Privatizacija TAP Er Portugal-a: Ko su zainteresovani kupci i ko je najbliži preuzimanju?
Portugalska vlada ubrzano radi na privatizaciji TAP Er Portugala, nacionalnog avio-prevoznika koji već dugo posluje pod državnom kontrolom. Očekuje se da će država prodati najmanje 49% udela, dok je mogućnost većinskog preuzimanja takođe na stolu. Ovaj potez privukao je interesovanje vodećih evropskih avio-grupa, uključujući Er Frans-KLM, Lufthanza Grupu i Internacionalnu avio-grupu (IAG).

Er Frans-KLM – najjači kandidat?
Francusko-holandska avio-kompanija Er Frans-KLM zvanično je potvrdila svoje interesovanje za TAP i izrazila spremnost da podnese ponudu. Izvršni direktor Ben Smit izjavio je da grupa želi da učestvuje u procesu privatizacije, smatrajući TAP strateškom kompanijom sa jakom bazom u Lisabonu i snažnom mrežom letova ka Južnoj Americi.
Er Frans-KLM je finansijski stabilniji u odnosu na konkurente, s obzirom na to da je već prebrodio izazove pandemije. Takođe, portugalska vlada zahteva da brend i identitet TAP-a ostanu očuvani, što je grupa već prihvatila kao deo svoje ponude.
Kupovinom TAP-a, Er Frans-KLM bi ojačao svoju prisutnost u transatlantskom saobraćaju, posebno ka Brazilu, gde portugalski prevoznik ima dominantnu poziciju. Osim toga, Er Frans-KLM već ima snažnu mrežu u Južnoj Americi, a TAP bi dodatno osnažio tu povezanost.

Lufthanza Grupa – oprezan pristup
Lufthanza Grupa je još jedan ozbiljan kandidat, ali njen pristup TAP-u je nešto oprezniji. Prema dostupnim informacijama, Lufthanza ne želi da odmah preuzme kontrolni paket, već je spremna da kupi manjinski udeo od 19,9% i kasnije potencijalno poveća vlasništvo.
Ova strategija je delimično vođena regulatornim pitanjima – Evropska komisija pomno prati sve velike akvizicije u avio-industriji, a Lufthanza trenutno završava preuzimanje italijanske ITA Ervejza, što bi moglo odložiti njenu odluku o TAP-u.
Lufthanzi bi TAP bio posebno zanimljiv zbog pristupa latinskoameričkom tržištu, ali pitanje je koliko bi brzo mogla da preuzme punu kontrolu nad portugalskom avio-kompanijom.

Internacionalna avio-grupa (IAG) – potencijalni izazivač
IAG, vlasnik Britiš Ervejza, Iberije, Er Lingusa i Vuelinga, takođe se interesuje za TAP i već je kontaktirao portugalsku vladu u vezi s potencijalnim preuzimanjem.
IAG već ima snažno prisustvo u Španiji i Latinskoj Americi, zahvaljujući Iberiji, ali bi preuzimanje TAP-a dodatno osnažilo njegovu poziciju na tržištu. Ipak, postoji regulatorni rizik, jer bi ovakva akvizicija mogla biti percipirana kao stvaranje dominantnog igrača u Iberijskom regionu, što bi moglo naići na prepreke u Evropskoj uniji.
Direktor IAG-a, Džonatan Salivan, istakao je da bi grupacija želela put ka većinskom udelu, ali da odluka zavisi od uslova privatizacije.
Ko je najbliži preuzimanju?
Trenutno, Er Frans - KLM deluje kao najbliži kandidat za preuzimanje TAP-a, s obzirom na to da je zvanično potvrdio svoju kandidaturu i pokazao jasnu strategiju za budućnost portugalske avio-kompanije. Finansijski je stabilniji u odnosu na konkurenciju i nema paralelne velike akvizicije poput Lufthanze, koja je trenutno fokusirana na preuzimanje ITA Ervejza. Takođe, portugalska vlada insistira na očuvanju TAP-ovog brenda i identiteta, što je Er Frans-KLM spreman da prihvati, dok bi im integracija TAP-a u postojeću mrežu pomogla da dodatno ojačaju svoje prisustvo na transatlantskim rutama, posebno ka Južnoj Americi.
Lufthanza i dalje ostaje ozbiljan kandidat, ali njen oprezan pristup i potencijalno dugotrajan proces akvizicije mogli bi joj oslabiti šanse u ovoj fazi privatizacije.
IAG bi mogao predstavljati izazivača, ali bi regulatorna ograničenja i konkurentska pitanja mogla otežati njegovo preuzimanje TAP-a. Na kraju, konačna odluka portugalske vlade zavisiće od ponuđenih finansijskih i strateških uslova, ali u ovom trenutku Er Frans-KLM ima najjaču poziciju.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.