10 najstarijih aviona na svetu koji i dalje lete
Postoji nešto gotovo magično u prizoru aviona koji je star više od jednog veka, a i dalje se uzdiže u nebo uz zvuk motora i miris goriva. Kada vidite letelicu čija su krila presvučena platnom, spojena žicama i drvenim ramenima, shvatite da ste svedok istorije.
Ovi avioni nisu muzejski eksponati zarobljeni u hangarima — oni su živa istorija, potpuno sposobni da polete, lete i slete kao i pre sto godina kada su se prvi put vinuli u visine. Održavanje takvih letelica zahteva strpljenje, znanje i strast. Rezervni delovi se često izrađuju ručno, po originalnim nacrtima, a motori se pažljivo restauriraju da bi mogli izdržati let od nekoliko minuta. To su avioni koji više ne lete zbog transporta ili posla, već zbog sećanja — da bi nas podsetili odakle je sve počelo.
U nastavku teksta, sledi pregled deset najstarijih aviona koji i dalje lete, zajedno sa njihovim pričama, tehničkim detaljima i mestima gde ih još uvek možete videti u vazduhu.
1. Blériot XI (1909.)

Francuski Blériot XI najpoznatiji je kao prvi avion koji je preleteo Lamanš. Pilot i konstruktor Luj Blerio postao je heroj 1909. godine kada je prešao 36 kilometara iznad mora između Kaléa i Douvra.
Avion ima drvenu konstrukciju, motor od svega 25 konjskih snaga i maksimalnu brzinu od 75 km/h. Pilot sedi na otvorenom, bez instrumenata i bez padobrana — što daje predstavu o hrabrosti pionira letenja.
- Zanimljivost: originalni Bleriotov avion sleteo je u polje pored Douvra bez ijednog instrumenta — vođen samo pogledom ka horizontu.
- Tehnički detalj: koristi trocilindrični motor Anzani; ukupna težina svega 230 kg.
- Gde ga možete videti: Shuttleworth Collection (Velika Britanija), gde i danas povremeno leti tokom letnjih priredbi.
2. De Havilland DH.60 Moth (1920-te)
De Havilland Moth označio je početak „popularne“ avijacije. Jednostavan, pouzdan i pristupačan, omogućio je hiljadama pilota da nauče da lete. Bio je i prvi avion kojim su britanski aristokrati i bogataši uživali u vikend-letovima.
- Zanimljivost: engleska kraljica Elizabeta, tada kao princeza, letela je u Mothu tokom trenaže.
- Tehnički detalj: drvena konstrukcija, motor Gipsy III, maksimalna brzina 145 km/h.
- Gde ga možete videti: brojni primerci u Velikoj Britaniji i Australiji; nekoliko ih redovno leti na manifestaciji „Moth Rally“ u Kembridžširu.
3. Junkers Ju-52 (1930-e)

Metalna konstrukcija sa talasastim oplatom i tri karakteristična motora — Junkers Ju-52, poznat kao „Tante Ju“ (Teta Ju), sinonim je nemačke avijacije iz tridesetih godina.Koristio se kao putnički, transportni i vojni avion, a posle rata i kao civilni u većem broju evropskih zemalja pa i u Jugoslaviji.
- Zanimljivost: Lufthansa je decenijama održavala jedan primerak (D-AQUI) za panoramske letove iznad Alpa i Berlina.
- Tehnički detalj: tri radialna motora BMW 132, brzina 265 km/h, dolet 870 km.
- Gde ga možete videti: nemački i švajcarski muzeji; u sezoni leti u demonstracionim programima.
4. Douglas DC-3 (1935.)

Legenda civilnog vazduhoplovstva — Douglas DC-3. Ovaj avion uveo je novu eru avio-saobraćaja jer je prvi omogućio profitabilne komercijalne letove. Tokom Drugog svetskog rata služio je kao C-47 „Dakota“, a posle rata postao okosnica globalnog putničkog saobraćaja.
- Zanimljivost: više od 16.000 primeraka proizvedeno je do 1945, a stotine ih i dalje lete.
- Tehnički detalj: dva radialna motora Pratt & Whitney R-1830, brzina 320 km/h, dolet 2.400 km.
- Gde ga možete videti: redovno leti u Južnoj Americi, Kanadi i Africi; muzej „Flying Bulls“ u Salcburgu poseduje jedan potpuno operativan primerak.
5. Lockheed Super Constellation (1943.)
Elegantni trorepni Lockheed Super Constellation bio je simbol luksuza pedesetih godina.
Njime su leteli Pan Am, TWA i Air France, a putnici su imali kabine s prozorima, stolovima i ručno posluženim obrocima. Mnogi ga smatraju najlepšim putničkim avionom svih vremena.
- Zanimljivost: dizajn potpisuje legendarni inženjer Keli Džonson, tvorac kasnijeg U-2 i SR-71.
- Tehnički detalj: četiri motora Wright R-3350, brzina 530 km/h, dolet 8.000 km.
- Gde ga možete videti: „Super Connie“ HB-RSC leti u Švajcarskoj u okviru fondacije Super Constellation Flyers Association.
6. Antonov An-2 (1947.)

„Kukuruznik“ — verni radni konj iz Sovjetskog Saveza. Antonov An-2 je ogroman dvokrilac, ali sposoban da poleti sa livade dužine fudbalskog terena. Korišćen je za poljoprivredu, transport i padobranske skokove, a poznat je po neverovatnoj otpornosti.
- Zanimljivost: An-2 je sposoban da leti brzinom od samo 50 km/h — sporije od nekih automobila.
- Tehnički detalj: radialni motor Švecov AŠ-62, 1.000 KS; nosivost do 1.500 kg.
- Gde ga možete videti: i dalje aktivan u Rusiji, Poljskoj, Kini i bivšim zemljama Istočne Evrope i Jugoslavije.
7. Lockheed U-2 (1955.)

Avion koji je definisao špijunsku eru Hladnog rata — Lockheed U-2.
Leti na visinama preko 21.000 metara, daleko iznad civilnih ruta, i fotografiše sa preciznošću od nekoliko centimetara. Prvi U-2 poleteo je 1955, a i danas ga koristi američko vazduhoplovstvo, posle brojnih modernizacija.
- Zanimljivost: 1960. godine sovjetska PVO oborila je U-2 kojim je upravljao Frensis Geri Pauers, izazvavši međunarodnu krizu.
- Tehnički detalj: turbomlazni motor Pratt & Whitney J75, brzina 805 km/h, plafon leta 21.300 m.
- Gde ga možete videti: aktivan u USAF, kao i u izložbama u muzeju Bejkersfild (SAD).
8. Boeing B-52 Stratofortress (1955.)

Moćni B-52 je najdugovečniji bombarder svih vremena. Prvi put poleteo je iste godine kao i U-2, ali je projektovan za sasvim drugu svrhu — da nosi nuklearno oružje širom sveta. Uprkos godinama, B-52 i dalje obavlja zadatke zahvaljujući stalnim modernizacijama.
- Zanimljivost: najmlađi B-52 u službi proizveden je 1962. — stariji je od većine svojih posada.
- Tehnički detalj: osam turbofan motora, dolet 14.000 km, maksimalna masa 220 tona.
- Gde ga možete videti: aktivno u službi američkog ratnog vazduhoplovstva; planiran ostanak u upotrebi do 2045.
9. McDonnell Douglas F-4 Phantom II (1961.)

Ako postoji simbol američke moći iz doba Hladnog rata, to je F-4 Phantom II. Lovac dvosed, brži od 2 Maha, korišćen je u Vijetnamu, na Bliskom istoku i u NATO misijama. Danas su ga zamenili moderniji lovci, ali nekoliko primeraka i dalje leti, naročito u Iranu.
- Zanimljivost: Phantom je bio prvi avion koji je istovremeno služio u tri grane američke vojske — u mornarici, marincima i vazduhoplovstvu.
- Tehnički detalj: dva motora General Electric J79, brzina 2.370 km/h.
- Gde ga možete videti: aktivan u Iranu i kao muzejski avion u Nemačkoj i Grčkoj.
10. Boeing 737-200 (1970-e)

Najstariji aktivni putnički mlazni avion današnjice — Boeing 737-200 — i dalje redovno leti.
Iako je nastao sedamdesetih godina, njegova konstrukcija se pokazala toliko pouzdanom da mnogi primerci i dalje prevoze putnike u zahtevnim uslovima.
- Zanimljivost: avioni stariji od 40 godina još prevoze putnike u Kanadi i Južnoj Americi, gde su aerodromi često kratki i neravni.
- Tehnički detalj: dva motora Pratt & Whitney JT8D, dolet 3.400 km.
- Gde ga možete videti: Air Inuit (Kanada) i Venezolana (Venecuela) i dalje koriste 737-200 u redovnim linijama.

Živa istorija u pokretu
Kada jedan od ovih aviona poleti, to nije samo tehnički podvig — to je povratak u prošlost.
Zvuk motora, miris goriva i vibracija trupa podsećaju nas na pionire letenja koji su rizikovali sve, samo da bi dokazali da čovek može da leti. Ovi avioni su vremeplovi — svedoci epoha, ratova, napretka i ljudske strasti prema nebu.
Svet danas traga za što tišim, bržim i ekonomičnijim letovima, ali upravo ovi stari, škripavi, ali hrabri avioni čuvaju ono najvažnije — duh letenja.
(Aero.rs)
Video: Aeromiting Rivolto: EF2000 vs Galeb G-2
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
dejanera
Sta trazi ovde F-4? Mnogo stariji, a jos u letnom stanju ili cak u upotrebi u severnoj Koreji a prvi let je imao 30.12.1947. godine. A koriste i MiG 17, 19, 21...i svi su stariji od F-4.
Podelite komentar