Avioni i avio delovi iz EU oslobođeni carina u SAD: Tramp i fon der Lajen postigli sporazum

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Avioni i avionske komponente iz Evropske unije više neće biti podložni carinama pri uvozu u Sjedinjene Američke Države, prema novom trgovinskom sporazumu koji su u nedelju objavili predsednik SAD Donald Tramp i predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen. Ova odluka je značajan preokret u trgovinskim odnosima dve strane i vraća aeronautički sektor na osnovu principa „nula za nulu“ u pogledu carinskih stopa.

Dogovorom je potvrđeno da će od 1. avgusta 2025. godine svi evropski avioni, avionski motori, rezervni delovi i druga oprema za civilnu avijaciju biti potpuno izuzeti od američkih uvoznih dažbina. Istovremeno, većina drugih evropskih proizvoda podleže carini od 15%, dok se na čelik i aluminijum iz EU uvodi drastična carina od 50%.

Airbus fabrika Foto: Shutterstock

Sporazum su pozdravile vodeće industrijske organizacije — NBAA (Nacionalna asocijacija poslovne avijacije) i GAMA (Udruženje proizvođača generalne avijacije) — koje su prethodno intenzivno lobirale kod američke administracije da se civilno vazduhoplovstvo izuzme iz tarifa. Ovakav izuzetak već je dogovoren i sa Velikom Britanijom u junu ove godine, pa se sektor vazduhoplovstva sada vraća na osnovne postulate Sporazuma o trgovini civilnim avionima iz 1979. godine.

– Ova odluka vraća fer uslove na tržištu i osigurava nastavak američkog liderskog položaja u bezbednosti letenja, saopštila je NBAA, navodeći da je sektor generisao trgovinski suficit od preko 100 milijardi dolara i otvorio skoro dva miliona radnih mesta u SAD.

Ipak, pojedini trgovinski analitičari izražavaju sumnju u stabilnost sporazuma. On trenutno nema obavezujući pravni karakter, a zvaničnici Bele kuće su istakli da predsednik Tramp zadržava pravo da u svakom trenutku ponovo uvede carine. Sporazum uključuje i dodatne obaveze za EU – tokom naredne tri godine evropske države treba da uvezu iz SAD naftu, gas, nuklearno gorivo i poluprovodnike u vrednosti od najmanje 750 milijardi dolara, kao i da investiraju još 600 milijardi u američku privredu, uključujući i kupovinu vojne opreme.

Airbus A321neo Foto: Shutterstock

Na evropskoj strani reakcije su podeljene. Nemački kancelar Fridrih Merc i italijanska premijerka Đorđa Meloni pozdravili su dogovor kao podsticaj trgovinskoj stabilnosti. Suprotno tome, francuski premijer Fransoa Bairu nazvao je sporazum „mračnim danom“ za EU, rekavši da on „gura evropske države ka pokornosti“.

Evropsko Udruženje za aeronautiku, svemir i odbranu (ASD) poručilo je da još uvek analizira posledice koje američki uslovi mogu imati po evropski sektor vojne avijacije. ASD upozorava da je za očuvanje strateške autonomije Evrope nužno da se vojna nabavka bazira na dugoročnim posledicama, a ne trenutnim komercijalnim pritisima.

Uprkos političkim tenzijama, dogovor o izuzeću aviona i delova iz carinskog režima već sada se ocenjuje kao pobeda za vazduhoplovnu industriju sa obe strane Atlantika, koja zavisi od stabilnog i predvidivog okruženja za razvoj i trgovinu.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>