Kraj pečata na granici: EES menja način ulaska u Šengen od danas

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Evropa se sprema za najveću promenu granične kontrole u poslednjih nekoliko decenija.

Od danas, 12. oktobra 2025. godine, zemlje šengenskog prostora počinju sa uvođenjem Sistemа ulaska/izlaska (Entry/Exit System – EES), koji će potpuno zameniti ručno pečatiranje pasoša putnicima iz zemalja van Evropske unije.

Sistem će beležiti svaki ulazak i izlazak iz šengenskog prostora pomoću biometrijskih podataka – fotografije lica i otisaka prstiju – i tako automatski pratiti dužinu boravka stranih putnika.

pasoška kontrola na aerodromu Foto: Shutterstock

Od oktobra 2025. do aprila 2026: fazna primena

EES će zvanično počeo da radi danas, 12. oktobra 2025., ali neće biti aktivan na svim granicama istovremeno.

Zemlje koje su deo sistema uvodiće ga postepeno u periodu od šest meseci, a do 10. aprila 2026. očekuje se potpuna primena na svim spoljnim granicama šengenskog prostora.

Sistem obuhvata 29 država – sve članice Šengena, kao i Norvešku, Švajcarsku, Island i Lihtenštajn. Irska i Kipar za sada nisu uključeni.

Entry/Exit System (EES) Foto: Eurupean Commission

Zašto se uvodi EES

EES je deo evropske inicijative „Pametne granice“, čiji je cilj da se modernizuje i digitalizuje kontrola kretanja putnika, poveća bezbednost i spreče zloupotrebe.

Dosadašnji sistem pečatiranja pasoša nije omogućavao precizno praćenje boravka i nije otkrivao automatski putnike koji su prekoračili dozvoljenih 90 dana u okviru 180 dana.

Prema procenama Evropske komisije, novi sistem će godišnje registrovati više od 270 miliona prelazaka granice državljana zemalja van EU i time postati najveća biometrijska baza podataka u Evropi.

Entry/Exit System (EES) Foto: Eurupean Commission

Kako će izgledati putovanje iz Srbije

Putnik koji iz Beograda leti za neku zemlju Šengena – recimo Minhen, Pariz ili Amsterdam – prvi put će osetiti promene tek po sletanju u EU.

Na aerodromu Nikola Tesla sve ostaje kao do sada: prijava na let, predaja prtljaga, bezbednosna kontrola i pasoška kontrola Srbije.

EES se ne primenjuje u Srbiji, već tek po dolasku na aerodrom u zemlji članici Šengena.

Po sletanju u EU, putnik koji nije državljanin EU prolazi biometrijsku registraciju u EES sistemu. Na velikim aerodromima će ga sačekati automatski kiosci ili eGate kapije, gde će:

  • skenirati pasoš,
  • snimiti lice kamerom,
  • i ostaviti otiske prstiju.

Ova procedura traje oko jedan do dva minuta i obavlja se samo prvi put, kada se kreira lični EES profil.

Sledeći dolasci biće znatno brži – pasoš i lice se automatski prepoznaju, a prelazak granice traje manje od pola minuta.

Francuska, Nemačka, Italija i Holandija već su postavle pre-registracione kioske kako bi putnici mogli da deo procedure završe unapred.

Tokom početne faze očekuju se gužve na većim aerodromima, pa se savetuje da putnici planiraju dodatno vreme prilikom sletanja.

Entry/Exit System (EES) Foto: Eurupean Commission

Ko je obuhvaćen, a ko izuzet

EES se odnosi na:

  • državljane zemalja van EU koji u Šengen putuju bez vize (npr. građani Srbije),
  • kao i one koji imaju šengensku vizu tipa C.

Izuzeti su:

  • građani EU i zemalja Šengena,
  • nosilaci boravišnih dozvola i dugih viza (tip D),
  • kao i pojedine specijalne kategorije (diplomate, šefovi država itd.).

Da li važi za decu

Deca mlađa od 12 godina neće davati otiske prstiju, ali će im biti snimljeno lice.

Cela porodica prolazi zajedno kroz kontrolu, a osoblje aerodroma pomaže roditeljima i deci pri korišćenju automatskih uređaja.

Entry/Exit System (EES) Foto: Eurupean Commission

EES je besplatan, ali obavezan

Korišćenje EES-a se ne naplaćuje, ali je za sve putnike izvan EU obavezno.

On ne menja vizni režim – građani Srbije i dalje putuju bez viza.

Od kraja 2026. godine, međutim, biće uveden ETIAS, elektronsko odobrenje za putovanje koje će biti potrebno i državljanima Srbije, uz naknadu od 20 evra.

ETIAS će se pribavljati pre puta, dok će EES evidentirati stvarni ulazak i izlazak iz EU. Dva sistema funkcionišu paralelno – jedan preventivno, drugi evidencijski.

Zaštita podataka i privatnost

EES koristi centralnu bazu podataka kojom upravlja agencija eu-LISA, zadužena za bezbednost i pravosuđe unutar EU.

Podaci se čuvaju tri godine, a ako putnik nema zabeležen izlazak – pet godina.

Sistem je usklađen sa pravilima GDPR-a, a pristup imaju isključivo ovlašćene granične i bezbednosne službe država članica.

Evropska komisija naglašava da sistem ne prati kretanje putnika unutar Šengena, već samo beleži kada i gde su prešli spoljnu granicu.

pasoška kontrola na aerodromu Foto: Shutterstock

Pripreme aerodroma i očekivanja

Evropska organizacija ACI Europe upozorila je da bi uvođenje EES-a moglo izazvati usporenja i redove, posebno u početku.

Zbog toga su brojni aerodromi – od Pariza i Frankfurta do Amsterdama i Milana – već ugradili nove kioske i softver za automatsku obradu pasoša.

EES povezan sa postojećim e-kapijama.

Najčešća pitanja putnika

Da li se EES primenjuje i kod presedanja?

Da – registracija se obavlja već na prvom aerodromu u EU na koji sletite.

Da li ću i dalje dobijati pečat u pasoš?

Ne, nakon potpune primene sistema pečati se ukidaju.

Da li se mora snimiti lice svaki put?

Ne, samo pri prvom ulasku, osim ako sistem ne zatraži potvrdu identiteta.

Šta ako se pogrešno evidentira izlazak?

Putnik može zatražiti ispravku kod graničnih vlasti države iz koje je izlazio.

pasoška kontrola na aerodromu Foto: Shutterstock

Šta očekivati i kako se pripremiti

Putnicima iz Srbije se savetuje da računaju na duže zadržavanje pri prvom ulasku u EU posle oktobra 2025, posebno na velikim aerodromima.

Preporučuje se da skinete naočare, maske i kape tokom biometrijskog snimanja i da imate pri ruci sve potrebne dokumente – pasoš, boravišnu dozvolu ili vizu.

U prvim mesecima novi sistem možda neće biti savršen, ali njegova namena je jasna: brža i sigurnija kontrola granice, bez papira i pečata, uz veću transparentnost boravka u zemljama Šengena.

(Aero.rs)

Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>