Nekako se čini da je u istoriji avijacije avgust mesec u kojem dominiraju helikopteri. Nakon teksta o prvoj helikopterskoj medicinskoj evakuaciji, Aero.rs vam donosi priču o jednoj "ptici trkačici" - samo što nije u pitanju lik iz crtanog filma koji uvek nadmudri Peru kojota, već mačka! I to divlja.
Lynx (engl. ris) je višenamenski vojni helikopter britanskog proizvođača Westland - kasnije se utopio u međunardni konzorcijum Leonardo - koji prvi put poleteo još 1971. godine. Inženjeri kompanije su se osamdesetih godina osećali dovoljno hrabrim da naprave modifikacije na letelici i pripreme je za obaranje svetskog brzinskog rekorda.
Helikopter sa registracionom oznakom G-LYNX oblepljen desetinama nalepnica ponosnih sponzora je 11. avgusta 1986. godine poleteo sa uzletišta u blizini grada Glastonberi sa ciljem da obori dotadašnji rekord od 367 km/h koji je držao sovjetski Mi-24.
Iskusna posada koju su činili glavni testni pilot Džon Trevor Eginton i inženjer za letna ispitivanja Derek Klevs je u Westland Lynxu postigla brzinu od 401 kilometar na čas (tačnije 400,87km/h za cepidlake) leteći po 15 kilometara dugačkoj putanji.
Ono što je Lynxu omogućilo kretanje munjevitom brzinom je njegova inovativna tehnologija. Britanci su helikopter opremili BERP (British Experimental Rotor Programme) lopaticama sa savijenim vrhovima koje je Westland razvio zajedno sa Ministarstvom odbrane UK i akademskom zajednicom.
Westland Lynx i njegov derivat Super Lynx su decenijama bili u službi britanskih oružanih snaga i učestvovali su u nekoliko oružanih konflikata širom sveta. Helikopteri su aktivno korišćeni u Folklandskom ratu, Zalivskom ratu ali i na Kosovu.
Pored Ujedinjenog Kraljevstva, Lynx je služio ili i dalje služi u Francuskoj, Portugalu, Južnoj Koreji, Holandiji, Nemačkoj i drugim zemljama.
Zanimljivo je da Lynx i nakon 37 godina drži brzinski rekord u kategoriji konvencionalnih helikoptera.
(Aero.rs)
Video: Neviđen ples Super pume na nebu iznad Batajnice
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Mile lala
Stalno me muči pitanje -"zašto VJ nikako da pokrene proizvodnju helikopter i tenkova". Izgleda da odgovor leži u rukovodstvu VJ i vladi RS. A imamo toliko mladih obrazovani i spremnih na poduhvat. Samo treba malo podrške sa vrha.
Podelite komentar