Rusi izgubili prvi MiG-29 u ratu u Ukrajini: Da li je zaista sve onako kako izgleda?

Vreme čitanja: oko 4 min.

Ukrajinske oružane snage — preciznije na društvenim mrežama veoma aktivna vojno-obaveštajna služba GUR (Головне управління розвідки — ГУР) — objavila je da su u napadu tokom noći 4. na 5. decembar na teritoriji Krima uništile ruski borbeni avion MiG-29, što je prema dostupnim informacijama prvi dokumentovani gubitak ovog tipa aviona na ruskoj strani od početka ruskog napada na Ukrajinu.

Pored MiG-29, pogođen je i jedan osmatrački radar Irtiš (Иртыш), objavila je GUR i to potkrepila video-snimcima, očigledno sa kamere drona-kamikaze. MiG-29 se nalazio na aerodromu Kča, blizu Sevastopolja, na teritoriji Krima pod ruskom okupacijom, dok je radar pogođen kod Simferopolja, takođe na Krimu.

Specijalne snage GUR-a nastavljaju sistematski da slabe moskovski protivvazdušni sistem preko privremeno okupiranog poluostrva, uništavajući radare, protivvazdušne sisteme, a sada i lovce Oružanih snaga Rusije”, navodi ukrajinska vojno-obaveštajna služba. Napad je izvela već proslavljena specijalna jedinica Prymary.

Zapadni analitičari, na osnovu video-snimka, smatraju da je moguće da se radi o istim tipovima dronova sa prenosom signala putem optičkog kabla, skoro nemogućeg za ometanje, kakvi su ranije lansirani sa ukrajinskih dron-čamaca.

Misterija MiG-a 29 na Krimu: Zzašto njegovo prisustvo otvara pitanja

Ono što je najzanimljivije u ovom slučaju jeste da za avion MiG-29 — iako borbeno sposoban i relativno savremen, posebno u novijim verzijama — postoji veoma malo dokaza da je ikada korišćen u ruskim vojnim operacijama u Ukrajini. Ovaj pogodak na Krimu ne potvrđuje njegovu upotrebu u sukobu — naprotiv, otvara nova pitanja.

„Ono što možemo sa sigurnošću da kažemo jeste da meta napada dronom izgleda tačno kao jedna od relativno naprednih palubnih verzija ovog aviona, ali je moguće da je reč o neoperativnom primerku ili čak o detaljno izrađenoj maketi”, navodi ugledni portal The War Zone.

Fulcrum (NATO naziv za MiG-29) izgleda kao ruski mornarički MiG-29KR ili MiG-29KUBR. Pošto oba modela — jednosed i dvosed — imaju identičnu kabinu, teško ih je razlikovati. Jednosed ima dodatni rezervoar goriva na mestu zadnjeg sedišta“.

Foto: Shutterstock/JetKat

Satelitski snimci Kče tokom poslednjih meseci otkrivaju najmanje jedan tamnosivi MiG-29, što bi odgovaralo verzijama MiG-29KR ili MiG-29KUB, ili njihovoj maketi. Zbunjujuće je to što se čini da se taj MiG povremeno pojavljivao i nestajao iz baze: pregledom satelitskih snimaka tokom većeg dela prethodne godine stiče se utisak da je avion prisutan povremeno tokom leta.

MiG-29KR: Potpuno novi avion

MiG-29KR i MiG-29KUBR ruske mornarice spolja podsećaju na originalni MiG-29, ali koriste potpuno novi trup, izveden iz varijante MiG-29M. U poređenju sa osnovnim MiG-29, poseduju novi digitalni fly-by-wire sistem upravljanja, unapređene motore, avioniku i naoružanje. Avioni imaju veće krilo sa dvostrukim zakrilcima, tzv. LEVCON površine (Leading-Edge Vortex Controller), kuku za zaustavljanje i druge karakteristike koje im omogućavaju korišćenje na jedinom ruskom nosaču aviona, Admiral Kuznjecov.

Avion je takođe izvožen Indiji, koja je preuzela 45 komada i koristi ih na nosaču Vikramaditja. Zameniće ih francuskim Dassault Rafale M, čije isporuke treba da počnu krajem decenije.

Foto: Shutterstock/Fasttailwind

Rusija je 2012. godine naručila 20 aviona MiG-29KR i četiri MiG-29KUBR, a prvi primerak poleteo je 2013. Lovci su obično bazirani na kopnu u Severomorsku, zajedno sa avionima Su-33, koji su takođe prilagođeni za nosače.

Nosač Admiral Kuznjecov godinama nije isplovljavao, a izgledi da to ponovo učini sve su manji. Kao rezultat toga, pomalo je zbunjujuće što ih nismo videli u upotrebi u kopnenim operacijama tokom rata u Ukrajini, iako postoje neprovereni navodi da su korišćeni u određenoj ulozi.

MiG-29KUB/KUBR donosi višenamensku sposobnost koja je nedostajala ranim generacijama ovog tipa aviona: može da nosi do 4.500 kilograma naoružanja i tereta na devet potkrilnih i podtrupnih nosača. U vazduh-vazduh konfiguraciji može da ponese do šest raketa srednjeg dometa R-77 (NATO oznaka AA-12 Adder) sa radarskim navođenjem ili do šest raketa kratkog dometa R-73 (AA-11 Archer) sa IC navođenjem.

Za napade na ciljeve na zemlji i moru, opcije uključuju četiri podzvučne protivbrodske rakete H-35 (NATO naziv AS-20 Kayak) ili četiri nadzvučne H-31A (AS-17 Krypton), kao i četiri TV-vođene bombe KAB-500Kr. Avion takođe ima jedan top kalibra 30 mm u levom korenu krila.

Kao takav, ovo je jedan od najmoćnijih taktičkih lovaca (ii po novom višenamenskih borbenih aviona) — u ruskom arsenalu, iako ga ograničava relativno mali broj primeraka..

Da li je uništeni MiG-29 bio operativan - ili dobar mamac?

Od aneksije Krima 2014. Rusija je poluostrvo intenzivno militarizovala, ali je istovremeno ono više puta bilo meta ukrajinskih raketnih i dron napada.

Analitičari primećuju da je MiG-29 sa snimka bio parkiran na helikopterskoj platformi, a da baza nikada nije imala lovačku avijaciju. Ranije su tamo stacionirani samo helikopteri i hidroavioni. Prethodno su dva Be-12 bila pogođena u dron napadu.

Jedno od objašnjenja jeste da je avion bio mamac, postavljen kako bi privukao ukrajinske udare. To bi moglo značiti da je reč o MiG-u povučenom iz upotrebe posle incidenta ili o maketi velike vernosti - kakve je uspešno koristila i Vojska Jugoslavije 1999.

Stručnjak za rusku vazduhoplovnu infrastrukturu, Štefan Bitner, navodi da satelitski snimak od 10. juna 2025. prikazuje MiG-29 u Kči, ali bez tragova mlaza ili oštećenja trave, što dovodi u pitanje bilo kakvu aktivnost.

„Čak i ako je bio ispravan, zašto bi samo jedan avion bio povremeno raspoređen na bazi bez taktičke podrške, dok se dve druge baze sa lovačkom i jurišnom avijacijom nalaze u blizini?”, pita se Bitner.

Salinger Igor / MC Odbrana

Kako sada stoje stvari, postoje ozbiljne sumnje da li je ovaj MiG-29 - ili bilo koji drugi sličan - uopšte bio korišćen u borbenim operacijama. Dok bi avion svakako imao vrednost u ruskoj vojnoj kampanji, mora se sačekati više dokaza o tome da li je leteo sa Kče, aerodroma daleko od idealnog za njegovu upotrebu.

(Aero.rs)