DOT ukinuo poslednju ratu kazne Sautvestu nakon modernizacije sistema vredne milijardu dolara
Odluka Ministarstva saobraćaja Sjedinjenih Američkih Država (U.S. Transportation Department, DOT) da poništi poslednju ratu novčane kazne za Sautvest erlajns (Southwest Airlines) predstavlja značajan obrt u jednoj od najpraćenijih regulatornih priča u američkom avio-saobraćaju.
Posle operativnog kolapsa tokom zime 2022. godine, kada je otkazano skoro 17.000 letova, kompanija je bila suočena sa rekordnom sankcijom od 140 miliona dolara. Ta kazna je u trenutku objave bila trideset puta veća od bilo koje prethodne DOT kazne u oblasti zaštite potrošača.
Početni okvir podrazumevao je da se deo iznosa pokrije obaveznim vaučerima i nadoknadama putnicima, dok je preostalih 35 miliona trebalo da se uplati u tri rate. Kompanija je u februaru 2024. i januaru 2025. već uplatila dve rate po 12 miliona. Umesto završne uplate od 11 miliona, DOT je sada odlučio da iznos prizna kao kredit koji reflektuje opsežnu modernizaciju sistema i ulaganja vredna preko milijardu dolara.
U saopštenju DOT navodi da je Sautvest "ostvario primetna poboljšanja u tačnosti letova i stepenu realizacije planiranih operacija". Posebno se ističe investicija od 112,4 miliona dolara u centar za kontrolu mrežnih operacija, što je ključni segment u upravljanju kapacitetima tokom zimske sezone i vanrednih događaja. Agencija smatra da ovakav pristup ima veći javni interes zato što podstiče avio-kompanije da ulažu u sisteme koji unapređuju pouzdanost, umesto da sredstva odlaze isključivo u budžetske kazne.
Sautvest je u poslednje dve godine sproveo široko definisan operativni zaokret. Ulaganja u dodatno osoblje, opremu, tehničke procedure, IT infrastrukturu i osavremenjene alate za praćenje letova bila su reakcija na kolaps izazvan zimskom olujom Eliot u decembru 2022. godine. Tada je lanac kratkoročnih otkazivanja postao nekontrolisan i prerastao u višednevni zastoj koji je ozbiljno narušio reputaciju avio-kompanije.
Prema dokumentaciji dostavljenoj regulatoru, Sautvest je unapredio rad posada, zemaljskih timova i tehničkih službi. Modernizovan je sistem obaveštavanja putnika, a poboljšan je i kapacitet NOC centra da pravovremeno reaguje tokom neregularnih operacija. DOT navodi da se napredak vidi u visokom procentu obavljenih letova bez otkazivanja, kao i u stabilnijim rezultatima tokom perioda većeg opterećenja.
Iako je kazna formalno umanjena, regulator je zadržao strogi ton i naglasio da istraga iz 2023. ostaje važan presedan. DOT je tada utvrdio da avio-kompanija nije obezbedila pravovremene refundacije ni adekvatne informacije putnicima tokom događaja koji je pogodio više desetina hiljada putnika širom SAD.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.