
Politika umešala prste: Bezbednost aviona indijskih avio-kompanija pod znakom pitanja
Bezbednost u indijskom civilnom vazduhoplovstvu uveliko je dovedena u pitanje nakon tragične nesreće Boinga 787-8 Drimlajner, koja se dogodila 12. juna 2025. godine, kada je poginulo 241 od 242 putnika i članova posade.
Kao odgovor na tragediju, gornji dom indijskog parlamenta predložio je sveobuhvatan pregled bezbednosnih standarda u civilnom vazduhoplovstvu: operateri aerodroma, kontrolori letenja i avio-kompanije, uključujući Er Indiju (Air India) i IndiGo, pozvani da učestvuju u reviziji kako bi se poboljšali bezbednosni standardi.
S druge strane, zapadni vazduhoplovni regulatori iz Sjedinjenih Američkih Država, Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske izrazili su zabrinutost zbog netransparentnosti istrage o padu Drimlajnera, koju vode indijske vlasti. Prema informacijama koje je objavio italijanski list Corriere della Sera, pozivajući se na dva izvora upoznata sa situacijom, u pozadini postoje strahovi da bi lokalni politički pritisci mogli uticati na istragu i konačan izveštaj.

Najnoviji slučaj, koji otkriva agencija Rojters, a koji citira portal Simple Flying vezan je za Er Indija Ekspres (Air India Express), niskotarifnu "filijalu" Er Indije. Ova kompanija je, prema navodima svetski poznate novinske agencije, ignorisala direktivu Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) o zameni delova motora na avionima Erbas A320, a pritom je navodno falsifikovala dokumentaciju kako bi prikazala da je u skladu sa propisima. Problem je prvi put uočen u martu 2025. godine, nekoliko meseci pre fatalne nesreće Boeinga 787-8 Drimlajner u vlasništvu Er Indije.
U odgovoru na ove optužbe, Indijska uprava za civilno vazduhoplovstvo (DGCA) izrekla je opomenu niskobudžetnoj avio-kompaniji, prema poverljivom vladinom dokumentu koji je pregledao Rojters. Nakon izveštaja, Er Indija Ekspres je saopštila da je priznala grešku regulatoru i da je preduzela "korektivne i preventivne mere".

Poverljivo vladino pismo iz marta 2025, poslato menadžmentu niskotarifne kompanije, navodi da je nadzor DGCA pokazao da zahtevana modifikacija motora na avionu Erbas A320neo, registarske oznake VT-ATD (na slici gore) nije izvršena u propisanom roku. Pored toga, u dopisu se navodi da su, "kako bi se prikazalo da su radovi obavljeni u predviđenim rokovima, AMOS zapisi navodno izmenjeni/falsifikovani."
Avion VT-ATD je uskotrupni avion star pet godina, iznajmljen od kompanije AerCap. U bojama Er Indija Ekspresa leti od 2023. godine, nakon što ga je prethodno koristila kompanija AIX Konekt, koja se 2024. godine spojila sa Er Indija Ekspresom.
Osnovana 2005. godine, Er Indija Ekspres je niskobudžetna filijala avio-kompanije Er Indija, koja je od 2022. u vlasništvu Tata Group. Prema podacima sajta ch-aviation, niskobudžetna avio-kompanija trenutno raspolaže flotom od 114 aviona. Flotu čine 49 aviona Boing 737 MAX 8, 26 aviona Boing 737-800, 24 aviona Erbas A320-200, 12 aviona Erbas A320neo i 3 uskotrupna aviona Erbas A321neo.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.