Crni jastreb postao dron: Leti bez pilota, nosi teret, oružje i manje dronove

Vreme čitanja: oko 4 min.

Nakon godina eksperimentisanja sa MATRIX autonomnim paketom i tzv. opcionalno pilotiranim Black Hawk helikopterom, Sikorski (Sikorsky) je sada napravio sledeći korak ka potpuno autonomnom korisničkom helikopteru. Tokom godišnje konferencije AUSA (Association of the United States Army) 13. septembra, javnosti je prvi put predstavljen prototip besposadnog Crnog jastreba, nazvan S-70UAS U-Hawk.

Sa više od 5.000 proizvedenih primeraka i u upotrebi širom sveta, Sikorski UH-60 Crni jastreb (Sikorsky UH-60 Black Hawk) postao je i ostao jedan od najprepoznatljivijih helikoptera globalno. Helikopter je stekao svetsku, uslovno rečeno, slavu po filmu Pad crnog jastreba (Black Hawk Down) reditelja Ridlija Skota iz 2002. godine, koji opisuje događaje iz Somalije kada su lokalne snage u jednom danu oborile dva američka helikoptera ovog tipa i događaje koji su usledili posle toga.

Ove godine, u januaru, američka javnost ostala je šokirana posle sudara jednog UH-60 sa putničkim avionom iznad reke Potomak u Vašingtonu, kada je poginulo ukupno 67 ljudi.

Transformacija u besposadnu platformu

S-70UAS U-Hawk je modifikovani helikopter UH-60L kome je u potpunosti uklonjena pilotska kabina kako bi se stvorila besposadna, fleksibilna platforma dizajnirana za logistiku, podršku i buduće misije u okviru koncepta nazvanog „tim vazduh-zemlja“.

Opisujući U-Hawk kao „svestrani autonomni vazduhoplov koji pretvara jednu od najproverenijih helikopterskih platformi na svetu u potpuno bespilotni sistem“, kompanija navodi da je helikopter razvijen za samo deset meseci.

U-Hawk zamenjuje kokpit Black Hawka vratima koja se otvaraju u obliku školjke i rampom za ukrcavanje spreda, čime se dobija 25% više prostora za teret u odnosu na standardni UH-60L.

U konfiguraciji prikazanoj na zvaničnim fotografijama, „školjka“ se otvara nagore i bočno, otkrivajući ravnu teretnu kabinu gde se vozila ili zalihe mogu uneti ili uvesti ako su na točkovima ili gusenicama. Rampa se može spustiti za ukrcavanje i iskrcavanje ili zatvoriti za let, dajući helikopteru čist, aerodinamičan profil bez prozora kokpita. Ovaj redizajn uklanja tradicionalni dvosedi kokpit i pretvara prednji deo trupa u integralni deo teretnog prostora.

Sistem koristi treću generaciju fly-by-wire arhitekture integrisanu sa MATRIX autonomnom tehnologijom za omogućavanje bespilotnog leta. Transformaciju U-Hawka vodila je grupa Sikorsky Innovations, zadužena za brze prototipove i napredni razvoj.

Kapacitet i sposobnosti

Prema navodima kompanije, povećani prostor za teret omogućava U-Hawku da prevozi gabaritnije terete, kao što su HIMARS artiljerijske rakete, da obavlja ukrcavanje i iskrcavanje zemaljskih besposadnih vozila, prenosi materijalna sredstva i modularne kontejnere, kao i da lansira jata izviđačkih ili napadnih dronova. Za veće trajanje leta moguće je u unutrašnjost smestiti dodatne rezervoare goriva.

„Ovaj prototip smo razvili od koncepta do realizacije za manje od godinu dana, a modifikacije koje su omogućile da se helikopter sa posadom transformiše u višemisijski UAS sa teretnim kapacitetom mogu se brzo i povoljno replicirati. U-Hawk nastavlja nasleđe Black Hawka kao vodećeg korisničkog helikoptera i otvara vrata novim mogućnostima kao UAS“, izjavio je Rič Benton, potpredsednik i generalni direktor Sikorsky.

Nove misije i mogućnosti

Uklanjanjem kokpita i stanica za posadu, U-Hawk dobija dodatni unutrašnji volumen i fleksibilnost za različite tipove misija. Helikopter sada može da primi teret do maksimalne mase, da samostalno preleti više od 1.600 nautičkih milja, ili da zadrži let do 14 sati bez dopune goriva.

Potencijalne konfiguracije U-Hawk uključuju:

  • Transport i raspoređivanje bespilotnog zemaljskog vozila, poput HDT Hunter Wolf 6×6 UGV
  • Transport tereta: nošenje do četiri Joint Modular Intermodal Containers (u poređenju sa dva na UH-60L)
  • Transport raketa: nošenje HIMARS paketa sa šest raketa ili dve Naval Strike Missiles
  • Lansiranje malih dronova ili municije iz nosača montiranih unutar kabine
  • Nošenje spoljašnjeg vangabaritnog tereta do mase od 4.080 kg pomoću kuka za teret

Od pilota do operatera sa tabletom

Zanimljivo je da je U-Hawk projektovan da se upravlja putem tableta koji kontroliše sve faze leta, od pokretanja do gašenja. Jednim pritiskom na dugme, teretna vrata se otvaraju, a rampa spušta za utovar. Kada je teret osiguran, operater postavlja parametre misije, a MATRIX sistem automatski generiše plan leta. Kombinacijom kamera, senzora i algoritama autonomne navigacije, U-Hawk može obavljati potpuno automatizovane misije bez pilota u kabini.

Uklanjanjem kokpita i prateće avionike, Sikorsky je stvorio ono što naziva prvim potpuno autonomnim korisničkim Black Hawk helikopterom.

Prema rečima Igora Čerpinskog, direktora Sikorsky Innovations, „U-Hawk nudi ekonomičan korisnički UAS koristeći zajedničke komponente sa postojećom UH-60 flotom, a njegov bespilotni karakter smanjuje operativne i troškove održavanja“. On je dodao: „Fokusirali smo se na efikasnost prilikom retrofita dizajnirajući i proizvodeći računare za upravljanje vozilom, aktivacione komponente i modifikacije trupa. Te efikasnosti ćemo primeniti i u budućim modifikacijama i proizvodnji naše porodice UAS proizvoda.“

Nasleđe Crnog jastreba

U-Hawk predstavlja najambiciozniji korak Sikorskog do sada na putu ka autonomnim helikopterima, nakon godina testiranja opcionalno pilotiranog Black Hawka i projekta RAIDER X.

Ako razvoj bude tekao po planu, ovaj vazduhoplov ima potencijal da uskoro postane prvi iz nove kategorije bespilotnih platformi sposobnih za rad u visokorizičnim okruženjima, gde helikopteri sa posadom ne mogu da deluju – ili njihova upotreba jednostavno nije isplativa.

Sikorsky Aircraft (Sikorski Erkraft) je američka kompanija sa dugom tradicijom u razvoju i proizvodnji helikoptera, osnovana još 1923. godine od strane emigranta Igora Sikorskog. Tokom decenija postala je sinonim za rotornu avijaciju, posebno u vojnom i spasilačkom segmentu, sa modelima kao što su UH-60 Black Hawk, CH-53 Sea Stallion i S-76. Od 2015. godine, Sikorsky je deo korporacije Lockheed Martin, jednog od najvećih svetskih proizvođača odbrambene tehnologije i aviona. Danas Sikorsky funkcioniše kao brend i odeljenje unutar Lockheed Martina, zaduženo isključivo za razvoj i proizvodnju helikoptera i vertikalnih letelica.

(Aero.rs)