prisustvuju predviđen je prostor sa severne strane bulevara (ka Dunavu), u koji će ulazak biti omogućen na dve lokacije: u blizini kružnog toka kod Tržnog centra „Ušće“ prema Brankovom mostu i na raskrsnici ulice Trešnjinog cveta i Bulevara Nikole Tesle, iz pravca Novog Beograda i pravca Zemuna.

Uvežbavanja vazduhoplovnog dela vojne parade – barem onog letećeg, s obzirom na to da će biti letelica i na zemlji – počela su još 5. septembra. Prvo su obavljani pojedinačni letovi različitih tipova vazduhoplova, da bi se narednih dana broj, ali i raznovrsnost letelica postepeno povećavali, tako da je na generalnoj probi u vazduhu bilo više od 60 aviona i helikoptera.

Salinger Igor

Utisak je da će RViPVO prikazati gotovo sve vazduhoplove – i po tipovima i po brojnosti – kojima raspolaže. Na generalnoj probi viđeno je, što pojedinačno, što u formacijama od dva i tri, ukupno sedam sada višenamenskih borbenih aviona MiG-29, osam jurišnika Orao J-22 i NJ-22 u dve grupe od po četiri aviona, četiri G-4 Super galeba i ukupno sedam školskih Lasti.

Salinger Igor

Od ukupno 14 MiG-29 koje je nekadašnja SFRJ nabavila krajem osamdesetih godina, sukob sa NATO-om 1999. preživelo je pet aviona. Obnova flote započela je 2017. godine, kada je Srbija iz Rusije dobila šest doniranih aviona, a zatim je nabavila još četiri iz Belorusije. Avioni su postepeno dovedeni na standard MiG-29SM/SM+, i čine okosnicu današnjeg srpskog lovačkog vazduhoplovstva. Bazirani su na aerodromu Pukovnik-pilot Milenko Pavlović kod Batajnice i raspoređeni u 101. lovačku avijacijsku eskadrilu Vitezovi u sastavu 204. vazduhoplovne brigade.

Salinger Igor

Pola veka od prvog leta, Orlovi su i dalje jedini namenski jurišni avioni u današnjoj Vojsci Srbije. Njima je opremljena 241. lbae Tigrovi sa aerodroma Morava (Lađevci kod Kraljeva).

Već duže vreme u toku je modernizacija Orla savremenijim napadno-navigacionim uređajima i vođenim naoružanjem. Vreme koje dolazi pokazaće da li će se i u kojoj meri ovaj projekat realizovati, i po pitanju obima modernizacije i broja modernizovanih primeraka, kao i koje su njegove namere: povećanje jurišnih kapaciteta RViPVO ili pokazna vežba (ne)efikasnosti domaće namenske industrije u segmentu avionike i integracije naoružanja.

Salinger Igor

Na probi su se mogla videti tri primerka koji su – barem na osnovu modifikacija nosnog dela – očigledno deo projekta modernizacije, ali i jedan avion koji skoro 20 godina nije bio u naoružanju, a očigledno je remontovan i vraćen u operativni status.

Salinger Igor

Formaciju od četiri školsko-borbena G-4 Super galeba predvodio je drečavo narandžasto obojeni tegljač mete, jedini u sastavu Vojske Srbije. Vojne oznake N62T, kao deo sistema koji čine sam vazduhoplov, uređaj za vuču mete UVM-82 i sama meta, jedinstven je u Vojsci Srbije. Osnovna mu je namena omogućavanje što realnijih uslova uvežbavanja jedinica protivavionske artiljerije, koje u realnim uslovima mogu dejstvovati po „živoj meti“ koju avion vuče na sajli dužine do 2.000 metara.

Salinger Igor
Salinger Igor

Pojedinačne nalete napravila su sva tri tipa aviona kojima raspolaže 138. transportna avijacijska eskadrila: po jedan taktički srednji transporter Antonov An-26 i Airbus C295MW – kao svojevrsna metafora prošlosti i budućnosti transportne avijacije RViPVO – i Piper Pa-34 Seneca, avion koji se retko pojavljuje u javnosti, a ima specifičnu ulogu. Osim obuke pilota za dvomotorne avione, koristi se i za aerofotogrametriju, zbog čega je opremljen sofisticiranom digitalnom aerofotokamerom.

Salinger Igor

Za razliku od aviona koji su – osim C295 i delimično Lasti – u upotrebi više decenija, ma koliko neki primerci bili modernizovani, helikopterski inventar RViPVO danas čine uglavnom moderne letelice. Titulu najbrojnijeg helikoptera na paradama i prikazima, koja je decenijama pripadala Gazelama i njihovoj naoružanoj varijanti Gama, preuzeo je Airbus Helicopters H145M.

Salinger Igor

Na generalnoj probi prikazano je ukupno 10 ovih helikoptera iz RViPVO, iz 119. i 890. mešovite helikopterske eskadrile, koji su leteli u grupama od po tri u različitim varijantama, uključujući i borbene sa lanserima nevođenih raketa L80-07 i raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm. Helikopterski ešalon predvodio je H145M u bojama državne zastave, varijante D3 (sa petokrakim rotorom), koji je isporučen kao deo druge tranše narudžbine od Airbusa.

Salinger Igor

Samo jedan helikopter manje – ukupno devet – bile su „leteće topovnjače“ Mi-35. Od toga, sva četiri Mi-35M isporučena su novoproizvedena krajem 2019, a pet Mi-35P kupljeni su polovni od Kipra i uvedeni u naoružanje pre godinu dana. Svi helikopteri pripadaju 714. protivoklopnoj helikopterskoj eskadrili Senke iz sastava 98. vazduhoplovne brigade.

Salinger Igor

Tri – od ukupno pet – helikoptera Mi-17V5 učestvovala su na generalnoj probi. Ovaj srednji transportni helikopter nastao je razvojem čuvenog Mi-8, koji se smatra jednim od najefikasnijih helikoptera na svetu i koji je dugi niz godina bio okosnica vertikalnog vazdušnog transporta Jugoslavije i većine novonastalih država na njenoj teritoriji, uključujući i Srbiju. Mi-17V5 koristi 890. mešovita helikopterska eskadrila Pegazi sa aerodroma Pukovnik-pilot Milenko Pavlović.

Salinger Igor
Salinger Igor

Laki helikopter Gazela, izrađivan po licenci u fabrici Soko u Mostaru, prikazan je u osnovnoj (ili opštoj) varijanti i u naoružanoj Gami. Možda skromnih karakteristika po modernim standardima, ali i dalje omiljen kod pilota zbog letnih osobina i jednostavnosti, još uvek je nezaobilazan korak u obuci novih pilota helikoptera pre prelaska na složenije tipove. Koristi se u 890. i 714. eskadrili na Batajnici, odnosno Lađevcima.

Salinger Igor

Pored oko šezdeset vojnih letelica, na paradi „Snaga jedinstva“ učestvovaće i tri helikoptera MUP-a Srbije: jedan Airbus H145M i dve H215 Super pume, poznate iz brojnih akcija gašenja požara protekle dve godine. Verovatno ne slučajno, izabrana su tri maskirno obojena primerka kako bi se što bolje uklopila u kolorit manifestacije.

Salinger Igor

Nekoliko preleta pravcem defilea – pre planiranog početka parade – napravila je i grupa od tri školske Utve 75 iz sastava 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile Kurjaci sa Ušća. Da li će i ovi avioni, koji su sada već pred penzijom – prvi let Utve 75 obavljen je pre skoro 50 godina – učestvovati na paradi, znaćemo u subotu. Kako bilo, do nabavke novog aviona u ovoj ulozi, nekoliko ispravnih Utvi 75 ostaje letelica za selekciju kandidata za buduće pilote RViPVO.

Salinger Igor
Salinger Igor

Posebnu pažnju posmatrača priprema za paradu privukle su najrazličitije bespilotne letelice koje će biti prikazane u okviru defilea. Pored ranije viđenih CH-95 i CH-92 kineske proizvodnje, jedan kamion vukao je dve letelice – čini se sada konačno serijske – Pegaz, izrađene u kooperaciji srpske i kineske odbrambene industrije. Brojni su i kvadrokopteri različitih veličina i namena, kao i dronovi kamikaze, od domaćih Osica do SM-1 i SM-2 emiratske kompanije Edge. Neka sredstva – sasvim moguće daljinski upravljani vazduhoplovi – bila su i na generalnoj probi prekrivena maskirnom mrezom, pa ostaje da nagađamo šta će u subotu biti predstavljeno.

Salinger Igor

Na samom kraju generalne probe, dva MiG-29 napravila su nalet uz „izvlačenje u vertikalu“ iznad glavne bine. Prema nezvaničnim najavama, na paradi „Snaga jedinstva“ treba da učestvuje i avion Rafal francuskog ratnog vazduhoplovstva, simbolično najavljujući nabavku ovog tipa aviona za RViPVO Srbije.

(Aero.rs)