Pentagon otkrio plan: Više od 1.500 borbenih aviona u narednoj deceniji, SAD naručuju F-15EX i F-35

Vreme čitanja: oko 2 min.

U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Ryan Gomez

Američko Ratno vazduhoplovstvo (United States Air Force - USAF) planira značajno proširenje svojih borbenih kapaciteta u narednoj deceniji, uz ambiciju da poveća flotu borbenih aviona na više od 1.500 letelica, navodi se u novom izveštaju dostavljenom američkom Kongresu.

Dokument predviđa ukupno 1.558 operativnih borbenih aviona do 2035. godine, u poređenju sa procenjenih 1.271 u fiskalnoj 2026. godini.

Dokument koji nema oznaku tajnosti prvi je objavio od strane Inside Defence, a potpisao ga je sekretar Ratnog vazduhoplovstva Troja Mink.

Boeing

Izveštaj je naložen Zakonom o odbrambenim ovlašćenjima za 2025. godinu (National Defense Authorization Act), uz nameru da se balansira modernizacija, budžetska održivost i strateško prilagođavanje rastućem rivalitetu sa kako se navodi "ravnopravnim konkurentima“. Dokument naglašava da je cilj obezbediti kapacitete koji "mogu odgovoriti na izazove budućeg ratovanja".

Proverena platforma: F-15EX Eagle II

Prema sadržaju izveštaja, ostvarenje ovog cilja zahtevaće ubrzanu proizvodnju borbenih aviona Boeing F-15EX Eagle II i Lockheed Martin F-35A Lightning II , kao i dalju modernizaciju postojeće flote.

Boeing bi, prema procenama, mogao da dostigne tempo isporuke od 24 aviona F-15EX godišnje do 2027. godine, a uz dodatna ulaganja i do 36 aviona na godišnjem nivou. Ukupni plan obuhvata 129 primeraka, od čega se 126 očekuje do 2030. godine. Predstavnici kompanije navode da će proizvodna linija ostati aktivna i u narednoj deceniji zahvaljujući domaćoj i međunarodnoj potražnji.

F-35 i razvoj nove generacije borbenog aviona

Istovremeno, F-35A ostaje stub budućih borbenih kapaciteta USAF. Lockheed Martin navodi da do 2030. godine može da proizvodi do 165 aviona godišnje kroz sve verzije, uključujući potencijalnu isporuku oko 100 primeraka za Ratno vazduhoplovstvo SAD. Kompanija је navodi da unapređuje proizvodne kapacitete kroz saradnju sa nemačkom kompanijom Rheinmetall  u oblasti izrade centralnih delova trupa.

Foto: dvidshub/Darin Russell

Izveštaj pominje i razvoj sledeće generacije borbenog aviona F-47, u okviru programa borbenog aviona napredne generacije Next Generation Air Dominance (NGAD). Iako konkretni brojevi nisu dostupni u javnom delu dokumenata, navodi se da se uskoro očekuje otvaranje proizvodnih linija.

Ovaj avion trebalo bi da deluje u sadejstvu sa autonomnim bespilotnim platformama u okviru programa Collaborative Combat Aircraft, čime se uvodi koncept loyal wingman (engl. verni pratioc,  u slobodnom prevodu).

Uporedo sa modernizacijом, plan predviđa postepeno povlačenje starijih platformi. До 2026. godine treba da budu povučeni svi A-10 Thunderbolt II , kao i  deo starijih F-22 Raptor. Vazduhoplovne jedinice Nacionalne garde (Air National Guard - ANG) zadržaće 24 eskadrile borbenih aviona i modernizovati ih modelima F-15EX, F-16 novih varijanti i F-35.

U dokumentu se upozorava на godišnji deficit od 400 miliona dolara u održavanju i logistici, kao i potrebu povećanja naleta pilota. Ukazuje se da će finansijski pritisci zahtevati određene budžetske kompromise, iako se ističe da je modernizacija neophodna za očuvanje operativne spremnosti.

Pentagon ocenjuje da je povećanje borbene flote ključno za ono što nazivaju  "ispunjavanje globalnih obaveza i održavanje strategijske moći odvraćanja", posebno u kontekstu razvoja naprednih vojnih tehnologija kod potencijalnih protivnika.

Istovremeno, uspeh plana zavisi od stabilnog finansiranja i proizvodnih kapaciteta industrije, što je već ranije predstavljalo izazov u modernizaciji američkog vazduhoplovstva, navodi se u dokumentu

(Aero.rs)