
Krenuo da poleće sa zatvorene piste: Avion iz Beograda za Minhen se zaleteo, pa morao naglo da koči!
Pilot aviona Airbus A319 nemačke avio-kompanije Lufthansa (LH) na redovnom letu LH1735 iz Beograda (BEG) za Minhen (MUC) greškom je započeo zalet za poletanje sa zatvorene "umetnute" piste 12R aerodroma Nikola Tesla, koja je bila u upotrebi tokom rekonstrukcije glavne i sada jedine aktivne piste 12L-30R, pokazuju javno dostupni podaci sa servisa za praćenje letova aviona preko ADS-B signala.
Srećom, propust je otkriven na vreme – bilo od strane same posade ili zahvaljujući reakciji kontrole letenja – i avion je zakočio primenivši proceduru prekinutog poletanja (aborted take-off). Zatim je "napravio krug" i poleteo sa piste 12L. Let do Minhena protekao je rutinski, sa sletanjem u nemački grad 70 minuta posle poletanja.
Ova, za putnike verovatno ne baš prijatna situacija, dogodila se 5. juna, a na nju je skrenuo pažnju instagram profil @aviator.inc koji često objavljuje informacije o ovakvim i sličnim incidentima.

Avion ušao na pogrešnu pistu
Prema podacima servisa Flightradar24, avion Airbus A319 (registarske oznake D-AILP) krenuo je sa svoje parking pozicije, gde su se ukrcali putnici, preko staze za voženje i spojnice D1. Umesto da nastavi ka pisti 12L, avion je ušao direktno na zatvorenu pistu 12R i odmah započeo zalet za poletanje.
Pretpostavlja se da je posada dobila instrukciju za poletanje odmah po ulasku na pistu ("line up, cleared for take-off"), ali je iz nepoznatog razloga – uprkos jasnim horizontalnim i vertikalnim oznakama na samoj pisti i pored nje – usmerila vazduhoplov na pogrešnu.
Brza reakcija sprečila mogući incident
Treba napomenuti da se na beogradskom aerodromu neaktivna "umetnuta" pista, koja je bila u upotrebi tokom rekonstrukcije glavne piste 12L/30R, sada koristi isključivo kao staza za voženje, odnosno taksiranje. Iako je fizički moguće poletanje sa nje, to nije dozvoljeno.
Postoji i mogućnost da se na toj stazi zatekne drugi avion ili vozilo, što bi, najblaže rečeno, predstavljalo ozbiljnu opasnost pri brzini od oko 250 km/h i masi od više desetina, pa čak i stotina tona na poletanju.

Prema podacima sa Flightradar24, avion je pri brzini od oko 70 čvorova (oko 130 km/h) naglo počeo da koči, zaustavio se, izašao preko spojnice D2 na rulnu stazu i ponovo, preko D1 i B, stigao na aktivnu pistu 12L, sa koje je rutinski poleteo ka svom odredištu.
Šta je aborted take-off?
Aborted take-off ili prekinuto poletanje je standardna i precizno propisana procedura u vazdušnom saobraćaju, koja se primenjuje kada posada odluči da zaustavi avion tokom zaleta, pre nego što avion postigne brzinu za obavezno poletanje – takozvanu V1 brzinu, objašnjava za Aero.rs pilot sa višedecenijskim iskustvom, kapetan upravo na Airbus A319/320.
"Prekid poletanja može biti iniciran iz više razloga, uključujući tehnički kvar na avionu, nepravilnosti u radu motora ili drugog sistema, indikaciju požara, neusaglašenost sa parametrima leta ili situacije koje ugrožavaju bezbednost, poput životinje ili drugog aviona na poletno-sletnoj stazi."
"Ključni faktor u ovoj proceduri je V1 brzina – granica posle koje avion mora da poleti čak i u slučaju kvara, jer pista više nije dovoljno duga za bezbedno zaustavljanje. Ako je problem uočen pre V1, posada je obavezna da prekine poletanje. Ako se problem desi posle V1, po pravilu, poletanje se mora nastaviti." Brzina V1 se izračunava za svaki let posebno i zavisi, pored tipa vazduhoplova, od faktora poput opterećenja aviona ili spoljašnje temperature.

Procedura podrazumeva maksimalno kočenje, uključivanje tzv. reverse potiska (ako ih avion ima), aktiviranje kočnica kao i upotrebu vazdušnih kočnica. Sve mora biti sprovedeno brzo, odlučno i u skladu sa uvežbanim procedurama.
"Aborted take-off se smatra ozbiljnom, ali rutinski predviđenom situacijom, i pilotske posade redovno treniraju ovakve scenarije na simulatorima kako bi u realnoj situaciji mogle da reaguju bez odlaganja", navodi ovaj iskusni kapetan.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Misoni
Promenite broj piste i nema greske.....a ne Samo slovo
Podelite komentar