Boeing okončao proizvodnju legendarnog 777-300ER, najprodavanijeg širokotrupnog aviona u istoriji

   ≫   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Američki proizvođač aviona Boing završio je proizvodnju modela 777-300ER, čime je okončana jedna od najuspešnijih epoha u istoriji komercijalnog vazduhoplovstva. Prema pisanju specijalizovanog portala The Air Current, poslednji avion ovog tipa isporučen je 2024. godine, nakon čega je program zvanično zatvoren. U budućnosti će proizvodni kapaciteti u Sijetlu biti usmereni na novu generaciju 777X, dok će model 777 nastaviti da živi kroz kargo varijante.

Najuspešniji širokotrupac svih vremena

Od ulaska u saobraćaj 2004. godine, 777-300ER (Extended Range) zauzeo je centralno mesto u dugolinijskom putničkom saobraćaju. Sa doletom od preko 13.600 kilometara i kapacitetom za 392 putnika u dvoklasnoj konfiguraciji, postao je idealan izbor za interkontinentalne rute koje povezuju Evropu, Aziju i Ameriku. Tokom 21 godine proizvodnje, Boing je isporučio više od 830 primeraka ovog modela, što ga čini najprodavanijim širokotrupnim putničkim avionom svih vremena.

Emirates cargo Foto: Shutterstock

Najveći kupac bio je Emirates, koji je u svojoj floti imao više od 120 primeraka i time 777-300ER učinio okosnicom globalne mreže linija iz Dubaija. Među značajnim korisnicima našli su se i Singapore Airlines, Air France, Cathay Pacific, Turkish Airlines, Qatar Airways i druge velike interkontinentalne avio-kompanije.

Motori koji su promenili industriju

Ono što je izdvojilo 777-300ER od konkurenata bili su motori GE90, najveći turboventilatorski motori ikada ugrađeni na komercijalni avion. Njihova efikasnost u potrošnji goriva i pouzdanost omogućili su avio-kompanijama da smanje troškove, a putnicima obezbedili tišu i udobniju vožnju.

Zahvaljujući ovoj kombinaciji, 777-300ER je ubrzo postao simbol pouzdanosti i ekonomičnosti. Njegova fleksibilnost omogućila je prevoznicima da povezuju gradove na velikim udaljenostima bez potrebe za međusletanjima, što je dodatno promenilo način na koji se razvijao globalni saobraćaj.

Air France Boeing 777 Salinger Igor

Bezbednosna istorija: mali broj incidenata

Uprkos velikom broju proizvedenih primeraka i milionima sati naleta, 777-300ER je zadržao reputaciju aviona sa izuzetno dobrim bezbednosnim učinkom.

Najteži incident dogodio se 2016. godine, kada je avion kompanije Emirates na letu EK521 doživeo nesreću prilikom sletanja u Dubai. Svi putnici i članovi posade evakuisani su bez žrtava, dok je jedan vatrogasac izgubio život tokom gašenja požara.

B777 Air Canada Salinger Igor

Pored toga, tokom godina zabeleženi su manji incidenti prilikom sletanja i poletanja, ali nijedna nesreća nije ukazala na sistemske probleme u konstrukciji ili motorima.

U poređenju sa brojem obavljenih letova i prevezenih putnika, ovaj model ostaje zapamćen kao najbezbedniji širokotrupni avion u istoriji.

Nasleđe aviona koji je obeležio eru

Sa prestankom proizvodnje 777-300ER završava se jedno od najuspešnijih poglavlja u istoriji Boinga. Model će i dalje ostati u aktivnoj eksploataciji kod mnogih avio-kompanija, budući da avioni ove klase mogu da lete i do dve decenije u komercijalnoj upotrebi.

Istovremeno, nasleđe 777-300ER preuzima nova generacija 777X, koja donosi unapređenu aerodinamiku, veća krila sa sklopivim vrhovima i modernizovanu kabinu.

Kargo verzije 777 nastaviće da igraju važnu ulogu u globalnom lancu snabdevanja, posebno s obzirom na rastuću potražnju za vazdušnim transportom robe.

Zbog svega što je doneo industriji, 777-300ER ostaće upisan kao avion koji je promenio lice dugolinijskog saobraćaja i postavio standarde koji će važiti još godinama.

(Aero.rs)

Video: Air France Boeing 777

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>