Hi Fly prvi put spustio Erbas A330 na Antarktik i otvorio novo poglavlje polarnih operacija
Avio-kompanija Hi Fly je ostvarila još jedan istorijski podvig uspešnim sletanjem Erbasa A330 na Antarktik i time proširio svoje polarne operacije na novi tip širokotrupnog aviona. Let je izveden samo mesec dana nakon što je kompanija obeležila pet godina neprekidnih misija ka „belom kontinentu“.
A330-302, registrovan kao 9H-HFI sa motorima General Electric, spustio se u kasnim večernjim satima 1. decembra na zaleđenu poletno-sletnu stazu Wolf’s Fang Runway, jedno od najudaljenijih i najzahtevnijih mesta na planeti za civilno vazduhoplovstvo. Letom iz Kejptauna komandovao je kapetan Karlos Mirpuri, potpredsednik Hi Fly-a, uz prisustvo direktora kompanije, kapetana Antoniosa Eftimiua.
Dvomotorni širokotrupac na ledenoj stazi
U poređenju sa A340, koji je 2021. godine postao prvi Erbas sa četiri motora na Antarktiku, A330 ima identičnu dužinu trupa, ali koristi dva motora i potroši manje goriva, uz niže troškove i manji uticaj na životnu sredinu. Do sada je A330 bio ograničen u upotrebi na Wolf’s Fang pisti, ali je novi set zemaljske opreme uveden tokom 2025. godine i omogućio operacije dvomotornih aviona pod savremenim polarno-operativnim standardima.
Uprkos temperaturama koje u tom delu sezone prelaze izmedu minus trideset i minus pedeset stepeni, A330 se pokazao izuzetno stabilnim u polarnim uslovima. Posada je navela da kočenje na plavom ledu traži izuzetno precizno upravljanje pri sletanju i tokom usporavanja, uz jače oslanjanje na obrnuti potisak motora (reverse thrust), dok se snažna refleksija svetlosti sa ledene površine ubraja među najveće vizuelne izazove u završnoj fazi prilaza.
Kapetan Mirpuri je rekao da ni jedan let za Antarktik ne može biti „rutinski“ i da svaka misija zahteva detaljne pripreme, konstantnu analizu meteoroloških prilika i striktno poštovanje ekoloških standarda.
Nastavak saradnje sa White Desertom
Let je izveden u okviru dugogodišnje saradnje sa kompanijom White Desert Antarctica, koja organizuje ekspedicijska putovanja i istraživačke misije. Za sezonu 2025/2026 planirano je više rotacija, jer se broj putnika i istraživačkih timova svake godine povećava. Wolf’s Fang danas predstavlja jednu od retkih civilnih pristupnih tačaka Antarktiku, sa kapacitetima koji se kontinuirano unapređuju.
Zanimljivosti sa misije
Wolf’s Fang Runway je pista od čistog plavog leda, duga više od tri kilometra i sa trenjem znatno manjim nego na klasičnim asfaltiranim površinama, što dodatno povećava zahteve pri sletanju i kočenju. Avion 9H-HFI sleteo je u 23.59, svega minut pre ponoći, a posada je prilaz opisala kao "izuzetno čist i stabilan" zahvaljujući polarnoj svetlosti koja obezbeđuje vrlo dobru vidljivost uprkos surovim uslovima.
Stabilna temperatura kabine tokom celog leta posebno je važna jer svako odstupanje lako stvara kondenzaciju koja u polarnom okruženju momentalno mrzne. Kako na Antarktiku ne postoje hangari za širokotrupne avione, sve pripreme za povratni let obavljaju se direktno na ledu i pod stalnim nadzorom vremenskih promena koje se često menjaju u roku od nekoliko minuta. Hi Fly je pritom ostao jedina avio-kompanija koja je uspela da na Antarktik spusti i Erbas A340 i Erbas A330, čime se izdvaja među globalnim operatorima posebnih misija.
Hi Fly kao specijalista za najzahtevnije misije
Hi Fly je međunarodni operator širokotrupnih aviona specijalizovan za vet lizing i čarter usluge. Kompanija sarađuje sa avio-kompanijama, vladama, humanitarnim organizacijama, turoperatorima i privatnim klijentima. Poznata je po angažovanju na posebnim operacijama, uključujući evakuacione misije, hitne humanitarne transporte i letenje do mesta koja su logistički ili klimatski izuzetno zahtevna.
Flota uključuje moderne širokotrupne avione sa naglaskom na sigurnost, efikasnost i održivost. Upravo kombinacija operativnog iskustva i tehničkih mogućnosti omogućava Hi Fly-u da realizuje projekte poput polarnih misija, koje su među najkompleksnijima u današnjoj civilnoj avijaciji.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.