• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Na današnji dan: prvi let Lockheed aviona

Vreme čitanja: oko 2 min.

Komercijalna upotreba ovog aviona je započela naredne godine i tokom svoje karijere letelica je učestvovala u velikom broju važnih ekspedicija, a njeni piloti su neretko obarali svetske rekorde

  • 0

Prvi avion američkog proizvođača Lockheed poleteo je pre tačno tačno 96 godina. Letelica pod imenom Vega 1 je obavila svoj prvi let iznad sunčane Kalifornije 4. jula 1927. godine, a za kontrolama ovog aviona se nalazio Edvard Entoni Beland, jedan od najboljih pilota jednako čuvene avio-kompanije Trans World Airways - TWA za koju se uz Lockheed slobodno može reći da je jedna od ikona američke avijacije

Prva Lockheedova Vega 1 je nosila registracionu oznaku NX913 i poletela je sa aerodroma Rodžers koji se nalazio na mestu današnjeg Vilšir bulevara i Ferfaks avenije u zapadnom delu Los Anđelesa. Prvi let je uspešno obavljen što je motivisalo inženjere da nastave sa razvojem ovog modela.

Komercijalna upotreba aviona je započela naredne godine i tokom svoje karijere letelica je učestvovala u velikom broju važnih ekspedicija, a njeni piloti su neretko obarali svetske rekorde.

Šta je "Vegu 1" činilo posebnom?

Dvadesetih godina prošlog veka Sjedinjene Američke Države je hvatala prava "avio-groznica". Inženjeri, naučnici, piloti ali i obični zaljubljenici u avijaciju su se utrkivali ko će konstruisati bolji avion i upisati svoje ime u knjigu rekorda.

Jedni od takvih su bilo Džon Knudsen Nortrop i Gerard Vulti, glavni inženjeri na projektu Vega 1 koji su tokom razvoja letelice uveli potpuno nove i za to vreme revolucionarne metode proizvodnje. Njihova Vega je imala metalnu konstrukciju sa veoma aerodinamičnim monokok trupom. Metalni delovi aviona su se izrađivali u kalupima za beton što se tada smatralo veoma naprednom metodom proizvodnje.

Primena inovativnih rešenja je rezultovala relativno laganom ali jakom konstrukcijom koja je dozvoljavala ugradnju veoma jakog motora. Za pogonski agregat nove Vege 1 je odabran atmosferski, vazdušno hlađeni motor J-5C Whirlwind motor čija je nominalna snaga iznosila 220 konjskih snaga. To je Lockheedovom prvom avionu omogućilo da dostigne maksimalnu brzinu od 217 km/h dok je uspevao da prebaci "magičnu" cifru od 1000 milja ili 1609 kilometara.

Avion šampiona

Dobre letne karakteristike i relativno jak motor su ohrabrili mnoge pilote da se upuste u velike avanture i ekspedicije. Jedan od najvećih poduhvata sa Vegom 1 je izveo australijski istraživač Džordž Hubert Vilkins koji je sa svojim Lockheed avionom 1928. godine leteo iznad Antarktika i mapirao avio-rute i istražio stotine kvadratnih kilometara iznad zaleđenog kontinenta. Tokom svoje ekspedicije je "krstio" jedan planinski venac imenom Lockheed.

Vega je takođe korišćena i u ekspediciji Amerikanke Amelije Erhart, prve žene koja je avionom preletela Atlanstki okean. Ona je sa svojom Vegom 1932. godina "preskočila" Atlantik što joj je donelo veliku slavu i učinilo je jednom od najvažnijih žena u istoriji avijacije.

(Aero.rs/Aleksa Španjević)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>