Vreme čitanja: oko 3 min.
Ispisana još jedna stranica istorije: Poslednji motor aviona Concorde prodat za 690.000 evra nepoznatom kupcu
Vreme čitanja: oko 3 min.
Više od tri tone težak turbomlazni motor ne sme da bude vraćen u letno stanje, a ljubitelji avijacije se nadaju da neće biti isečen u deliće kako bi od njega napravili priveske za ključeve i prtljag
Jedna od poslednjih stranica istorije čuvenog supersoničnog aviona Concorde ispisana je ovog vikenda, kada je za nešto više od 650.000 evra prodat turbomlazni motor Rolls-Royce Olympus koji je pokretao ovu moćnu letelicu, javio je sajt specijalizovan za, kako sami navode, "kulturu automobilizma" Jalopnik.
Turbomlazni motor Rolls-Royce/Snecma Olympus 593-610 nadzvučnog civilnog vazduhoplova koji je pre 20 godina prestao da leti, godinama je bio izlistan na platformi za onlajn trgovinu eBay.
Bez obzira što je moćni, više od 3 tone težak Olympus 593 dobio novog vlasnika, "verovatno neće uskoro" ako i ikad "pokrenuti avion do supersoničnog praska", navodi Yahoo News.
I sam prodavac je kao jedan od uslova prodaje naveo da na zahtev prethodnog vlasnika - British Airways, "motor mora biti korišćen isključivo kao izložbeni eksponat".
Ovaj Olympus 593 bio je ugrađen u Concorde koji je leteo u floti kompanije British Airways G-BFKW (fabrički broj 214). Ovaj avion je preregistrovan kasnije u G-BOAG i danas se nalazi u Muzeju leta (Museum of Flight) u Sijetlu, SAD.
Motor je bio na tzv. poziciji 3, odnosnu unutrašnjoj poziciji na desnom krilu, od ukupno četiri motora koliko je pogonilo Concorde.
Nije poznato ko je kupio motor, ali je poznato da je dobio ozbiljan popust u odnosu na prvobitno oglašenu vrednost, koja je bila je skoro 890.000 evra 2019. godine.
Prodavac je prema podacima eBay, lociran u Francuskoj i naveo je da "kupac mora doći po predmet" ili naknadno dogovoriti način transporta koji ne ulazi u cenu. Naveo je i da je ukupna težina sa postoljem i pakovanjem - pet i po tona! Motor se nalazi u Frenborou u Engleskoj, a prodavac je napomenuo da "ne šalje" kupcima u Avganistanu, Rusiji, Somaliji, Libiji i Jemenu.
Rolls-Royce Olympus 593 motor počeo je kao zajednički projekat britanskog Bristol Siddeley Engines Limited i francuske Snecme. Razvijen je iz motora Bristol Olympus 22R, koji je strateške bombaredere Avro Vulcan i veliki lovac-bombarder TSR-2.
U konačnoj verziji, koja je ugrađivana u serijske Concorde mogao je da razvije u "suvom" režimu 143 kN potiska, a sa dodatnim sagorevanjem (afterburner) čak 169 kN potiska po motoru.
Mada je na platformi eBay bilo naznačeno da “motor nije u letnom stanju, ali je savršen za rastavljanje i prenamenu u kolekcionarske komade nameštaja ili umetničke predmete”, ljubitelji avijacije se nadaju da ovaj moćni motor neće doživeti sudbinu penzionisanih aviona Airbus 380 koji su isečeni u deliće od kojih su pravljeni privesci za ključeve i prtljag i da će biti izložen u kom muzeju ili kolekciji
Prvi let avion Concorde obavio je 2. marta 1969 godine, ali je prvi transatlantski komercijalni let, između londonskog aerodroma Hitrou (LHR) i aerodroma Djuls (Dulles, IAD) usledio čak sedam godina kasnije, 24. maja 1976. Let je trajao tri i po sata.
Iako se očekivalo da će nekoliko kompanija poručiti ovaj vazduhoplov koji je pravljen u najstarijoj fabrici aviona na svetu u Filtonu pod okriljem kompanija British Airways Concorde i Aerospatiale, na kraju su samo British Airways i Air France koristile ovaj vazduhoplov, navodi Aeromag.
(Aero.rs)
Video: LEGO Concorde: Poslastica za kolekcionare
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.