Najnoviji avion za putnike Er Srbije sleteo u Beograd: Star je samo četiri godine, dolazi iz Letonije
Airbus A220 letonske nacionalne avio-kompanije Air Baltic (BT) sleteo jes danas posle 17 časova na beogradski aerodrom Nikola Tesla (BEG) iz Rige (RIX).
Ovaj let bio je označen kao JU4041, odnosno vodio se kao let Er Srbije (Air Serbia, JU), što sugeriše da je u pitanju prvi od aviona Air Baltica koji će leteti za srpsku nacionalnu avio-kompaniju u narednom periodu. Zanimljivo je da je avion promenjen - prvobitno je bio planiran drugi identični A220.
Letom BT4041 u Beograd je sleteo avion registarske oznake YL-ABE, koji je obavio prvi let u septembru 2021. godine i biće najnoviji avion na letovima srpske nacionalne avio-kompanije.
Ugovor o saradnji Er Srbije sa Er Baltikom
Podsetimo, pre dve nedelje Air Serbia objavila je da je sa letonskom kompanijom potpisala ugovor o zakupu aviona sa posadom, osiguranjem i održavanjem (ACMI – Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance), o čemu je portal Aero.rs tada pisao.
Ugovorom, koji je potpisan na period od dve godine, predviđeno je da od 1. novembra 2025. godine Air Baltic za potrebe Air Serbia „obavlja letove modernim avionima tipa Airbus A220-300, sa kapacitetom od 148 sedišta“.
Tokom ove zimske sezone, u avio-saobraćaju biće angažovana dva aviona Air Baltic, dok će u letnjoj sezoni 2026. godine broj porasti na četiri aviona, saopšteno je tada iz srpskog avio-prevoznika uz ocenu da „ovim potezom nacionalna avio-kompanija nastavlja proces modernizacije flote i unapređenja putničkog iskustva, uz oslanjanje na tehnički napredne i efikasne avione“.
Popularni sajt Aero Routes objavio je da će Air Baltic za srpsku avio kompaniju obavljati letove na linijama iz Beograda za Amsterdam (AMS), Atinu (ATH), Dizeldorf (DUS), Istanbul (IST), Larnaku (LCA), London Hitrou (LHR), Madrid (MAD), Milano (MXP), Oslo (OSL), Pariz Šarl de Gol (CDG), Stokholm Arlanda (ARN), Valensiju (VLC) i Cirih (ZRH).
Kad imaš putnike a nemaš avione i posade: ACMI iznajmljivanje
Air Serbia je prethodnih godina koristila ACMI kapacitete stranih kompanija, uglavnom Airbus A320 i Boeing 737 litvanskih kompanija GetJet i Klas Jet, kao i nešto manjih aviona Embraer bugarske Bulgaria Air.
Trenutno za Air Serbia saobraćaju najmanje tri Airbus A320 avio kompanije GetJet, pokazuju servisi za praćenje letova, kao i tri – do pre nedelju dana četiri – Embraer E190STD Air Bulgaria.
Zanimljivo je da Air Serbia namerava da zameni A320 sa avionima A220, znatno manjeg kapaciteta sedišta, ali verovatno na radost putnika koji su neretko imali pritužbe na očuvanost i opšti „look and feel“ iznajmljenih aviona.
A220 Air Baltica su znatno noviji, sa prosekom starosti flote ispod pet godina – GetJet A320 su u proseku stari skoro 18 godina – i modernije opremljeni, što će sigurno poboljšati putničko iskustvo na letu.
Er Srbija "isprobava" Erbas A220?
Airbus A220 nalazi se po veličini između Embraera 190/195 i Airbus A320, i skoro je jednakog kapacita kao Airbus A319, koji prema dosadašnjim najavama Air Serbia namerava postepeno da povlači iz upotrebe.
Prema uglednom Aviation Week, Air Serbia na ovaj način preko wet lease aranžmana „isprobava“ tip aviona, u nastojanju da ispita tržište i pronađe najadekvatniji za svoju buduću flotu.
Nešto slično poput ACMI aranžmana sa Marathon Airlines, pre nego što je – za sada samo u dva primerka, treći se očekuje – Embraer E195 uveden u flotu pod srpskim AOC.
Erbas kanadskog porekla: od CSeries do A220
Airbus A220 je savremeni uskotrupni (narrow body) putnički avion namenjen regionalnim i srednjim linijama, kao i letovima manjeg obima između velikih čvorišta. Odlikuju ga ekonomičnost, smanjena potrošnja goriva i visok nivo udobnosti za putnike, zahvaljujući tišem kabinskom prostoru i većim prozorima.
Ovaj avion nije originalno Airbusovo delo. Nastao je kao Bombardier CSeries projekat kanadske kompanije Bombardier, sa dve varijante: CS100 i CS300. Međutim, zbog finansijskih izazova i sporijeg plasmana na tržištu, Airbus je 2017. preuzeo većinski udeo u programu. Nakon integracije, 2018. godine program je zvanično preimenovan u Airbus A220, a CS100 i CS300 postali su A220-100 i A220-300.
Danas Airbus A220 koristi veliki broj avio-kompanija širom sveta, posebno one koje traže modernu zamenu za starije regionalne mlaznjake i manje varijante familije Boeing 737 i Airbus A320. Zahvaljujući efikasnim motorima Prat i Vitni (Pratt & Whitney PW1500G) avion nudi značajno niže operativne troškove i pogodan je i za kraće regionalne rute i za duže letove na tržištima sa manjim brojem putnika.
Air Baltic: Velika avio-kompanija iz male države
Osnovana 1995. godine, Air Baltic je jedna od uspešnih komercijalnih priča nastalih na teritoriji nekadašnjeg Sovjetskog saveza. Danas povezuje region sa više od 80 destinacija širom Evrope i šire. Prema podacima Airfleets.net, flota se sastoji od 49 aviona Airbus A220-300, dva A319 i jednog A320, čime se ubraja među najmlađe i najefikasnije flote u Evropi, sa prosečnom starosti aviona od samo 5,5 godina.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Pera Kojot
Iz Latvije? Ta zemlja se na srpskom zove Letonija
Podelite komentar
Mirko
kakva, bre, Latvija? Gde vam je ta država?
Podelite komentar
Dejan
Latvija?
Podelite komentar