Skandal Trampovih ljudi: Hteli da kupe avione bez motora za deportaciju migranata
Ako je verovati istraživanju uglednog Wall Street Journala, američko ministarstvo za unutrašnju bezbednost - Department of Homeland Security na čelu sa svojom sekretarkom Kristi Noem našlo se u centru neviđenog i zasigurno bizanog skandala.
Državna sekretarka (rang ministra, op. aut.) Noem odobrila je kupovinu aviona kompanije Spirit Airlines - da bi se kasnije ispostavilo da ta kompanija uopšte nije vlasnik tih letelica, a da avioni čak nemaju ni motore.
Prema navodima upućenih izvora, letelice su bile namenjene za proširenje programa deportacionih letova, ali i - kako se sumnja - za lične potrebe visoke funkcionerke.
U izveštaju se navodi da su Noem i njen bliski savetnik Kori Levandovski dogovorili kupovinu deset Boingovih 737 aviona od Spirit Airlinesa. Međutim, kompanija je u avgustu drugi put zatražila zaštitu od bankrota i, prema dokumentima, nije bila vlasnik spornih aviona. Kada su službenici DHS-a pregledali ponudu, otkrili su da letelice ne poseduju motore, koje bi morali da se kupuju posebno. Zbog toga je čitav plan privremeno obustavljen.
Zvanično, Ministarstvo za unutrašnju bezbednost planira deportaciju oko 600.000 imigranata do kraja godine, ali bi direktna kupovina aviona predstavljala ogroman finansijski teret.
Samo za ilustraciju, Kongres je u julu usvojio zakon kojim se DHS-u dodeljuje oko 170 milijardi dolara za operacije povezane s granicom i imigracijom. Ipak, izvori iz Wall Street Journala tvrde da su zvaničnici iz Službe za imigraciju i carinu (ICE) upozorili da bi kupovina aviona bila znatno skuplja od jednostavnog proširenja postojećih ugovora o čarter-letovima.
Portparol DHS-a ocenio je da su pojedini delovi izveštaja „neprecizni“, ali nije ponudio dalja objašnjenja.
Ministarstvo se, međutim, našlo pod dodatnim pritiskom zbog druge kontroverzne nabavke. Demokratski članovi Odbora za budžet Predstavničkog doma otkrili su da je DHS u oktobru kupio dva polovna poslovna aviona Gulfstream G700 za 200 miliona dolara. Iako je njihova tržišna vrednost bila procenjena na 172 miliona, dodatni troškovi za održavanje i opremanje podigli su cenu ugovora na ukupno 200 miliona. Posebno je izazvalo sumnju to što je ugovor odobren tokom vladinog zastoja 17. oktobra.
Kako piše Simple Flying, vršilac dužnosti komandanta Obalske straže, admiral Kevin Landej, izjavio je da je nabavka bila neophodna kako bi se zamenile dotrajale letelice za komandne i nadzorne misije na velikim udaljenostima. Te stare letelice, prema njegovim rečima, imale su čak 30 dana neplaniranog održavanja u 2025. i uzrokovale otkazivanje šest misija.
Ipak, mnogi poslanici sumnjaju u opravdanost i tajming kupovine. Kongresmenke Rosa DeLauro i Loren Andervud zatražile su od Noem detaljno objašnjenje, tvrdeći da se kupovina luksuznih aviona ne uklapa u ranije budžetske prioritete DHS-a.
Flota aviona za komandovanje i kontrolu dugog dometa Obalske straže koristi se za prevoz najviših zvaničnika Ministarstva za unutrašnju bezbednost, uključujući i sekretarku Noem, kao i komandni kadar. Prema podacima portala ch-aviation, vlada SAD je prvobitno planirala da kupi jedan polovni Gulfstream G550 kao zamenu za gotovo 25 godina star GV (C-37A). Za te potrebe u budžetu je zatraženo dodatnih 50 miliona dolara.
Trenutno Obalska straža upravlja još jednim G550 avionom starim 6,3 godine i jednim starim 25,9 godina, koji je početkom ove godine prebačen iz civilne u vojnu službu. Obe letelice bazirane su u Vašingtonu i predstavljaju jedine mlazne avione u floti Obalske straže.
(Aero.rs)