Skandal: Italijanske kompanije obezbeđivale delove lošeg kvaliteta za Boing 787

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Italijanske vlasti otkrile su veliku prevaru u vazduhoplovnoj industriji nakon što su uhvatile dvojicu muškaraca kako odlažu hemijski otpad u kanalizacioni sistem blizu fabrike MPS u Brindiziju.

Incident iz 2020. godine doveo je istražitelje do otkrića hiljada nekvalitetnih avionskih komponenti ugrađenih u gotovo 500 aviona Boeing 787, koji su trenutno u upotrebi širom sveta.

Mala italijanska kompanija za proizvodnju avionskih delova, Manufacturing Process Specification (MPS), navodno je koristila jeftinije i slabije metale umesto specijalizovanih legura titanijuma i aluminijuma neophodnih za ključne komponente aviona Boeing 787.

Boeing fabrika Foto: Jennifer Buchanan / AFP / Profimedia

Vazduhoplovni portal Aviationa2z navodi da su izvršni direktori MPS-a u izjavi za agenciju Rojters negirali ove optužbe. Jedna od vodećih korporacija tvrdi da ne postoji neposredan bezbednosni rizik, a prema poslednjim medijskim napisima, američke regulatorne agencije još uvek nisu izdale hitne naloge i uputstva, koja su obično rezervisana za takve situacije.

Italijanska istraga je uz pomoć uzbunjivača utvrdila da su MPS i kompanija koja se pre nje bavila istim poslovima, Processi Speciali, kupovali minimalne količine propisanih vazduhoplovnih legura metala, a da su umesto specijalizovanih legura titanijuma, koristili običan titanijum, što je značajno smanjilo troškove, ali i strukturnu čvrstoću delova.

Boeing Cockpit Seats Foto: Tanjuh/AP/Mic Smith

Tužioci tvrde da su lažne komponente ušle u Boeingov lanac snabdevanja preko italijanske kompanije Leonardo, koja proizvodi dva segmenta trupa za Boeing 787 u svojoj fabrici u Grotaljiju. Ova prevara je trajala četiri godine pre nego što je otkrivena. Ovaj slučaj je ukazao na ozbiljne slabosti u sistemu inspekcija u vazduhoplovnoj industriji, jer revizije nisu otkrile zamenu materijala u ključnim komponentama aviona:

MPS je između 2017. i 2021. godine uspešno prošao revizije tri različite sertifikacione organizacije, uprkos korišćenju nekvalitetnih materijala. Nijedna od ovih inspekcija nije uključivala fizički pregled podnih nosača, koji su ključni strukturni elementi u avionu.

Boeing fabrika Foto: Shutterstock/Thiago B Trevisan

Italijanska novinska agencija ANSA (Agenzia Nazionale Stampa Associata) još u oktobru 2021. godine izvestila je o skandalu sa zamenskim metalima, ali detalji o revizorskom procesu MPS-a i ukupan broj problematičnih delova ostali su nepoznati do sada.

U oktobru prošle godine ova priča je ponovo na kratko zatalasala javnost: Prema izveštaju italijanskih istražnih organa, delovi koje je izrađivala kompanija Leonardo, a za koje je materijal obezbeđivala kompanija MPS, odnose se na sekcije 44 i 46 trupa aviona, u sredini letelice. Ovi delovi su imali značajno manju statičku otpornost, kao i otpornost na stres, što bi moglo da utiče na sigurnost leta, pisao je tada portal Simple Flying.

Boeing, Boing, avion, kompanija, logo Foto: Tanjug/AP

Tokom istrage, oduzeto je oko 6.000 delova za vazduhoplove. Potvrđeno je da je najmanje 4,829 delova od titanijuma i najmanje 1,158 aluminijumskih komponenti bilo lošijeg kvaliteta. Optuženo je sedam osoba i dve - sada već propale - kompanije iz Brindizija (MPS i Processi Speciali), potvrdila je ANSA.

Kompanija Leonardo je saopštila da tužioci ovog proizvođača smatraju žrtvom u ovom slučaju. Boeing je takođe dobio status žrtve i odbio da komentariše istragu, ali je istakao da primenjuje "sveobuhvatan sistem upravljanja kvalitetom", uključujući revizije dobavljača i dodatne provere od strane sertifikacionih tela i drugih entiteta u industriji.

Boeing, Boing, avion, kompanija, logo Foto: Tanjug/AP

Poverljivi tužilački dokumenti otkrivaju da su ovi defektni delovi ugrađeni u do 477 aviona koji su trenutno u upotrebi, što je nešto više od prvobitne procene Federalne administracije za avijaciju (FAA).

Vazduhoplovni stručnjaci, koji su testirali delove za potrebe tužilaštva, zaključili su da nekvalitetni podni nosači mogu da popuste tokom prinudnog sletanja, što može ugroziti stabilnost aviona. FAA je priznala da bi ovo mogao biti najgori mogući scenario, ali je istakla da bi do kvara moralo doći istovremeno na više susednih komponenti kako bi se izazvao ozbiljan incident.

(Aero.rs)

Video: Air France Boeing 787 Dreamliner

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>