• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Dečak (15) preuzeo komande i srušio avion: Ovako je stradalo 75 osoba na letu SU593

Vreme čitanja: oko 4 min.

Umesto da bude pouzdana ruka koja drži avion na kursu, autopilot je postao neželjeni akter u tragičnoj drami koja je odnela 75 života

  • 0

Bio je 23. mart 1994. godine, sasvim običan let od Moskve (SVO) ka Hong aerodromu Kai Tak (HKG) u Hong Kongu. Putnici su bili udobno smešteni, mirno spavajući ili uživajući u filmovima. Ali onda, neočekivano, događa se nešto što će potresti svet avijacije.

Bio je to let Aeroflot SU593, koji je počeo sasvim rutinski ali je postao jedna od najtužnijih i najbizarnijih nesreća u avio-saobraćaju. Umesto da bude pouzdana ruka koja drži avion na kursu, autopilot je postao neželjeni akter u tragičnoj drami koja će se odigrati na nebu iznad Rusije.

Prema podacima iz istrage, kapetan Jaroslav Kudrinski odlučio je pokazati svom sinu kako se upravlja avionom, a da pritom nije shvatio koliko to može biti opasno. Dok su putnici bili mirno spavali, autopilot je bio isključen, a avion je prešao u ručni režim letenja.

Avion je neočekivano počeo gubiti visinu. Kudrinsky i kopilot su pokušali da povrate kontrolu nad avionom, ali, nažalost, bilo je prekasno. Avion se srušio u tundru blizu Meždurečenska, odnoseći sa sobom 75 života.

Aeroflot Airbus A310 udes Foto: Mezhdurechensk
Ovaj užasan događaj nas podseća na važnost bezbednosti u avijaciji i pravilne upotrebe tehnologije. Isključenje autopilota nije samo bila greška, već je imalo fatalne posledice. To nas uči da se ne sme olako pristupiti tehnologiji koja održava sigurnost tokom leta, i da se procedure moraju striktno poštovati.

Airbus u Aeroflotu

Padom gvozdene zavese i otopljavanjem odnosa sa zapadom, Aeroflot je posle decenija korišćenja isključivo domaćih aviona i helikoptera nabavio 1992. prve putničke vazduhoplove zapadne tehnologije: bili su to širokotrupni dvomotorci A310 evropskog konzorcijuma Airbus.

Vazduhoplov koji je učestvovao u nesreći je iznajmljeni Airbus A310-304, registracije F-OGQS, (serijski broj 596), isporučen nov Aeroflotu 11. decembra 1992. godine.

Pokretana sa dva motora General Electric CF6-80 i bio je jedan od pet koji su leteli za Russian International Airlines, autonomnu podružnicu Aeroflota koja je bila osnovana za pružanje usluga na rutama ka ruskom Dalekom Istoku i jugoistočnoj Aziji.

U proseku, posada od troje ljudi koja je upravljala letelicom imala je 900 sati na ovom tipu aviona.

Šta se tačno dogodilo 

Neposredno ponoći, avion je bio na putu između međunarodnog aerodroma Šeremetjevo u Moskvi i aerodroma Kai Tak u Hong Kongu, sa 75 putnika, od kojih je 63 bilo putnika.

Zamenski pilot Kudrinski je svoju dvoje dece vodio na njihov prvi međunarodni let i oni su dovedeni u kokpit dok je bio na dužnosti.

Ukupno pet osoba je bilo u kokpitu: Kudrinski, kopilot Piskarjov, Kudrinskijev sin Eldar (15 godina) i ćerka Jana (13 godina), i još jedan pilot, Vladimir Makarov, koji je putovao kao putnik.

Dok je autopilot bio aktivan, Kudrinski je, protiv propisa, dozvolio deci da sede za komandama. Jana je zauzela sedište leve strane pilota oko 00:43. Kudrinski je podesio kurs autopilota kako bi joj dao utisak da okreće avion, iako ona zapravo nije imala kontrolu nad letelicom.

Aeroflot Airbus A310 udes Foto: Wikimedia/Maarten Visser
Neposredno nakon toga, oko 00:51, Eldar je zauzeo mesto pilota. Za razliku od svoje sestre, Eldar je primenio dovoljno sile na upravljački mehanizam da protivreči autopilotu tokom 30 sekundi.

Nedugo nakon što je Eldar zauzeo mesto pilota, njegove akcije su izazvale prebacivanje komandi elerona aviona na ručno upravljanje, održavajući pritom kontrolu nad drugim sistemima letenja. Eldar je sada bio delimično u kontroli letelice.

Indikator lampice upozorenja se upalio da obavesti pilote o ovom delimičnom isključenju, ali piloti, navikli na zvučne signale, očigledno nisu primetili svetlosni indikator.

Aeroflot Airbus A310 udes Foto: Wikimedia/Anynobody
Eldar je prvi primetio problem kada je primetio da se avion naginje na desno. Nedugo nakon toga, indikator putanje leta se promenio da pokaže novu putanju leta aviona dok se okretao.

Budući da je okret bio kontinuiran, rezultirajuća predviđena putanja leta prikazana na ekranu bila je okret od 180°. To je zbunilo pilote devet sekundi, tokom kojih se avion naginjao gotovo na 90°, znatno više nego što je bilo predviđeno. Avion je počeo brzo da se ponire, a povećane G-sile na pilote i posadu su otežavali povratak kontrole.

Iako su uspeli da izravaju avion, prvi oficir je preterano komandovao penjanje, odnosno povukao avion na gore, što je dovelo do gubitka sile uzgona i ulaska aviona u kovit; piloti su uspeli ponovo da izravna avion, ali je avion već bio spustio ispod sigurne visine za uspešno izvačenje i udario je u planinski lanac.

Avion se srušio na brdo u lancu Kuznjec Alatau, oko 20 kilometara istočno od Meždurečenska, u Kemerovskoj oblasti Rusije.

Svi 75 putnika i članova posade su poginuli na licu mesta pri udaru.

Sveće i poruke

Porodice ruskih žrtava su ostavljale cveće na mestu nesreće, dok su porodice kineskih i tajvanskih žrtava rasipale komadiće papira sa porukama po okolini.

(Aero.rs)

Video: Tandem skok padobranom u Paraćinu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>