Povlačenje A-10 Thunderbolt II: Hoće li moderna tehnologija zameniti legendarnu otpornost aviona
Američko ratno vazduhoplovstvo (United States Air Force -USAF) moglo bi naredne godine da ostane bez desetine A-10 Thunderbolt II jurišnih aviona. Ukoliko zahtev USAF bude odobren, u 2025. godini doći će do povlačenja iz upotrebe preko pedeset A-10.
Letelice koje su svoju slavu stekle u američkim prekomorskim misijama u Iraku i Avganistanu pružajući blisku vazdušnu podršku trupama na zemlji čini se da više nisu neophodne ratnom vazduhoplovstvu.
U svom zahtevu za budžet za 2025. godinu, USAF navodi da namerava da povuče iz upotrebe 250 aviona, od čega 56 A-10 Thunderbolt II, prenosi Military.com.
Bude li predlog usvojen, biće to najveći broj A-10 "penzionisanih" u toku jedne godine. Umesto u hangare, avioni biće poslati na neko od pustinjskih kompleksa za skladištenje letelica gde će najverovatnije biti isečeni.Kongres je ranije dozvolio USAF da povuče iz upotrebe 21 A-10 u 2023. godini kao i 42 primerka u 2024. godini.
Vremešne A-10 treba da zamene Lockheed Martin F-35 Lightning II višenamenski avioni za koje mnogi smatraju da nisu adekvatna alternativa proslavljenim letelicama koje američki avijatičari nazivaju i Warthog (bradavičasta svinja) ili samo Hog.
Pentagon je navodno izvršio uporedni test Warthog i Lightning II aviona sa ciljem da se uporede sposbnosti dve borbene platforme.
Uprkos znatno modernijoj tehnologiji i naoružanju, F-35 navodo nije ispunio očekivanja i nije uspeo da se nametne kao značajno bolji avion u misijama bliske vazdušne podrške, piše Military.com pozivajući se na portal Project on Government Oversight.
A-10 navodno ima i manje troškove leta. Procenjuje se da je trošak jedno sata let A-10 oko 20.000 dolara dok upotreba F-35 američke porezne obveznike košta duplo više.
Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II razvijen je tokom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka usled potreba USAF za modernim jurišnim avionom namenjenom dejstivima po zemaljskim ciljevima. Američko ratno vazduhoplovstvo je koristilo ovaj avion u svim većim konfliktima od sedamdesetih godina do danas.
Warthog je aktivno korišćen u američkim operacijama u Bosni i Hercegovini i u SR Jugoslaviji, konkretno znad Kosova. Tokom agresije NATO na SRJ 1999. godine A-10 je više puta pogađan od strane jedinca jugoslovenske protivvazduhoplovne odbrane ali ni jedan avion nije oboren.
Kada i poslednji primerak A-10 jednog dana bude povučen iz upotrebe, ono što će svakako ostati u sećanju pilota, američkih vojnika na zemlji ali i pre svega onih koji su bili na suprotstavljenoj strani je karakterističan zvuk sedmocevnog Gatling topa GAU-8 Avenger kalibra 30 mm smeštenog u nosu aviona.
Osim za borbene A-10, kraj karijere bliži se i za avione iz Demonstracionog tima USAF, odnosno 355. vinga američkog ratnog vazduhoplovstva. Nakon više od četiri decenije, Demonstracioni tim USAF koji koristi A-10 najavio je da će 2024. godina biti njihova poslednja sezona nastupa.
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Rf
Legendarni A10. Ovo je bio bukvalno leteći tenk
Podelite komentar