Više od šezdeset aviona i helikoptera na nebu, očekuje se i Rafal: Šta će danas biti viđeno na vojnoj paradi
Već dve nedelje najuži centar Beograda nadleću avioni i helikopteri Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, pripremajući se za paradu „Snaga jedinstva“ zakazanu za subotu 20. septembra.
Parada, najavljena od strane najviših državnih dužnosnika kao „najveća u modernoj istoriji Srbije“, počinje u 11 časova, a kolona – na probi se činilo bez kraja – najrazličitijih vojnih vozila defilovaće Bulevarom Nikole Tesle iz pravca Ušća ka Palati Srbija, gde će biti postavljena i centralna bina.
Za građane koji žele da prisustvuju predviđen je prostor sa severne strane bulevara (ka Dunavu), u koji će ulazak biti omogućen na dve lokacije: u blizini kružnog toka kod Tržnog centra „Ušće“ prema Brankovom mostu i na raskrsnici ulice Trešnjinog cveta i Bulevara Nikole Tesle, iz pravca Novog Beograda i pravca Zemuna.
Uvežbavanja vazduhoplovnog dela vojne parade – barem onog letećeg, s obzirom na to da će biti letelica i na zemlji – počela su još 5. septembra. Prvo su obavljani pojedinačni letovi različitih tipova vazduhoplova, da bi se narednih dana broj, ali i raznovrsnost letelica postepeno povećavali, tako da je na generalnoj probi u vazduhu bilo više od 60 aviona i helikoptera.
Utisak je da će RViPVO prikazati gotovo sve vazduhoplove – i po tipovima i po brojnosti – kojima raspolaže. Na generalnoj probi viđeno je, što pojedinačno, što u formacijama od dva i tri, ukupno sedam sada višenamenskih borbenih aviona MiG-29, osam jurišnika Orao J-22 i NJ-22 u dve grupe od po četiri aviona, četiri G-4 Super galeba i ukupno sedam školskih Lasti.
Od ukupno 14 MiG-29 koje je nekadašnja SFRJ nabavila krajem osamdesetih godina, sukob sa NATO-om 1999. preživelo je pet aviona. Obnova flote započela je 2017. godine, kada je Srbija iz Rusije dobila šest doniranih aviona, a zatim je nabavila još četiri iz Belorusije. Avioni su postepeno dovedeni na standard MiG-29SM/SM+, i čine okosnicu današnjeg srpskog lovačkog vazduhoplovstva. Bazirani su na aerodromu Pukovnik-pilot Milenko Pavlović kod Batajnice i raspoređeni u 101. lovačku avijacijsku eskadrilu Vitezovi u sastavu 204. vazduhoplovne brigade.
Pola veka od prvog leta, Orlovi su i dalje jedini namenski jurišni avioni u današnjoj Vojsci Srbije. Njima je opremljena 241. lbae Tigrovi sa aerodroma Morava (Lađevci kod Kraljeva).
Već duže vreme u toku je modernizacija Orla savremenijim napadno-navigacionim uređajima i vođenim naoružanjem. Vreme koje dolazi pokazaće da li će se i u kojoj meri ovaj projekat realizovati, i po pitanju obima modernizacije i broja modernizovanih primeraka, kao i koje su njegove namere: povećanje jurišnih kapaciteta RViPVO ili pokazna vežba (ne)efikasnosti domaće namenske industrije u segmentu avionike i integracije naoružanja.
Na probi su se mogla videti tri primerka koji su – barem na osnovu modifikacija nosnog dela – očigledno deo projekta modernizacije, ali i jedan avion koji skoro 20 godina nije bio u naoružanju, a očigledno je remontovan i vraćen u operativni status.
Formaciju od četiri školsko-borbena G-4 Super galeba predvodio je drečavo narandžasto obojeni tegljač mete, jedini u sastavu Vojske Srbije. Vojne oznake N62T, kao deo sistema koji čine sam vazduhoplov, uređaj za vuču mete UVM-82 i sama meta, jedinstven je u Vojsci Srbije. Osnovna mu je namena omogućavanje što realnijih uslova uvežbavanja jedinica protivavionske artiljerije, koje u realnim uslovima mogu dejstvovati po „živoj meti“ koju avion vuče na sajli dužine do 2.000 metara.
Pojedinačne nalete napravila su sva tri tipa aviona kojima raspolaže 138. transportna avijacijska eskadrila: po jedan taktički srednji transporter Antonov An-26 i Airbus C295MW – kao svojevrsna metafora prošlosti i budućnosti transportne avijacije RViPVO – i Piper Pa-34 Seneca, avion koji se retko pojavljuje u javnosti, a ima specifičnu ulogu. Osim obuke pilota za dvomotorne avione, koristi se i za aerofotogrametriju, zbog čega je opremljen sofisticiranom digitalnom aerofotokamerom.
Za razliku od aviona koji su – osim C295 i delimično Lasti – u upotrebi više decenija, ma koliko neki primerci bili modernizovani, helikopterski inventar RViPVO danas čine uglavnom moderne letelice. Titulu najbrojnijeg helikoptera na paradama i prikazima, koja je decenijama pripadala Gazelama i njihovoj naoružanoj varijanti Gama, preuzeo je Airbus Helicopters H145M.
Na generalnoj probi prikazano je ukupno 10 ovih helikoptera iz RViPVO, iz 119. i 890. mešovite helikopterske eskadrile, koji su leteli u grupama od po tri u različitim varijantama, uključujući i borbene sa lanserima nevođenih raketa L80-07 i raketnih zrna S-8KOM kalibra 80 mm. Helikopterski ešalon predvodio je H145M u bojama državne zastave, varijante D3 (sa petokrakim rotorom), koji je isporučen kao deo druge tranše narudžbine od Airbusa.
Samo jedan helikopter manje – ukupno devet – bile su „leteće topovnjače“ Mi-35. Od toga, sva četiri Mi-35M isporučena su novoproizvedena krajem 2019, a pet Mi-35P kupljeni su polovni od Kipra i uvedeni u naoružanje pre godinu dana. Svi helikopteri pripadaju 714. protivoklopnoj helikopterskoj eskadrili Senke iz sastava 98. vazduhoplovne brigade.
Tri – od ukupno pet – helikoptera Mi-17V5 učestvovala su na generalnoj probi. Ovaj srednji transportni helikopter nastao je razvojem čuvenog Mi-8, koji se smatra jednim od najefikasnijih helikoptera na svetu i koji je dugi niz godina bio okosnica vertikalnog vazdušnog transporta Jugoslavije i većine novonastalih država na njenoj teritoriji, uključujući i Srbiju. Mi-17V5 koristi 890. mešovita helikopterska eskadrila Pegazi sa aerodroma Pukovnik-pilot Milenko Pavlović.
Laki helikopter Gazela, izrađivan po licenci u fabrici Soko u Mostaru, prikazan je u osnovnoj (ili opštoj) varijanti i u naoružanoj Gami. Možda skromnih karakteristika po modernim standardima, ali i dalje omiljen kod pilota zbog letnih osobina i jednostavnosti, još uvek je nezaobilazan korak u obuci novih pilota helikoptera pre prelaska na složenije tipove. Koristi se u 890. i 714. eskadrili na Batajnici, odnosno Lađevcima.
Pored oko šezdeset vojnih letelica, na paradi „Snaga jedinstva“ učestvovaće i tri helikoptera MUP-a Srbije: jedan Airbus H145M i dve H215 Super pume, poznate iz brojnih akcija gašenja požara protekle dve godine. Verovatno ne slučajno, izabrana su tri maskirno obojena primerka kako bi se što bolje uklopila u kolorit manifestacije.
Nekoliko preleta pravcem defilea – pre planiranog početka parade – napravila je i grupa od tri školske Utve 75 iz sastava 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile Kurjaci sa Ušća. Da li će i ovi avioni, koji su sada već pred penzijom – prvi let Utve 75 obavljen je pre skoro 50 godina – učestvovati na paradi, znaćemo u subotu. Kako bilo, do nabavke novog aviona u ovoj ulozi, nekoliko ispravnih Utvi 75 ostaje letelica za selekciju kandidata za buduće pilote RViPVO.
Posebnu pažnju posmatrača priprema za paradu privukle su najrazličitije bespilotne letelice koje će biti prikazane u okviru defilea. Pored ranije viđenih CH-95 i CH-92 kineske proizvodnje, jedan kamion vukao je dve letelice – čini se sada konačno serijske – Pegaz, izrađene u kooperaciji srpske i kineske odbrambene industrije. Brojni su i kvadrokopteri različitih veličina i namena, kao i dronovi kamikaze, od domaćih Osica do SM-1 i SM-2 emiratske kompanije Edge. Neka sredstva – sasvim moguće daljinski upravljani vazduhoplovi – bila su i na generalnoj probi prekrivena maskirnom mrezom, pa ostaje da nagađamo šta će u subotu biti predstavljeno.
Na samom kraju generalne probe, dva MiG-29 napravila su nalet uz „izvlačenje u vertikalu“ iznad glavne bine. Prema nezvaničnim najavama, na paradi „Snaga jedinstva“ treba da učestvuje i avion Rafal francuskog ratnog vazduhoplovstva, simbolično najavljujući nabavku ovog tipa aviona za RViPVO Srbije.
(Aero.rs)