SAD i Indija u klinču: Istraga o padu Drimlajnera Er Indije se pretvara u borbu za kontrolu nad istinom

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Šest meseci nakon što se Drimlajner Er Indije srušio nekoliko sekundi posle poletanja iz Ahmedabada, umesto približavanja odgovoru na ključno pitanje šta je dovelo do gubitka 260 života, istraga sve više otkriva duboke pukotine u saradnji između Indije i Sjedinjenih Država. Umesto jedinstvenog međunarodnog tima, pred očima javnosti oblikuju se dva suprotstavljena tumačenja koja istragu pretvaraju u diplomatsko-tehnički spor retko viđenog intenziteta.

Let AI171 poleteo je 12. juna 2025. sa aerodroma Sardar Valabaji Patel u Ahmedabadu, na letu za London Getvik. Boeing 787-8, registracije VT-ANB, izgubio je visinu odmah po poletanju i udario u zgradu studentskog doma medicinskog koledža nedaleko od piste. Poginulo je 241 od 242 putnika i članova posade, dok je još 19 ljudi stradalo na zemlji. Jedan putnik je preživeo. Nesreća je prva sa smrtnim ishodom u istoriji Drimlajnera i najteža avionska tragedija u ovoj deceniji.

Prvi znakovi razilaženja između Indije i SAD

Air India Boeing 787 Foto: Air India

Čim je istraga počela, postalo je jasno da dve strane ne dele iste pretpostavke niti isti pogled na proceduru. Zvanično, Indija vodi postupak kao država u kojoj se nesreća dogodila, dok su američki stručnjaci uključeni zbog činjenice da je reč o avionu američke proizvodnje. U praksi, ta podela nadležnosti stvorila je prostor za sumnju, rivalitet i političku osetljivost.

Već u prvim danima istrage došlo je do zastoja. Američki tim specijalizovan za analizu crnih kutija nije otišao sa indijskim kolegama na predviđenu lokaciju, već je zadržan u Nju Delhiju. Podaci sa snimača leta na kraju su preuzeti u prestonici, uz insistiranje američke strane na potpunoj tehničkoj kontroli procesa. Indijski istražitelji su odgovarali da imaju sve potrebne kapacitete i iskustvo, uz poruku da ne prihvataju status podređenog partnera u istrazi koja se vodi na njihovoj teritoriji.

Preliminarni nalazi i otvorene dileme oko prekidača goriva

Sajam vazduhoplovstva u Parizu Foto: Tanjug/AP

Ključ napetosti leži u tehničkim nalazima. Preliminarni izveštaj potvrdio je da su prekidači za dotok goriva motorima prešli u položaj zaustavljanja svega nekoliko sekundi nakon poletanja. Obe ručice pomerene su gotovo istovremeno. Snimak iz kokpita zabeležio je kratku, zbunjenu razmenu između pilota, a posada je odmah pokušala da vrati prekidače i ponovo pokrene motore. Jedan motor je pokazivao znakove oporavka, ali avion više nije imao ni visinu ni brzinu potrebnu za izvlačenje.

Ono što izveštaj nije ponudio bio je odgovor na pitanje zašto su prekidači aktivirani. Ta praznina otvorila je prostor za suprotstavljena tumačenja.

Dve različite interpretacije istih podataka

Indija avion pad udes nesreća Foto: Tanjug/AP

U Sjedinjenim Državama raste uverenje da aktivacija prekidača nije mogla biti slučajna i da je reč o namernoj radnji u kokpitu. Američki eksperti ukazuju na sekvencu događaja i činjenicu da prekidači imaju mehaničke zaštite koje sprečavaju lako ili nenamerno pomeranje. Dodatno, deo podataka tumači se kao izostanak standardne reakcije u situaciji potpunog gubitka potiska.

Indijska strana odbacuje takve zaključke kao preuranjene i neutemeljene. U njihovom narativu, istraga se ne sme pretvoriti u lov na krivca pre nego što se iscrpe sve tehničke analize, uključujući i mogućnost problema u samom sklopu prekidača ili njegovoj zaštiti. Indijski mediji upozoravaju da je u prošlosti bilo slučajeva kada su posade iz država u razvoju brzo optužene, dok je kasnije otkriveno da je tehnički faktor imao presudnu ulogu.

Ograničen pristup olupini kao nova tačka sporenja

avion, indija, pad, pao Foto: EPN/Newscom / Newscom / Profimedia

Sumnje su dodatno produbile informacije da američkim istražiteljima nije bio omogućen pun pristup olupini, niti mogućnost detaljne dokumentacije mesta nesreće. To je pojačalo strahovanje da bi konačan izveštaj mogao biti oblikovan tako da zaštiti domaće nadležne organe i omogući tumačenje prema kojem bi se odgovornost preusmerila na tehničke sisteme, a ne na odluke u kokpitu.

Kako politička osetljivost oblikuje tok istrage

Indija avion pad udes nesreća Foto: Tanjug/AP

Rezultat je istraga koja se, umesto da napreduje ka jasnom zaključku, kreće kroz slojeve međusobnog nepoverenja. Indija insistira na sopstvenoj metodologiji i suverenitetu u postupku, dok američke institucije brane ozbiljnost svojih sumnji i traže neograničen tehnički uvid. Između te dve pozicije ostaje praznina koju niko ne uspeva da premosti. U takvoj atmosferi teško je očekivati skori završetak istrage.

Zašto se odgovor na ključno pitanje sve više komplikuje

avion, indija, pad, pao Foto: EPN/Newscom / Newscom / Profimedia

Najosetljivija pitanja ostaju otvorena: da li je reč o namernom činu, ljudskoj grešci, nepredviđenoj tehničkoj anomaliji ili kombinaciji više faktora. Bez usaglašene međunarodne saradnje, rizik je da će završni izveštaj biti rezultat kompromisa, a ne jedinstvene rekonstrukcije događaja.

Pad leta AI171 pretvorio se u test poverenja u globalni sistem istraživanja nesreća. Ako se dve velike vazduhoplovne sile ne mogu usaglasiti oko pristupa najosetljivijim podacima, postavlja se pitanje koliko je taj sistem otporan u trenutku kada istraga prestane da bude isključivo tehničko pitanje i pređe u sferu geopolitike.

U ovom slučaju, tehnički odgovor možda će biti najteži upravo zato što se ne tiče samo tehnike.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>