Utva i VaultGyro razvijaju prvi petosedni turboprop žirokopter u Srbiji

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 1

Utva Avio Industrija iz Pančeva potpisala je ugovor sa kompanijom VaultGyro o zajedničkom razvoju i sertifikaciji žirokoptera nove generacije, koji će, prema prvim najavama, imati kapacitet za pet osoba i biti opremljen turboprop motorom.

Iako detalji o specifikacijama, vremenskom okviru razvoja i planiranim tržištima za sada nisu poznati, projekat predstavlja važan korak za Utvu, koja se nakon dužeg perioda stagnacije sve aktivnije uključuje u razvojne programe u oblasti lakog i eksperimentalnog vazduhoplovstva.

Foto: Utva Avio Industrija

Posebno je interesantno što će budući žirokopter koristiti turboprop motor, što bi, ukoliko se realizuje, bilo retko rešenje u ovoj klasi letelica. Većina savremenih žirokoptera koristi klipne motore zbog jednostavnije konstrukcije i nižih troškova. Petosedna konfiguracija takođe je nesvakidašnja, jer se većina komercijalno dostupnih modela ograničava na dva ili tri sedišta.

Foto: Utva Avio Industrija

Kompanija VaultGyro za sada nije javno poznata po prethodnim projektima u oblasti vazduhoplovstva, niti postoje dostupni podaci o njenoj stručnoj ekspertizi ili ranijim proizvodima. Saradnja sa Utvom, kao jednim od najstarijih proizvođača vazduhoplova u regionu, može se posmatrati kao pokušaj da se domaći industrijski kapaciteti povežu sa inovativnim inicijativama.

Žirokopter, poznat i kao autogiro, je laka rotaciona letelica koja koristi nekonvencionalni princip letenja – za razliku od helikoptera, njegov rotor se ne pokreće motorom već slobodno rotira pod dejstvom vazdušnog strujanja tokom kretanja napred. Potisak mu obezbeđuje zaseban propeler koji pokreće motor, najčešće sličan onom na klasičnim avionima. Zahvaljujući jednostavnijoj konstrukciji i nižim operativnim troškovima, žirokopteri se često koriste u sportskom, izviđačkom i poljoprivrednom vazduhoplovstvu, ali su njihova primena i potencijal u poslednje vreme predmet sve većeg interesovanja i u komercijalnim i specijalizovanim misijama.

Ostaje da se vidi kako će se projekat dalje razvijati i da li će prerasti u konkretan proizvod spreman za tržište. S obzirom na najave o visokom stepenu tehnološke inovacije, u narednim mesecima se očekuju dodatne informacije o tehničkim karakteristikama, probnim letovima i eventualnoj proizvodnji.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Ludi Milojko

    5. avgust 2025. | 17:06

    Mora da državna firma Yugoimport ima "viška para" jer godinama pokriva gubitke svoje ćerke firme utve. Ovakvi projekti su na dugom stapu, neizvesni, iscrpljuju i na kraju obicno budu corak.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>