
Boing i NASA pauziraju razvoj X-66A: Boing preusmerava resurse na novu generaciju aviona
Boing i NASA su odlučili da neodređeno pauziraju razvoj eksperimentalnog aviona X-66A, koji je trebalo da posluži kao demonstrator održivog letenja sa transoničnim potpornim krilom. Umesto izgradnje letelice u punoj veličini, fokus će biti preusmeren na dalje usavršavanje tehnologije tankih krila, za koju Boing smatra da ima važnu ulogu u oblikovanju buduće generacije komercijalnih aviona.
Odluka je doneta u trenutku kada Boing preusmerava inženjerske resurse na hitne prioritete, uključujući završetak sertifikacije aviona 777X i novih varijanti 737 Maks, kako bi omogućio početak isporuka planiranih za 2026. godinu.

X-66A je zamišljen kao modifikovani Mekdonel Daglas MD-90, koji bi demonstrirao efikasnost ultra-dugih, tankih krila sa potpornim nosačima, a projekat je bio centralni deo NASA-inog programa Demonstrator održivog letenja (Sustainable Flight Demonstrator), usmerenog na dostizanje cilja neto nultih emisija u avijaciji do 2050. godine.
Prema dosadašnjim testiranjima, tehnologija tankih krila pokazala je značajne aerodinamičke prednosti, uključujući smanjenje indukovanog otpora i otpora pri transoničnim brzinama, što bi, u kombinaciji sa novim pogonskim sistemima, moglo omogućiti više od 30 odsto uštede u potrošnji goriva u odnosu na današnje uskotrupne modele.
Boing je kroz rad na projektu, u saradnji sa svojom podružnicom Aurora Flajt Sajensiz, potvrdio vrednost koncepta tankog krila i sa, i bez potpornog nosača.
Iako je pauziran rad na modifikaciji letelice MD-90 u Palmdalu, Boing i NASA nastavljaju saradnju na razvoju demonstratora proizvodnje tankog krila i platforme za testiranje upravljačkih sistema. Prema najavama, rad na dosadašnjim elementima dizajna X-66 biće sačuvan, a prikupljena znanja iskoristiće se za dalja istraživanja koja će podržati budući razvoj novih komercijalnih aviona. Konačna odluka o sudbini same letelice biće doneta na osnovu rezultata dodatnih ispitivanja, uz pristup vođen analizom podataka.
Pauziranje razvoja X-66 poklapa se sa potrebom Boinga da pažljivo balansira između kratkoročnih zahteva za završetkom postojećih projekata i dugoročnih ulaganja u budućnost avijacije. Istovremeno, evropski konkurenti, pre svega Erbas, nastavljaju intenzivan rad na projektima naprednih krila kao što su Ekstra Perfomans Ving i Ultra Perfomans Ving, kroz inicijative podržane programom Klin Avišen.
Trka za sledeću generaciju ekonomičnijih i održivijih aviona se nastavlja, a razvoj tehnologije tankih krila ostaje važna strateška oblast za sve velike proizvođače.
(Aero.rs)
Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.