Orban leteo u Vašington čarterom avio-kompanije Wizz Air: Mađarska delegacija letela novim Erbasom A321XLR
Mađarski premijer Viktor Orban otputovao je 6. novembra u Vašington na sastanak sa američkim predsednikom Donaldom Trampom, ali je način na koji je doputovao privukao gotovo jednaku pažnju kao i sama poseta. Umesto državnog poslovnog aviona, Orban i njegova delegacija odabrali su čarter-let avio-kompanije Viz Er (Wizz Air) — i to najnovijim Erbasom A321XLR, avionom koji je u flotu mađarske niskotarifne avio-kompanije ušao pre samo tri nedelje.
Ova odluka izazvala je veliko interesovanje jer mađarska vlada uobičajeno koristi Dassault Falcon 7X za zvanične letove, ali toliki broj učesnika u delegaciji — oko 180 članova, među kojima su bili ministri, direktori velikih kompanija, novinari i predstavnici državnih institucija — zahtevao je znatno veći avion.
Za put do Sjedinjenih Američkih Država izabran je Viz Er-ov A321XLR registrovan kao G-XLRD, koji je u saobraćaj ušao u oktobru 2025. u britanskom ogranku ove kompanije. Let je organizovan kao vladin čarter, sa minimalnim prepravkama kabine i posebnim sigurnosnim protokolom.
Let obavljen sa međusletanjem na Islandu
Avion je 6. novembra poleteo iz Budimpešte (BUD) u 08:34 po lokalnom vremenu sa brojem leta W99001, a potom sleteo na Rejkjavik (KEF) u 11:31 radi dopune goriva. Nakon pauze manje od dva sata, let je nastavljen ka Vašingtonu (IAD) kao W99002, gde je sleteo u 14:12 po lokalnom vremenu.
Na povratku, 8. novembra, avion je ponovo sleteo na Island kao WUK9003, a zatim poleteo za Budimpeštu kao WUK9004, s dolaskom u ranim jutarnjim satima sledećeg dana.
Iako A321XLR ima deklarisani dolet od oko 4.700 nautičkih milja (8.700 km), a udaljenost između Budimpešte i Vašingtona iznosi približno 4.000 milja (7.400 km), međusletanje u Rejkjaviku bilo je planirano iz operativnih razloga.
Na transatlantskim letovima tokom jeseni vetrovi iz pravca zapada značajno povećavaju potrošnju goriva, a kada se uzme u obzir masa aviona sa 180 putnika, prtljagom i opremom, kao i zakonska obaveza nošenja rezerve goriva, postaje jasno da bi let bez sletanja bio na samoj granici operativne sigurnosti.
Zato je Island, na uobičajenoj ruti između severne Evrope i istočne obale SAD, poslužio kao logična i bezbedna tačka za dopunu goriva. Rešenje koje je, uz sve logističke izazove, bilo jednostavnije od angažovanja širokotrupnog aviona.
Simbolika i praktičnost čartera
Korišćenje Viz Era, čiji je najveći deo kapitala mađarskog porekla, za državni čarter let ima i simboličan karakter. Orbán je tako u Vašington stigao avionom mađarske kompanije, što je u Budimpešti predstavljeno kao demonstracija domaće avio-industrije i logističke samostalnosti.
Istovremeno, ovaj potez ima i praktičnu stranu — zakup velikog komercijalnog aviona pokazao se znatno ekonomičnijim od eventualnog unajmljivanja stranog prevoznika ili čartera širokotrupnog tipa. Viz Er, čije sedište je u Mađarskoj i koji ima iskustvo sa čarter operacijama, bio je prirodan izbor.
A321XLR – novi standard u dugolinijskim letovima uskotrupaca
Erbasov A321XLR (Extra Long Range) predstavlja vrhunac razvoja porodice A320neo. Opremljen efikasnim motorima CFM LEAP-1A ili Pratt & Whitney PW1100G, dodatnim centralnim rezervoarom goriva i ojačanim trapom, ovaj model omogućava letove dugog doleta koji su donedavno bili rezervisani samo za širokotrupne avione.
U konfiguraciji Viz Era, A321XLR ima 239 sedišta i projektovan je za letove u trajanju do oko 10 sati. U ovom slučaju, avion je bio korišćen u čarter-aranžmanu, verovatno sa smanjenim brojem sedišta i prilagođenim rasporedom za zvanične potrebe.
Granica između uskotrupnih i širokotrupnih aviona danas je gotovo izbrisana. A321XLR pokazuje da dugolinijski letovi više nisu rezervisani samo za avione poput A330 ili Boinga 787. Iako Viz Er za sada ne planira letove prema Severnoj Americi, ovaj model otvara mogućnost da niskotarifne kompanije u budućnosti ozbiljnije zakorače na transatlantsko tržište.
Erbas A321XLR (Extra Long Range)
- Prvi let: jun 2022.
- Tip motora: CFM LEAP-1A / Pratt & Whitney PW1133G
- Dužina aviona: 44,5 m
- Raspon krila: 35,8 m (sa Sharklets)
- Maksimalna poletna masa: 101.000 kg
- Dolet: 4.700 nm (8.700 km)
- Kapacitet: do 239 putnika
- Brzina krstarenja 870 km/h
- Visina krstarenja: 11.900 m
Orbanov let čarterom Viz Era simbolično je spojio politiku, logistiku i tehnološki razvoj — događaj koji je istovremeno politička vest i avio-zanimljivost. Ujedno, to je i jedan od prvih primera da se najnovija generacija uskotrupnih dugolinijskih aviona koristi za državnu misiju, što pokazuje koliko brzo avio-industrija menja granice između poslovnih i komercijalnih letova.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.