Vreme čitanja: oko 4 min.
Rafali stigli u Hrvatsku: Na aerodrom Pleso sletelo prvih šest aviona
Vreme čitanja: oko 4 min.
"Hrvatski Rafali i hrvatski piloti su stigli kući", javili su piloti 191. eskadrile pre sletanja. Avioni će biti smesteni na aerodromu Pleso, u okviru kompleksa izgrađenog u kasarni Pukovnik Marko Živković
Dve godine i pet meseci nakon što je Ministarstvo odbrane Republike Hrvatske (MORH) potpisalo ugovor sa Francuskom o kupovini eskadrile polovnih višenamenskih borbenih aviona Rafale, na aerodrom Pleso sletelo je prvih šest letelica tipa F3-R.
Tako je počela finalna realizacija posla vrednog 1,2 milijardi evra, koliko je MORH moralo da odvoji za 12 vazduhoplova, opremu, rezervne delove i obuku pilota.
Let od Bordoa do Zagreba trajao je manje od predviđenih sat i 40 minuta, a četiri jednoseda i dva dvoseda su ušli u hrvatski vazdušni prostor iznad severnog Jadrana.
Prema javno dostupnim podacima sa platforme FlightRadar24, u hrvatski vazdušni prostor prvo je ušla formacija od tri aviona sa pozivnim znakom (call sign) HZR01, da bi u 12.24, 12:27 i 12:30, sleteli pojedinačno Rafali sa pozivnim znacima HRZ01, HRZ03 i HRZ05.
Do kraja ove godine u HRZ će stići još dva aviona Rafale F3-R, a do kraja prvog kvartala sledeće godine preostala četiri jednoseda.
"Rafal je dvomotorni avion koji ima napredne senzore, napredne elektronske sisteme... To je jedan od retkih aviona koji može sam sebe napuniti u vazduhu, odnosno druge avione. Ima super krstarenje, može ići brzinom od 1,4 maha bez dodatnog izgaranja goriva, što mu povećava dolet, smanjuje potrošnju goriva. I obično ćete u literaturi naći da on nije multirol (višenamenski), nego da je omnirol (svenamenski) avion", pojasnio je Davor Tretinjak, načelnik Sektora za naoružanje i opremu MORH.
"Dobili smo avion koji je "game changer", koji totalno menja igru u bilo kom pogledu. Mi postajemo s Rafalom respektabilna sila u zaštiti vazdušnog prostora i dajemo mogućnost svim ostalima da vide ono šta mi imamo, ne skrivamo ništa, ali jasno dajemo do znanja da smo trenutno u ovoj situaciji s Rafalom, s njegovim mogućnostima, s ljudima koji su edukovani za korišćenje te platforme sila u regionu, a i kao NATO saveznik respektabilni", rekao je brigadir Stanko Hrženjak iz Odeljenja za bezbednost letenja HRZ-a.
Komandant HRZ, brigadni general Mihael Križanec potvrdio je početkom ove godine u intervjuu koji je dao zagrebačkom Večernjem listu da će početna operativna sposobnost (Initial Operational Capability - IOC) na Rafalima biti dostignuta već krajem 2025. godine, a da će taj proces biti nastavljen do kraja decenije, što je definisano kroz sporazume sa Francuskom, kako bi se u narednih 10 do 15 godina podigao potreban broj pilota obučenih za letenje na ovom tipu vazduhoplova.
Primetno je da identitet pilota HRZ koji su bili u Francuskoj na obuci za pilotiranje Rafalom nigde nije javmo javno saopšten: na većini fotografijama i video snimcima lica su "zamagljena" a imena se ne navode. Time se Hrvatska priključila sve većem broju država (poput Izraela, Ukrajine pa delimično i Srbije) koja - bar što se tiče javne komunikacije - imaju praksu neotrkrivanja identiteta svojih borbenih pilota.
Obuka pilota i tehničara HRZ počela je u januaru 2023. godine u bazi Mont-de-Marsan kraj Bordoa, a do danas je "više od 90 pripadnika HRZ završilo obuku" navodi se u dokumentima koje je u proteklom periodu objavilo MORH.
General Križanec je naglasio da su Rafali u sastavu HRZ "istovetno opremljeni kao francuski". Prošle godine Večernji list je objavio informacije na osnovu dokumenta MORH u koji su navodno imali uvid da će avioni koji su od danas na aerodromu Pleso biti naoružani projektilima Meteor, SCALP-EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) i protivbrodskim raketama Exocet AM39.
Meteor je projektil vazduh-vazduh sledeće generacije za dejstva van vizuelnog opsega (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile - BVRAAM). Što se tiče projektila SCALP-EG, dovoljan podatak je da je njegov domet između 250 i 400 kilometara. Protivbrodske rakete Exocet AM39 imaju maksimalni domet od 70 kilometara.
Svečanost prihvata prve grupe aviona održana je u kasarni Pukovnik Marko Živković pored Velike Gorica kraj Zagreba, gde će avioni bazirati u sastavu 191. lovačke eskadrile HRZ. Čitav događaj u organizaciji MORH prenošen je direktno na četvrtom programu HRT.
U kompleksu ukupne površine oko 20.000 kvadratnih metara namenski su izgrađene nove zgrade za simulatore i eskadrilu, hangar za održavanje, zgrade za održavanje motora, skladište rezervnih delova i hangar za smeštaj aviona. Vrednost celog kompleksa procenjena je na oko 37 miliona evra, piše hrvatski portal Index.hr.
Šest novopridošlih Rafala nisu bili jedini avioni izašli iz pogona Dassault koji su danas bili u Zagrebu: Na snimcima koje su podelili hrvatski zvanicnici vidi se i Dassault Falcon 7x u bojama trancuske trobojke koji pripada Francuskom ratnom vazduhoplovstvu (Armée de l'Air et de l'Espace) kojim je došla francuska delagecija na svečanost primopredaje.
Prisutan je bio i predstavnik kompanije Dassault Aviation Rišar Lavo. On je pohvalio pilote koji su prošli obuku i "njihovu veliku sposobnost i motivaciju"
(Aero.rs)
Video: Red Flag 24
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.