Kako se farbaju avioni: Zašto ovaj proces košta pravo bogatstvo?
Prvi avioni početkom dvadesetog veka bili su napravljeni uglavnom od drvenih materijala i platna, a umesto farbanja, premazivani su lakovima i specijalnim premazima radi zaštite od vremenskih uslova i povećanja aerodinamičke efikasnosti. Tokom Prvog svetskog rata, počelo je sa farbanjem aviona maskirnim šarama radi kamuflaže, dok su komercijalni avioni u međuratnom periodu dobili prve uniformne boje kako bi istakli identitet avio-kompanija.
Posle Drugog svetskog rata, sa razvojem metalnih aviona, farbanje je postalo standardni proces, ne samo iz estetskih razloga, već i radi zaštite od korozije. Aluminijumski trupovi su često ostajali neobojeni da bi se smanjila težina aviona, što je praksa koju su koristile kompanije poput American Airlinesa sve do modernih vremena.
Farbanje aviona je veoma složen proces koji zahteva i do dve nedelje rada u nekim slučajevima i više od hiljadu litara farbe. Iako premazi značajno poboljšavaju estetiku, njihova glavna uloga je zaštita aviona od korozije i poboljšanje aerodinamičkih svojstava.
Proces pripreme pred farbanje
Po pravilu, avion koji se farba nije nov, već je to deo redovnog održavanja. Prva faza je maskiranje delova aviona koji ne smeju biti obojeni, poput prozora, motora i elektronskih uređaja. Samo ovaj korak može trajati i do dva dana, u zavisnosti od veličine letelice. Pre farbanja, prethodni sloj boje mora da se ukloni, što se može uraditi na dva načina: mehaničkim ili hemijskim putem. Mehaničko skidanje podrazumeva brušenje površine, što je izuzetno zahtevan i dugotrajan proces. Sa druge strane, hemijsko skidanje podrazumeva specijalne hemikalije za rastvaranje i uklanjanje boje. Nakon uklanjanja boje, mehaničari pregledaju oplatu aviona kako bi uočili eventualne pukotine ili oštećenja koja se moraju sanirati pre nastavka procesa.
Koliko traje farbanje aviona?
Trajanje procesa zavisi od veličine aviona i kompleksnosti dizajna. Na primer:
- Manji avioni (npr. ATR 72) – Proces može trajati od 5 do 7 dana.
- Srednji avioni (npr. Boeing 737 ili Airbus A320) – Farbanje traje 7 do 10 dana.
- Veliki avioni (npr. Boeing 777 ili Airbus A380) – Farbanje može trajati i do dve nedelje.
Troškovi farbanja aviona
Cena farbanja takođe zavisi od veličine aviona i dizajna:
- Manji avioni – Od 50.000 do 100.000 dolara.
- Srednji avioni – Od 100.000 do 200.000 dolara.
- Veliki avioni – Preko 300.000 dolara, a za kompleksne šare cena može premašiti 500.000 dolara.
Količina farbe potrebna za farbanje aviona
- Manji avioni – Za farbanje manjeg aviona troši se oko 50 do 100 litara farbe.
- Srednji avioni – Oko 200 do 300 litara.
- Veliki avioni – Mogu zahtevati i preko 600 litara farbe.
Proces farbanja korak po korak
- Farbanje aviona obuhvata nekoliko faza:
- Nanošenje prajmera – prvi sloj koji poboljšava prianjanje boje.
- Osnovni sloj – najčešće bele boje, koji služi kao podloga za dalje farbanje.
- Dizajn i detalji – dodaju se boje, logotipi i drugi elementi uz pomoć šablona.
- Zaštitni završni sloj – providna boja koja štiti od korozije, UV zračenja i habanja.
Zašto se avioni najčešće farbaju u belo?
Većina aviona širom sveta ima beo trup, a razlozi za to su praktične i ekonomske prirode:
- Refleksija svetlosti: Bela boja minimalizuje zagrevanje aviona usled izloženosti suncu.
- Dugotrajnost: Bela boja manje bledi i sporije se troši pod uticajem vremenskih uslova.
- Manja težina: Bela farba je tanja i lakša, što doprinosi smanjenju težine aviona i potrošnje goriva.
- Vidljivost: Bela boja povećava kontrast između aviona i okoline, smanjujući rizik od sudara sa pticama.
- Lakše otkrivanje oštećenja: Pukotine i druga oštećenja jasnije su vidljiva na beloj površini.
Posebni liveri i njihov značaj
Iako je bela boja najčešći izbor, mnoge avio-kompanije koriste specijalne livreje za promociju, proslave ili unikatni identitet. Primeri su avionske livreje inspirisane Pokémon temama ili Diznijevim Star Wars dizajnom, kao i boje nacionalnih avio-kompanija koje predstavljaju njihove zemlje.
Savremene tehnologije u farbanju aviona
Napredak tehnologije doneo je inovacije koje značajno poboljšavaju proces farbanja:
- Ekološki prihvatljive farbe – Moderne farbe su razvijene sa nižim nivoima isparljivih organskih jedinjenja (VOC), što ih čini manje štetnim za životnu sredinu.
- Nano-premazi – Ovi premazi nude dodatnu zaštitu od ogrebotina, prljavštine i leda, čime se smanjuje potreba za čestim pranjem aviona.
- Tehnologije prskanja – Automatizovani sistemi omogućavaju preciznije i ravnomernije nanošenje farbe, smanjujući otpad i vreme rada.
- Digitalna štampa – Ova metoda omogućava brzo i precizno iscrtavanje složenih dizajna, što je posebno korisno za marketinške kampanje i tematske liverije.
Boeing koristi specijalne premaze koji pomažu u smanjenju otpora vazduha, čime avioni troše manje goriva. Airbus eksperimentiše sa farbama koje apsorbuju manje toplote, čime se smanjuje unutrašnje zagrevanje aviona i povećava udobnost putnika.
Iako je bela boja najčešći izbor, mnoge avio-kompanije koriste specijalne liverije za promociju, proslave ili unikatni identitet. Primeri su avionske livreje inspirisane Pokémon temama ili Diznijevim Star Wars dizajnom, kao i boje nacionalnih avio-kompanija koje predstavljaju njihove zemlje.
Dakle, farbanje aviona nije samo pitanje estetike, već i važan segment održavanja i sigurnosti letelice. Od maskiranja i pripreme površine do završnog sloja boje, svaki korak je ključan za pravilno funkcionisanje aviona. Sve češće, avio-kompanije koriste ovaj proces i za kreiranje jedinstvenog vizuelnog identiteta, pokušavajući da privuku pažnju putnika širom sveta.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.