Vreme čitanja: oko 3 min.
Izraelski državni avion Wing of Zion: Simbol moderne izraelske diplomatije na beogradskom aerodromu
Vreme čitanja: oko 3 min.
Avion je opremljen najnovijom tehnologijom za komunikaciju i bezbednost, što omogućava vođenje državnih poslova u letu
Danas je na Aerodrom Nikola Tesla u Beogradu sleteo Boeing 767-338(ER), registracije 4X-ISR, izraelske Vlade kojim je u Srbiju je doputovao Predsednik Izraela, Isak Hercog. B767, nazvan "Wing of Zion", osim elegantnog vizuelnog indetiteta ima vrlo interesantnu istoriju.
Ovaj avion je prvobitno bio komercijalni avion u vlasništvu australijske avio-kompanije Qantas, gde je leteo u redovnom putničkom saobraćaju.
Nakon što je otkupljen od strane izraelske vlade, avion je prošao kroz temeljnu rekonstrukciju i preuređenje kako bi bio prilagođen specifičnim potrebama izraelskih državnika. Preuređenje je uključivalo instalaciju kancelarija, sala za sastanke, prostora za odmor, kao i najmodernijih komunikacionih i bezbednosnih sistema, što ga je transformisalo u luksuzni avion za državne posete i diplomatske misije.
Jedna zanimljiva činjenica o “Wing of Zion” avionu je da je, iako je to prvi zvanični državni avion Izraela, njegova kupovina i preuređenje izazvalo dosta javnih rasprava i kritika u zemlji. Naime, troškovi preuređenja i opremanja aviona iznosili su oko 180 miliona dolara.
Ova investicija izazvala je polemiku jer su mnogi smatrali da je prevelika u odnosu na broj letova koje izraelski lideri obavljaju godišnje, dok su drugi isticali da će dugoročno uštede biti značajne u poređenju s korišćenjem iznajmljenih aviona.
Istorija izraelskih državnih aviona
Izrael, kao jedna od najinovativnijih zemalja u svetu vazduhoplovstva, ima bogatu istoriju u korišćenju državnih aviona za potrebe političkih i vojnih lidera. Kroz decenije, izraelska avijacija je evoluirala, prateći kako tehnološki napredak, tako i specifične nacionalne bezbednosne potrebe.
Početni period
U prvim decenijama nakon osnivanja države Izrael 1948. godine, izraelska vlada nije imala sopstvene avione za prevoz državnika. Zvanične posete su se često obavljale komercijalnim letovima, najčešće koristeći usluge El Al-a, izraelske nacionalne avio-kompanije. Tokom ovog perioda, prioritet zemlje bio je razvoj vojne avijacije, s obzirom na složene regionalne bezbednosne izazove.
Uvođenje specijalnih aviona
Kako je Izrael jačao svoje međunarodne diplomatske veze i razvijao ekonomiju, pojavila se potreba za specijalnim avionima za državne zvaničnike. Tokom 1970-ih i 1980-ih godina, izraelska vlada je počela da koristi vojne avione za prevoz visokih državnih funkcionera. Boeing 707 iz flote izraelske vojske (IAF) često je korišćen za ove svrhe. Ovaj model aviona bio je prilagođen za duge međunarodne letove, a u nekim slučajevima i za prevoz državnih delegacija.
Boeing 767 – prelazni period
Kasnih 1990-ih godina, Izrael je počeo da koristi Boeing 767 za zvanične posete predsednika i premijera. Ovaj avion, takođe korišćen od strane izraelskih vazduhoplovnih snaga, bio je dovoljno velik i imao je veliki dolet za međunarodne letove, a bio je opremljen modernim komunikacionim sistemima i dodatnom bezbednosnom tehnologijom.
Današnji državni avion – „Wing of Zion“
Izrael je 2021. godine zvanično uveo svoj prvi namenski državni avion pod nazivom "Wing of Zion", čime je obezbedio modernu platformu za prevoz svojih najviših zvaničnika, uključujući premijera i predsednika. Ovaj Boeing 767-300ER, sa registracijom 4X-ISR, označava prekretnicu u logistici i bezbednosti izraelskih lidera prilikom međunarodnih putovanja.
Avion je opremljen najnovijom tehnologijom za komunikaciju i bezbednost, što omogućava vođenje državnih poslova u letu. Enterijer je luksuzno opremljen, sa kancelarijama, salama za sastanke, kabinama za odmor i posebnim apartmanima za zvaničnike. Ovaj model pruža dug dolet od oko 11.000 kilometara, što omogućava letove bez sletanja do mnogih svetskih destinacija.
Pre uvođenja „Wing of Zion“ aviona, izraelski lideri su koristili komercijalne letove ili vojne avione za državne posete. Danas ovaj avion igra veliku ulogu u podršci izraelskoj diplomatiji, obezbeđujući maksimalnu efikasnost i bezbednost tokom zvaničnih putovanja.
Tehnički gledano, Boeing 767-300ER koji Izrael koristi može leteti na visinama do 13.000 metara brzinom do 850 km/h. Pored toga, dodatno je prilagođen VIP letovima, sa dizajnom koji omogućava rad u pokretu, dok satelitska oprema garantuje sigurnu komunikaciju u realnom vremenu.
„Wing of Zion“ danas služi kao simbol modernog izraelskog uticaja i prisustva na globalnoj sceni.
(Aero.rs)
Video: Pogledajte budućnost srpskog vazduhoplovstva: Studentski tim Beoavia, sezona 2023/2024
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.