
Erbas i Boing u avgustu: Pad proizvodnje A320neo, stabilizacija 737 MAX, A350 i dalje u problemima
Erbas i Boing su u avgustu proizveli ukupno 105 aviona – 55 u Erbasovim, a 50 u Boingovim pogonima, pokazuju podaci Forecast International-a.
Na prvi pogled, rezultat izgleda izjednačeno, ali detalji otkrivaju različite probleme u proizvodnim programima obe kompanije. Udeo uskotrupnih modela bio je ubedljivo najveći, sa 83 primerka, dok su preostala 22 bila širokotrupna.
Mrtva trka u isporukama
Na polju isporuka dve kompanije gotovo da su izjednačene – procenjuje se da je Boing u avgustu kupcima predao 57 aviona, dok je Erbas završio 58 isporuka. Kod Boinga najveći deo čini 737 MAX, sa 42 isporučena primerka, dok je kod Erbasa najzastupljenija porodica A320neo, sa 44 aviona. Iako brojke na mesečnom nivou deluju stabilno, analitičari upozoravaju da će se prava slika videti tek kada se sabere učinak za celu godinu, jer kašnjenja u proizvodnji ili problemi sa sertifikacijom pojedinih modela mogu znatno pomeriti bilanse.

Posle rekordnog jula – pad proizvodnje A320neo
Porodica A320neo aviona, koja nosi glavni deo Erbasovih isporuka, zabeležila je nagli pad. Nakon rekordnih 58 proizvedenih aviona u julu, evropski gigant je u avgustu proizveo svega 38 primeraka, što je značajno ispod cilja od 50 letelica mesečno. Ovakva oscilacija potpiruje sumnje da Erbas neće uspeti da dostigne ambiciozan godišnji cilj od 820 isporuka. Pored toga, kompanija je u avgustu proizvela osam A220, pet A330neo i četiri A350, što dodatno pokazuje da su programi širokotrupnih aviona i dalje ograničeni u tempu proizvodnje.

A350 ispod očekivanja, A330neo u usponu
Najveći izazov za Erbas i dalje ostaje program A350. Proizvedena su svega četiri primerka u avgustu, dok je cilj šest aviona mesečno. Od početka godine prosek iznosi četiri mesečno, sa ukupno 35 aviona, što je daleko od planova da se 2026. dostigne 10 mesečno, a 2028. čak 12. Analitičari ističu da je pre svakog povećanja neophodno postići stabilnost na trenutnom nivou, što Erbasu do sada nije pošlo za rukom.
Za razliku od A350, program A330neo pokazuje znakove oporavka. U avgustu je proizvedeno pet aviona, svi u verziji A330-900neo. Erbas planira da do 2029. poveća proizvodnju na pet mesečno, što Forecast International ocenjuje kao realan cilj. Starija generacija A330ceo aviona kod mnogih operatora približava se kraju životnog ciklusa, što otvara prostor za nove porudžbine i dodatnu potražnju za A330neo.

Stabilizacija 737 MAX
Kod Boinga, ključna vest je stabilizacija proizvodnje 737 MAX na 38 mesečno – ritam koji je potvrdila i Federalna uprava za avijaciju (FAA). U avgustu je završeno 37 primeraka, uključujući 33 u verziji MAX 8 i četiri MAX 9. Time je kompanija poslala signal tržištu da je najkritičnija faza prevaziđena, nakon višegodišnjih problema i zastoja.
Sledeći cilj je povećanje na 42 mesečno, dok je dugoročna ambicija 52 aviona mesečno. Ipak, sertifikacija verzija MAX 7 i MAX 10 odložena je za 2026. zbog tehničkih problema sa sistemom odleđivanja motora LEAP-1B. To znači da će Boing još neko vreme zavisiti od verzije MAX 8, koja je trenutno najtraženija i najmasovnije proizvođena varijanta.

Rast proizvodnje 787 Drimlajnera
Za razliku od 737 MAX, gde je stabilizacija bila prioritet, kod 787 Drimlajnera naglasak je na rastu. U avgustu je proizvedeno sedam primeraka, što je iznad trenutnog cilja od 4–5 mesečno. Kompanija planira da do kraja godine održi sedam mesečno, da 2027. dostigne 10, a u 2030-im čak 16 mesečno. Ovi planovi deluju ostvarivo, s obzirom na to da je Boing već u više navrata u 2025. dosegao nivo od sedam mesečno, dok potražnja ostaje snažna, posebno nakon širenja proizvodnih kapaciteta u Čarlstonu.
Kod ostalih programa Boing je u avgustu proizveo pet 777 i jedan 767-300F. Očekuje se da će proizvodnja 767F biti okončana 2027, dok se 777-8F ne očekuje pre kraja decenije. Sertifikacija 777X, iako planirana za ovu godinu, mogla bi da sklizne u 2026, što unosi dodatnu neizvesnost u budući tempo.

Nezvanične isporuke
Prema preliminarnim podacima, Boing je u avgustu isporučio 57 aviona. Najviše ih je iz porodice 737 MAX – 36 primeraka MAX 8 i šest MAX 9. Od širokotrupnih aviona, isporučeno je devet 787 (osam u verziji -9 i jedan -10), četiri 777F i dva 767-2C.
Erbas je isporučio ukupno 58 isporuka. Od uskotrupnog segmenta, šest primeraka A220-300, tri A319neo, devet A320neo i čak 32 A321neo. Kada je reč o širokotrupnim letelicama, proizvođač je predao tri A330-900neo, dva A350-900 i tri A350-1000.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.