Direktor Boinga Keli Ortberg: Na Air Force One smo za ova 4 meseca uradili više nego za poslednje 4 godine

   
Čitanje: oko 6 min.
  • 0

U svom prvom velikom intervjuu koji je dao nekom specijalizovanom vazduhoplovnom mediju otkako je imenovan za prvog čoveka Boinga, Keli Ortberg je "otvorio dušu" i govorio o nizu situacija sa kojima se suočava ova korporacija.

Pred urednicima portala Aviation Week, Ortberg je govorio o problemima koji opterećuju ovog proizvođača u izradi novog Air Force One aviona, ali i drugim dobrim i lošim stvarima.

Prenosimo vam najzanimljivije delove ovog intervjua, koji bi barem donekle trebalo da vam otkrije šta čeka Boing u narednom periodu.

Kelly Ortberg Boeing Foto: Brendan SMIALOWSKI / AFP / Profimedia

Donald Tramp se žalio na kašnjenje isporuke novog Air Force One još kada je prvi put postao predsednik 2016. Sada, osam i po godina kasnije, još ga čeka i nije zadovoljan. Kakve promene pravite da biste drugačije realizovali ovaj program?

Ortberg: Mnogo toga smo promenili. Predsednik je zatražio od Elona Maska da nadgleda i pomogne u sagledavanju programa. Imali smo problema sa određenim zahtevima koji jednostavno nisu bili ostvarivi. U nekim slučajevima smo dobili olakšice u vezi sa tim zahtevima, i Elon nam je u tome mnogo pomogao. Mogu da kažem da smo u poslednja četiri meseca napravili više napretka na avionu nego u prethodne četiri godine. Zatvaramo pojedinačne poslove, dizajn se polako potpuno finalizuje.

Ostaje samo da avion bude sastavljen po tom dizajnu. Zadovoljan sam napretkom. Naravno, predsedniku to nije dovoljno brzo, i to je jasno stavio do znanja. Zbog toga ćemo učiniti sve što možemo da ubrzamo stvari. Ali to ne znači da ćemo preskakati korake. Moramo da osiguramo da je avion izuzetno bezbedan i da ispunjava sve potrebe predsednika i nacionalne bezbednosti.

Gde se trenutno nalazite u tom programu?

Ortberg: Prošli smo kroz niz revizija dizajna. Još nismo objavili zvaničan raspored zajedno sa Ratnim vazduhoplovstvom, ali mislim da smo blizu toga. Vazduhoplovstvo je već iznelo neke procene, pominjući 2027. kao godinu isporuke, što je znatno ranije u odnosu na ranije planove. Uskoro ćemo zajedno sa njima dati više javnih informacija o detaljima rasporeda.

Kelly Ortberg Boeing Foto: Mattie Neretin/CNP / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Velika vest za Boing ove godine je vaša pobeda na konkursu za F-47 - novi borbeni avion Američkog ratnog vazduhoplovstva. 

Ortberg: To je najveća investicija koju smo ikada napravili u jedan odbrambeni program. Ulagali smo godinama. Takmičenje je bilo dobro vođeno i mislim da smo dali izuzetnu ponudu, bolju od konkurencije. Uložili smo u prototipske avione i objekte, i mislim da se ta investicija isplatila. Ogromna pobeda za nas, jer nemamo poziciju u aktuelnoj petoj generaciji lovaca.

Ulazak u šestu generaciju zapravo otvara novo poglavlje za naše proizvodne pogone u Sent Luisu. Još uvek imamo programe F-15 i F/A-18, ali oni se približavaju kraju životnog veka, posebno F/A-18. Zato će ovaj program biti od ogromne važnosti za nas u decenijama koje dolaze.

Boeing F 47 artist rendering Foto: Wikipedia

Pre nego što je Boing pobedio sa F-47, vaša odbrambena divizija se uglavnom smatrala neuspešnom. Čak se postavljalo pitanje ko bi želeo da je kupi, ako biste pokušali da je izdvojite.

Ortberg: Ovo menja igru za našu budućnost u segmentu borbenih aviona. Imamo T-7 (trenažni) program koji tek počinje. Nastavljamo sa (KC-46) programom tankera. Dakle, ovaj projekat je značajan iz više razloga. Prvi je šesti-generacijski program, i imali smo tehnologiju spremnu za to. Mnogi su bili iznenađeni time. Ono što smo godinama razvijali u tajnosti za ovaj program se sada isplatilo. Drago mi je što možemo da pružimo vrhunsku, najmoderniju sposobnost. Neka od tih rešenja iz odbrambenog sektora će nam pomoći i kod budućih komercijalnih aviona. Imamo sve što je potrebno da oporavimo ovu diviziju. Nije da smo izgubili korak — samo moramo bolje da sprovodimo stvari u praksi.

Poznati ste po insistiranju na disciplini u vođenju programa. Šta Boing sada radi drugačije na F-47 programu?

Ortberg: Mnogo strožije upravljanje osnovnim parametrima, i osiguravanje da je lanac snabdevanja usklađen sa ugovorom. Kod nekih velikih fiksnih cena u prošlosti, imali smo problem jer lanac snabdevanja nije bio sinhronizovan s nama, a to nas je dovelo u ozbiljne probleme. Zato smo sada posebno fokusirani na to, i uložili smo mnogo da smanjimo rizik. Nalazimo se u veoma zreloj fazi za jedan ovakav program. Bićemo u stanju da idemo brže, a da izbegnemo rizike u sredini razvojnog ciklusa.

Boeing 737 MAX 10 Foto: Boeing.com

Kada razmišljate o sledećem komercijalnom avionu Boinga, šta će biti istraživački prioriteti?

Ortberg: Sada smo fokusirani na sertifikaciju postojećih modela. Nadamo se da ćemo do kraja godine završiti sertifikaciju varijanti 737 MAX-7 i MAX-10, koje su izuzetno važne za naše kupce. Takođe, 777-9, koji će biti najveći dvomotorni širokotrupni avion na tržištu. Imamo četiri primerka u testiranju i napredujemo odlično. To će biti revolucionarna platforma za nas.

Kada je reč o budućim projektima, postoje tri paralelna toka: 1) Kada će tržište biti spremno? 2) Kada će tehnologija biti spremna? 3) Kada ćemo mi biti spremni i finansijski sposobni? Još nismo spremni ni u jednom od ta tri toka, ali moramo biti kada tržište postane spremno. Imamo narudžbine u vrednosti od pola triliona dolara, uglavnom za komercijalne proizvode. Postoji ogroman fokus na unapređenje postojećih aviona, ugradnju novih motora i sistema.

Zabrinjava li vas to što Erbas previše odmiče u tržišnoj utrci?

Ortberg: Ne. Kasnimo sa sertifikacijom 737-10 u tom segmentu, i to moramo nadoknaditi. U širokotrupnom segmentu stojimo dobro. Moramo da završimo 777. Ali nisam previše zabrinut — radimo u laboratorijama na stvarima o kojima još ne govorimo, spremamo se za sledeću generaciju.

Boeing fabrika Foto: Jennifer Buchanan / AFP / Profimedia

Pominjali ste da Boing mora biti proaktivniji u saradnji sa FAA. Možete li to pojasniti?

Ortberg: Govorio sam konkretno o boljoj saradnji sa FAA kako bismo izbegli stalna kašnjenja u sertifikaciji, posebno kada se radi o administrativnim pitanjima i razmeni dokumentacije. Ohrabren sam novim rukovodstvom FAA. Imao sam sastanke sa sekretarom Šonom Dafijem iz Ministarstva saobraćaja, razgovarao je i sa našim zaposlenima. Moramo zajedno da pojednostavimo proces, jer je postao predugačak. Ima napretka - nedavno smo dobili odobrenje za tip-inspekciju 777-9. Ali još ima puno posla, posebno na 777X. To će nam biti fokus do kraja godine.

Ja sam i dalje zatečen što on još uvek nije u upotrebi. Delimično je to rezultat spoljnih faktora - dodatne regulative koje su proizašle više iz situacije sa MAX-om nego iz samog 777X. Neverovatno je da još nije u službi. Ali nije, i naš zadatak je da ga konačno dovedemo do cilja... Performanse četiri aviona koji lete su izvanredne. Imamo više sati letenja na ovom modelu nego na bilo kom prethodnom. Kupci su ostali uz nas uprkos kašnjenju jer vide vrednost. Biće to odličan proizvod čim prođemo ovu fazu sertifikacije.

Kelly Ortberg Boeing Foto: Mattie Neretin/CNP / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Gde se trenutno nalazite kada je reč o povećanju proizvodnje modela 737 MAX?

Ortberg: Sada imamo tri proizvodne linije koje funkcionišu, ali imamo ograničenje koje je postavila FAA - stopu proizvodnje od 38 aviona mesečno. Važno je da pređemo tu granicu od 38. Koji će to dan ili mesec biti, manje je važno od toga da imamo stabilan sistem kvaliteta i da povećanje proizvodnje bude urađeno stabilno i kontrolisano.

Trenutno poslujemo sa negativnim novčanim tokom, i da bismo počeli da generišemo novac, moramo da podignemo proizvodnju MAX-a na oko 38 - 40 mesečno. Dakle, povećanje proizvodnje je ključno za naš sveukupni oporavak. Ali to ćemo uraditi pametno i bezbedno, u skladu sa našim planom za bezbednost i kvalitet. Do sada u godini smo ispred plana po pitanju isporuka, i to ne zato što ih forsiramo - fokus nam je bio na sprovođenju plana bezbednosti i kvaliteta. I sada se sve odvija baš onako kako smo želeli.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>