Avion u Koloradu sleteo samostalno nakon što je pilot onesposobljen: Kako funkcioniše Autoland?
Avion tipa Beechcraft Super King Air, registarske oznake N479BR, u subotu, 21. decembra, bezbedno je sleteo na aerodrom Rocky Mountain Metropolitan (BJC) u saveznoj državi Kolorado, nakon što pilot više nije bio u stanju da upravlja avionom. Sletanje je izvedeno potpuno autonomno, aktiviranjem bezbednosnog sistema Autoland, bez intervencije pilota ili putnika.
Kompanija Garmin potvrdila je da je u subotu došlo do aktiviranja sistema Emergency Autoland, što je rezultiralo uspešnim i kontrolisanim sletanjem. Dodatni detalji o samom letu i okolnostima incidenta za sada nisu objavljeni.
Nadležni izvori nisu saopštili u kakvom je zdravstvenom stanju pilot, niti koliko se osoba nalazilo u avionu u trenutku događaja. Takođe, nema informacija o povređenima ili oštećenjima, što upućuje na to da je sletanje proteklo bez negativnih posledica.
Beechcraft Super King Air spada u grupu poslovnih i višenamenskih turboprop aviona koji se često koriste za korporativne letove, medicinske i specijalne zadatke, kao i privatne operacije. U velikom broju slučajeva ovakvi avioni lete sa jednim pilotom, zbog čega sistemi poput Autolanda imaju posebno izražen bezbednosni značaj.
Garmin Autoland je projektovan za situacije u kojima pilot iznenada više nije u stanju da upravlja avionom. Sistem može da se aktivira ručno, pritiskom na jasno označeno dugme u kabini, ali i automatski u određenim scenarijima. Nakon aktivacije, avion samostalno procenjuje okruženje, bira najpogodniji aerodrom u dometu, započinje prilaz, uspostavlja komunikaciju sa kontrolom letenja, sleće i zaustavlja se na pisti. Tokom celog procesa putnici dobijaju glasovna uputstva, čime se smanjuje stres i konfuzija u vanrednoj situaciji.
Važno je naglasiti da Autoland nije univerzalno rešenje. Sistem je sertifikovan isključivo za određene tipove aviona i konfiguracije avionike i zavisi od dostupnosti odgovarajuće navigacione infrastrukture i prihvatljivih meteoroloških uslova. On ne zamenjuje pilota, već predstavlja krajnju bezbednosnu mrežu u izuzetnim okolnostima.
Ovo nije prvi put da je Autoland korišćen u realnim operativnim uslovima, ali svaki novi slučaj dodatno potvrđuje praktičnu vrednost ove tehnologije van simulacija i probnih letova. Incident u Koloradu još jednom pokazuje kako savremeni sistemi mogu preuzeti presudnu ulogu kada ljudski faktor iznenada zakaže.
Više informacija o ovom događaju očekuje se nakon što nadležne institucije i proizvođač avionike objave zvanične izveštaje.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.