
Bugarska neće pokrenuti istragu o ometanju aviona u kom je bila Ursula fon der Lajen
Bugarska vlada odbila je da pokrene istragu povodom prijavljenog ometanja GPS signala koje je (navodno) pogodilo avion u kojem se nalazila predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen, javlja tamošnja novinska agencija BTA.
Premijer Rosen Željazkov izjavio je da je ometanje GPS signala "svakodnevna pojava za posade poslovnih aviona" i da se "ne može smatrati hibridnom ili sajber pretnjom". U takvim slučajevima posade rutinski prelaze na konvencionalnu instrumentalnu navigaciju, pa formalna istraga nije potrebna.
Željazkov je naglasio da ometanje nije bilo usmereno na bilo koji konkretan avion, već da je deo elektronskog ratovanja koje se često primećuje u zonama vojnih sukoba. On je dodao da su takvi poremećaji postali uobičajeni u trenutnim geopolitičkim okolnostima i da nema osnova za posebnu istragu. Bugarska nastavlja da postupa u skladu sa utvrđenim protokolima kontrole vazdušnog saobraćaja.

Podsetimo, incident se dogodio 31. avgusta tokom prilaska Aerodromu Plovdiv. Prema pisanju Financial Times-a, nestanak GPS signala pogodio je čitavo područje aerodroma, primoravši posadu da koristi papirne karte. Bugarske vlasti su u početku povezale poremećaj sa mogućim ruskim ometanjem, što je Kremlj negirao.
Međutim, platforma za praćenje letova Flightradar24 osporio je izveštaje o kvaru GPS-a na avionu fon der Lajen, o čemu je pisao i Aero.rs. Analiza transponder podataka potvrdila je stabilan GPS signal tokom čitavog leta. "Sa sigurnošću možemo reći da su kvalitet i konzistentnost navigacionih podataka ostali na visokom nivou od poletanja do sletanja", naveli su iz Flightradar24.

Ipak, Financial Times je, pozivajući se na portparolku Evropske komisije Anu-Kaisu Itkonen, preneo da je avion doživeo kvar elektronskog navigacionog sistema tokom prilaska Plovdivu, što je posadu primoralo da koristi papirne karte. List je sugerisao da je rusko ometanje moglo da onesposobi GPS signal na avionu, zbog čega nije mogao da sleti prema planu.
"Pilot je kružio iznad aerodroma Plovdiv oko jednog sata pre nego što je odlučio da izvede ručno sletanje koristeći analogne karte. GPS nije bio dostupan u čitavoj zoni aerodroma zbog ometanja, koje je pripisano ruskim aktivnostima", naveo je Financial Times. U stvarnosti, let je trajao samo devet minuta duže od planiranog - 1 sat i 57 minuta umesto 1 sat i 48 minuta. Razlog za produženje vremena leta nije saopšten.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.