
Putnica htela da zadavi i ugrize stjuardesu: Vikala "Hoću da ubijem!", avion hitno vraćen u Pariz
Let avio-kompanije Er Frans (Air France, AF) za Dakar (DSS) morao je da se vrati u Pariz nakon što je putnica tokom leta nasilno napala jednu od pripadnica kabinskog osoblja. Incident se dogodio u subotu, 16. avgusta 2025. godine, i izazvao vanredno stanje u avionu, prekid leta i povratak na polazni aerodrom.
Let AF718, koji je obavljao avion Boeing 777-300ER (registracije F-GZNI), poleteo je sa aerodroma Pariz-Šarl de Gol (CDG) u 17:24 po lokalnom vremenu. Avion star 14 godina nalazio se na visini krtarenja od 9750 m (32.000, FL320) nedaleko od Bordoa kada je posada prijavila vanrednu situaciju i promenila kurs aviona, pokazuju podaci sa servisa za praćenje letova Flightradar24.
Nasilni napad na perserku
Prema izveštajima, putnica je u jednom trenutku počela da šeta kroz prolaz i viče, a zatim fizički napala šeficu kabinskog osoblja (perserku). Očevici tvrde da je pokušala da je zadavi i ugrize uz pretnje, vičući: "Hoću da ubijem“, prenosi Aviation A2Z.
Zbog ozbiljnosti incidenta piloti su na transponderu, uređaju koji šalje informacije o letu poput pozicije visine i brzine, aktivirali kod 7700, što označava vanrednu situaciju u vazduhoplovstvu: to je bio znak da je avion u potencijalno opasnom stanju i da je potreban prioritetan tretman kontrole letenja.

Povratak i bezbedno sletanje u Pariz
Članovi posade uspeli su da savladaju putnicu, a kapetan je doneo odluku da se avion vrati u Pariz. Posle jednog sata i 43 minuta leta, Boeing 777 je bezbedno sleteo na aerodrom Šarl de Gol.
Na aerodromu su avion dočekale nadležne vlasti koje su izvele putnicu. Kasnije istog dana, u 21:28 po lokalnom vremenu, let je ponovo poleteo iz Pariza i stigao u Dakar oko pet sati kasnije, bez daljih incidenata.
Francuski zakon: Napad na kabinsko osoblje je krivično delo
Avio-kompanije, uključujući i Air France (AF) imaju jasno definisane protokole za slučajeve u kojima dođe do agresivnog ponašanja ili ugrožavanja bezbednosti u avionu. Kabinsko osoblje prolazi kroz intenzivne obuke koje uključuju fizičku samoodbranu, upravljanje psihološkim krizama i reagovanje u vanrednim situacijama.
Ovaj događaj pokazao je značaj koordinacije između kokpita i kabine, što je omogućilo da se očuva sigurnost svih putnika.
Iako Air France nije objavio da li će podići optužnicu, francuski zakon predviđa da se fizički napadi na osoblje u avionu tretiraju kao krivično delo, koje može rezultirati ozbiljnim kaznama, uključujući i zatvorsku kaznu.

Fotografisanje bez dozvole izazvalo policijsku intervenciju
Ovo nije jedini slučaj koji je u poslednje vreme skrenuo pažnju javnosti na ponašanje putnika i stroga pravila u francuskoj avijaciji.
Na drugom letu Air France, neposredno pred sletanje na aerodrom Pariz-Šarl de Gol, došlo je do spora između putnice i kabinskog osoblja.

Tokom kritične faze sletanja, kada posada mora da sedi vezana u svojim sedištima, putnica je zatražila čašu vode. Pošto je servis već bio obustavljena, članovi posade nisu mogli da odgovore na njen zahtev.
Nezadovoljna odbijanjem, putnica je potom fotografisala stjuardesu bez njenog pristanka, što je predstavljalo kršenje kako pravila kompanije, tako i francuskih zakona o privatnosti.
Francuski zakon o privatnosti: Le droit à l’image
Francuska je poznata po jednom od najstrožih zakona o zaštiti privatnosti u Evropi. Načelo le droit à l’image daje svakom pojedincu pravo da kontroliše korišćenje svog lika i zabranjuje fotografisanje bez dozvole, čak i u polujavnim prostorima poput avionske kabine.
Kada je zatraženo da obriše fotografiju, putnica je odbila. Po sletanju, Air France je zatražio intervenciju policije, pa su naoružani policajci ušli u avion i izveli je.
Iako formalne prijave nisu podnete, putnica je incident odmah objavila na TikToku, koristeći izraze poput "diskriminacija" i "rasizam". Snimci su ubrzo postali viralni i otvorili širu debatu.
Zašto posada ne može da služi putnike tokom sletanja?
Završni prilaz i sletanje aviona smatraju se kritičnim fazama leta, podseća Aviation A2Z. Propisi zahtevaju da svi članovi posade sede na svojim mestima i budu spremni da reaguju u slučaju opasnosti. Iz tog razloga, bilo kakva usluga, uključujući posluživanje vode, mora da prestane u tom trenutku.

Air France, kao i sve druge kompanije, mora da striktno poštuje ovo pravilo. Iako sa putnicima ponekad dolazi do nesporazuma, bezbednosne procedure uvek imaju prednost nad komforom.
Reakcije javnosti
Objave putnice na društvenim mrežama izazvale su podeljene reakcije. Jedan deo korisnika ocenio je odbijanje posluživanja kao bezosećajno, dok su drugi stali u odbranu posade, ističući da je reč o poštovanju međunarodnih bezbednosnih propisa.
Optužbe za rasizam dodatno su podgrejale debatu - iako je više nego jasno bilo da je do razmimoilaženja prvenstveno došlo iz operativnih procedura i zakonskih ograničenja, a ne iz diskriminatornog postupanja.
(Aero.rs)
Video: Air France Boeing 777
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.