Šta otkrivaju crne kutije azerbejdžanskog Embraera: U javnost procureo transkript razgovora

   ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Kazahstan je u fokusu međunarodne avijacije zbog tragedije aviona Embraer E190 kompanije Azerbejdžan erlans (Azerbaijan Airlines, AZAL), koji se dogodio u Aktauu. Ovu nesreću istražuje međunarodna komisija u kojoj su uključeni stručnjaci iz Kazahstana, Rusije, Azerbejdžana, Brazila, kao i predstavnici Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo (ICAO).

Glavni izazov istrage je analiza podataka iz letnih snimača, poznatih kao "crne kutije", koji su dešifrovani i vraćeni u Kazahstan. Zamenik premijera Kazahstana, Kanat Bozumbajev, potvrdio je da su svi podaci iz letnih snimača sada u rukama istražne ekipe pod nadzorom Kancelarije generalnog tužioca. Kopije ovih materijala dostavljene su i zainteresovanim stranama iz Azerbejdžana i Rusije kako bi se osigurala potpuna transparentnost.

Iako su rezultati analize još uvek u fazi obrade, ključni fokus je na transkriptima komunikacija posade, kao i parametrima leta. Međutim, dodatne komplikacije izazvale su glasine i neproverene informacije koje su se pojavile na društvenim mrežama. Prema rečima zamenika premijera, objavljeni transkripti na internetu uglavnom sadrže komunikaciju sa zemaljskim službama, dok zvanični snimci pokazuju širu sliku. Poređenjem sa podacima iz letnih snimača otkrivene su značajne razlike, što dovodi u pitanje autentičnost materijala koji kruže online.

„Crna kutija sadrži sve komunikacije između kapetana, pilota i ostalih članova posade, kao i dodatne podatke o letu. Snimci koji su objavljeni na internetu značajno se razlikuju od stvarnih podataka, pa je prioritet istrage analiza zvaničnih materijala. Glasine sa društvenih mreža nećemo uzimati u obzir dok ne utvrdimo činjenice,“ izjavio je Bozumbajev.

Kazahstanske vlasti naglašavaju da je istraga potpuno transparentna i da su otvoreni za saradnju sa svim relevantnim stranama. Cilj je utvrditi tačne uzroke incidenta i objaviti preliminarne nalaze u najkraćem roku.

Telegram kanal Baza objavio je potpuni transkript komunikacije između aviona kompanije Azerbaijan Airlines (AZAL), koji se srušio u blizini Aktaua, i kontrolora leta u Groznom, Rostovu na Donu i Aktauu. Prema transkriptu, sve odluke — poput nepreuzimanja sletanja u Groznom, odustajanja od letenja ka Mahačkali, pokušaja povratka u Baku, te konačne odluke o letu prema Aktauu — donela je isključivo posada AZAL-a.

Kontrolori leta, navodno, preporučili su sletanje prvo u Groznom, a zatim u Mahačkali, pružajući informacije o drugim aerodromima u Rusiji. Međutim, posada je odlučila da ne sleti ni na jednom od predloženih aerodroma. Snimci pokazuju da su teorije o sudaru sa pticom ili eksploziji gasnog cilindra na avionu prvo predložili članovi posade tokom razgovora sa kontrolorima. Takođe je očigledno da je avion pretrpeo određena oštećenja, iako kapetan nije proglasio vanrednu situaciju na letu.

Tok događaja iz transkripta

Telegram kanal Baza objavio je potpuni transkript komunikacije između aviona kompanije Azerbejdžan erlajns (AZAL), koji se srušio u blizini Aktaua, i kontrolora leta u Groznom, Rostovu na Donu i Aktauu. Prema transkriptu, sve odluke — poput nepreuzimanja sletanja u Groznom, odustajanja od letenja ka Mahačkali, pokušaja povratka u Baku, te konačne odluke o letu prema Aktauu — donela je isključivo posada AZAL-a.

Transkript započinje u 7:36. Dok je avion pokušavao da sleti u Grozni, posada je prijavila gubitak signala sa oba GPS sistema. Nakon drugog neuspelog pokušaja, kapetan je izjavio: „Nastavljamo ka Bakuu.“ Nedugo zatim, zatražio je informacije o vremenskim uslovima na aerodromu Mineralnije Vode, odlučivši da se tamo uputi.

Nekoliko minuta kasnije, pilot je zatražio informacije o vremenu u Mahačkali, navodeći: „Avion gubi kontrolu. Omogućite Mahačkalu.“ Šest minuta kasnije, posada je prebačena na kontrolu u Rostovu na Donu, gde je pilot prijavio gubitak kontrole nad kormilom pravca (rudder) i objavio da se vraćaju ka Bakuu.

U 8:22, posada je prijavila kvar hidrauličkog sistema. Kontrolor iz Rostova tada je preporučio sletanje u Mahačkalu, rekavši: „Preporuka: 160 km jugoistočno od vas je Mahačkala, tehnički spremna da primi let. Koja je vaša odluka?“Kapetan je zatražio informacije o vremenskim uslovima u oba grada, ali je potvrdio nameru da leti za Baku.

U 8:39, posada je obavestila kontrolora iz Rostova da su motori funkcionalni, ali da su kontrolni sistemi za krilca i elevatore otkazali. Minut kasnije, pilot je zatražio informacije o vremenskim uslovima u Aktauu, a do 9:02 posada je uspostavila komunikaciju sa kontrolom u Kazahstanu. U 9:23, kontrolor u Aktauu je odobrio sletanje, dok je kapetan proglasio uzbunu odlučivši se za let prema Aktauu. Transkript se završava u 9:27.

U transkriptu koji je objavljen, pilot je prvi put pomenuo mogućnost sudara sa pticom tokom razgovora sa kontrolorima u Groznom. Otprilike 35 minuta kasnije, posada je takođe spekulisala da je možda eksplodirao gasni cilindar u avionu:

„Kiseonik nestaje u kabini za putnike. Čini se da je tamo eksplodirao kiseonički cilindar. Takođe, oseća se miris goriva. Neki putnici… gube svest. Dozvolite da se spustimo na nižu visinu?“

Baza nije otkrila kako je došla do transkripta iz crne kutije. Zvaničnici se još nisu oglasili o njegovoj autentičnosti.

Zvaničnici skreću pažnju na značaj zvaničnih izvora informacija u istrazi avionske nesreće, kao i na na oprez kada se radi o nezvaničnim materijalima koji mogu izazvati konfuziju ili nepotrebne spekulacije.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>