Avion u Koloradu sleteo samostalno nakon što je pilot onesposobljen: Kako funkcioniše Autoland?

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Avion tipa Beechcraft Super King Air, registarske oznake N479BR, u subotu, 21. decembra, bezbedno je sleteo na aerodrom Rocky Mountain Metropolitan (BJC) u saveznoj državi Kolorado, nakon što pilot više nije bio u stanju da upravlja avionom. Sletanje je izvedeno potpuno autonomno, aktiviranjem bezbednosnog sistema Autoland, bez intervencije pilota ili putnika.

Kompanija Garmin potvrdila je da je u subotu došlo do aktiviranja sistema Emergency Autoland, što je rezultiralo uspešnim i kontrolisanim sletanjem. Dodatni detalji o samom letu i okolnostima incidenta za sada nisu objavljeni.

Nadležni izvori nisu saopštili u kakvom je zdravstvenom stanju pilot, niti koliko se osoba nalazilo u avionu u trenutku događaja. Takođe, nema informacija o povređenima ili oštećenjima, što upućuje na to da je sletanje proteklo bez negativnih posledica.

Beechcraft Super King Air spada u grupu poslovnih i višenamenskih turboprop aviona koji se često koriste za korporativne letove, medicinske i specijalne zadatke, kao i privatne operacije. U velikom broju slučajeva ovakvi avioni lete sa jednim pilotom, zbog čega sistemi poput Autolanda imaju posebno izražen bezbednosni značaj.

Garmin Autoland je projektovan za situacije u kojima pilot iznenada više nije u stanju da upravlja avionom. Sistem može da se aktivira ručno, pritiskom na jasno označeno dugme u kabini, ali i automatski u određenim scenarijima. Nakon aktivacije, avion samostalno procenjuje okruženje, bira najpogodniji aerodrom u dometu, započinje prilaz, uspostavlja komunikaciju sa kontrolom letenja, sleće i zaustavlja se na pisti. Tokom celog procesa putnici dobijaju glasovna uputstva, čime se smanjuje stres i konfuzija u vanrednoj situaciji.

Važno je naglasiti da Autoland nije univerzalno rešenje. Sistem je sertifikovan isključivo za određene tipove aviona i konfiguracije avionike i zavisi od dostupnosti odgovarajuće navigacione infrastrukture i prihvatljivih meteoroloških uslova. On ne zamenjuje pilota, već predstavlja krajnju bezbednosnu mrežu u izuzetnim okolnostima.

G5000 Foto: Garmin.com

Ovo nije prvi put da je Autoland korišćen u realnim operativnim uslovima, ali svaki novi slučaj dodatno potvrđuje praktičnu vrednost ove tehnologije van simulacija i probnih letova. Incident u Koloradu još jednom pokazuje kako savremeni sistemi mogu preuzeti presudnu ulogu kada ljudski faktor iznenada zakaže.

Više informacija o ovom događaju očekuje se nakon što nadležne institucije i proizvođač avionike objave zvanične izveštaje.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>