
Erbas lokalizuje A321 proizvodnju u Kini pred moguću rekordnu porudžbinu kineskih avio-kompanija
Evropski avio-gigant Erbas (Airbus) potpisao je novi sporazum sa kineskom kompanijom AVIC Xi’an Aircraft Industry Group, kojim se dodatno lokalizuje proizvodnja aviona A321 u Kini. Dogovor podrazumeva ugradnju sistema u prednji i zadnji deo trupa ovog popularnog uskotrupnog aviona u fabrici u Tjenđinu, a potpisan je uoči samita lidera Kine i Evropske unije koji se krajem jula održava u Pekingu.
Ovaj korak predstavlja nastavak već postojeće saradnje dve kompanije na modelu A320, a ujedno i signal moguće nove velike porudžbine kineskih avio-kompanija, o kojoj se već spekuliše uoči samita.

Proširenje saradnje i lokalizacija proizvodnje
Prema navodima Erbasa, prednji i zadnji deo trupa prvog A321 koji će proći kroz novu fazu opremanja stigli su u Tjenđin početkom jula, a završetak radova očekuje se do oktobra. Proces obuhvata niz tehnički složenih koraka, uključujući postavljanje termoizolacije, nosača, kao i ugradnju i testiranje elektroinstalacija, elektronskih sistema, drenaže, kiseonika, komandi leta i hidraulike.
– Ovim projektom dodatno širimo obim saradnje sa kineskim partnerima u proizvodnji uskotrupnih aviona, a ujedno i potvrđujemo posvećenost strategiji lokalizacije u Kini – izjavio je Džordž Su, direktor Erbasa za kinesko tržište.
On je dodao da je kineski lanac snabdevanja postao ključna karika u globalnoj avio-industriji, pokazavši visoku otpornost i konkurentnost.

Fabrika u Tjenđinu - stub prisustva Erbasa u Kini
Erbas je još 2008. godine otvorio montažnu liniju u Tjenđinu – svoju prvu takvu fabriku van Evrope. Od tada je u Kini sklopljeno više stotina aviona iz A320 porodice, a 2023. isporučen je i prvi A321. Zahvaljujući novoj liniji za završnu montažu i ugradnju opreme, kapacitet će dodatno porasti, što dodatno osnažuje poziciju Kine kao regionalnog čvorišta Erbasove proizvodnje.
Od početka saradnje na A320 modelu 2021. godine, AVIC Xi’an je isporučio više od 100 trupova za ovu porodicu aviona.
Moguća nova „megaporudžbina“ iz Kine
U julu 2022. godine tri najveće kineske državne avio-kompanije – Er Čajna (Air China), Čajna Istern (China Eastern Airlines) i Čajna Sautern (China Southern Airlines) – naručile su ukupno 292 aviona A320neo, u ugovoru vrednom više od 37 milijardi dolara. Bila je to najveća pojedinačna narudžbina u istoriji kineske civilne avijacije.
U industrijskim krugovima sada se spekuliše da bi tokom samita EU–Kina mogla da bude objavljena još veća porudžbina – možda čak i do 500 aviona! Iako zasad nema zvanične potvrde, novi dogovor o proizvodnji u Tjenđinu tumači se kao uvod u eventualni veliki ugovor.

Geopolitički kontekst
Samit lidera Kine i EU, koji je skraćen sa dva na jedan dan, održava se u periodu pojačanih tenzija između Brisela i Pekinga. Trgovinske barijere, subvencije i strateške investicije teme su oko kojih dve strane pokušavaju da nađu zajednički jezik. U tom kontekstu, saradnja Erbasa i kineske industrije mogla bi biti pozitivan primer kako ekonomski interesi mogu prevazići političke razlike.
Erbas ovim projektom ne samo da širi svoje prisustvo u Kini, već i dodatno ukorenjuje važne procese proizvodnje u toj zemlji. Istovremeno, Kina potvrđuje svoj strateški cilj da se pozicionira kao globalni centar za proizvodnju komercijalnih aviona. Ako se spekulacije o novoj porudžbini obistine, to bi mogao biti jedan od najvažnijih poslova u globalnoj avio-industriji u ovoj deceniji.
(Aero.rs)
Video: Vežite se, to je zauvek: Iznajmio Boeing 747 za venčanje među oblacima
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.