
Pilot student iz Floride ukrao avion i preleteo više saveznih država – preti mu 10 godina zatvora
Američki student pilot Rufus Krejn (Rufus Crane), star 27 godina, iz mesta Kokonat Krik (Coconut Creek) na Floridi, suočiće se sa ozbiljnim posledicama nakon što je priznao krivicu za krađu aviona Beechcraft Bonanza A-36 iz škole letenja na aerodromu Peri (Perry Airport) u saveznoj državi Džordžija. Incident se dogodio 4. maja 2024. godine, ali je tek sada, nakon istrage i podizanja optužnice, Krejn izašao pred federalni sud.
Letelicu je preuzeo bez dozvole u kasnim noćnim satima i poleteo tokom maglovitih uslova, uprkos činjenici da nije imao ni odgovarajuću obuku za instrumentalne letove (IFR), niti ovlašćenje da upravlja tim tipom aviona. Da stvar bude ozbiljnija, transponder je ostavio isključen, što je učinilo let nevidljivim za kontrolu letenja – u potpunosti neodgovoran i opasan potez, piše Simpleflying.
Krejn je u to vreme imao samo studentsku pilotsku dozvolu, što ga ograničava na letenje uz nadzor instruktora i u vizuelnim uslovima (VFR). Bezbednosni propisi Federalne administracije za avijaciju (FAA) jasno definišu minimalne uslove za noćne i IFR letove, koje je on potpuno ignorisao.
Avantura kroz dve države u ukradenom avionu
Avion je sleteo u Vokso (Waxhaw), gradić u Severnoj Karolini, tačno u 00:42 po lokalnom vremenu. Nakon kraćeg zadržavanja, Krejn je u 03:14 ponovo poleteo i započeo povratni let ka Džordžiji. Tokom leta je napravio tehničko zaustavljanje radi dopune goriva na aerodromu Kočran (Cochran Municipal), da bi letelicu vratio na polazni aerodrom u Periju oko 11 sati ujutru. I pored toga što je avion vraćen neoštećen, savezne vlasti incident tretiraju kao ozbiljno krivično delo.
Američko Ministarstvo pravde navodi da je protiv njega podignuta optužnica za “međudržavni prevoz ukradenog vazduhoplova” – ozbiljnu federalnu krivičnu prijavu. Za ovo delo predviđena je maksimalna kazna od deset godina zatvora, uz tri godine uslovne slobode i novčanu kaznu do 250.000 dolara. Suđenje vodi sudija Mark Tredvel u saveznom sudu u Mekonu.

Nije znao ni u kakvom je stanju avion
Prema podacima iz istrage, Krejn nije imao nikakve informacije o tehničkom stanju aviona niti je znao kada je poslednji put bio servisiran. Let je obavio isključivo po instrumentima, iako za to nije bio obučen. Stručnjaci ističu da je reč o krajnje rizičnom ponašanju koje je moglo imati katastrofalne posledice, kako po njega, tako i po druge učesnike u vazdušnom saobraćaju.

Generalna avijacija bezbedna, ali ne i imuna na zloupotrebe
Iako se generalna avijacija u SAD smatra bezbednim oblikom privatnog letenja, ovakvi incidenti podsećaju da propusti ipak postoje. Ministarstvo pravde je u svom saopštenju pozvalo vlasnike aviona da preduzmu dodatne mere bezbednosti: ugradnju protivprovalnih sistema, skladištenje letelica u zatvorenim hangarima, redovnu proveru serijskih brojeva i komunikacione opreme, kao i prijavu svakog incidenta Nacionalnom kriminalističkom centru (NCIC).
Slični slučajevi zabeleženi su i ranije. U jednom incidentu iz 2023. godine u Argentini, avion Cessna T206H je ukraden i srušio se, pri čemu je poginulo svih pet osoba u letelici. Iste godine, iz Torrance aerodroma u Kaliforniji ukraden je stari, restaurirani Piper PA-15 iz 1948. godine, koji je potom odvučen kamionom i zapaljen.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.