• 0

Vreme čitanja: oko 7 min.

Mehaničar ukrao helikopter usred noći: Provozao se iznad Vašingtona pre pola veka pa sleteo pred Belu kuću

Vreme čitanja: oko 7 min.

Nezadovoljan što nije prošao obuku za pilote, Robert Preston odlučio se na radikalan potez: Ukrao je helikopter američke vojske, poleteo ka Vašingtonu, dok su ga jurili policijski helikopteri i pucali na njega agenti Tajne službe. Bio je 17. februar 1974. godine

  • 0
Bell UH-1B UH-1D stare varijante Huey Foto: Wikimedia/United States Army Heritage and Education Center

Robert K. Preston, tada dvadesetogodišnjak sa dozvolom sportskog pilota aviona, sanjao je da postane pilot helikoptera u jedinicama američke vojske (US Army) u Vijetnamu, poznatim po pozivnom znaku DUSTOFF, koje su izvlačile ranjene saborce sa linije fronta.

Njegov san se ubrzo pretvorio u košmar kada je, nakon pola godine, izbačen iz programa obuke u Fort Voltersu, Teksas, zbog, kako je navedeno, "nedostataka u instrumentalnom letenju."

Regrutacija ga je obavezivala na četiri godine službe u vojsci, pa je bio poslat u Fort Mid kao mehaničar za helikoptere. Preston je smatrao da je ova situacija nepravedna i kasnije je izjavio da je ukrao helikopter kako bi pokazao svoje veštine kao pilot.

Ova neočekivana promena, u kombinaciji sa neuspehom u privatnom životu (prema nekim navodima, to veče je raskinuo vezu sa partnerkom), podstakla je Prestona da se vrati svojoj prvoj ljubavi – letenju, ali na način koji je u strogo regulisanim oblastima poput oružanih snaga i avijacije, blago rečeno, neprihvatljiv.

Bell UH-1B UH-1D stare varijante Huey Foto: Wikimedia/U.S. Department of Defense

U hladnoj februarskoj noći 17. februara 1974. godine, nešto posle ponoći, Preston, vraćajući se sa odsustva, otišao je do nečuvane vojne baze Fort Mid u Merilendu, parkirao automobil na neobezbeđenom aerodromu i ušao u jedan od helikoptera, UH-1B vojne oznake 62–1920.

Poleteo je sa isključenom svetlosnom signalizacijom i u radio-tišini, ne javljajući se nikome. Kontrolor u kontrolnom tornju primetio je ukradeni helikopter i obavestio Merilendsku državnu policiju.

Preston je leteo nisko iznad restorana koji je ranije posetio, a zatim se kratko prizemljio na obližnjem polju – na tom mestu je kasnije pronađen njegov šešir.

Zatim je odlučio da poseti Vašington, udaljen nekih 32 km jugozapadno, prateći svetla na autoputu koji povezuje Baltimor sa glavnim gradom SAD. Helikopter su prvi primetili policajci u okrugu Kolumbija, kako lebdi između Kapitola i Linkolnovog memorijala.

Let iznad šire okoline Bele kuće je i tada bio zabranjen, ali pre pola veka ta zabrana je relaksiranije sprovođena nego danas, konkretno posle napada 11. septembra 2000. godine. Preston je proveo narednih nekoliko minuta lebdeći na maloj visini ispred Vašingtonskog spomenika, zatim je preleteo Kapitol i nastavio da prati Pensilvanija aveniju ka Beloj kući.

Politika Tajne službe (US Secret Service), koja je zadužena za obezbeđenje najviših državnih zvaničnika SAD, uključujući predsednika, bila je da pucaju na uljeze u vazdušnom prostoru, ali nije bilo jasno definisano pod kojim se okolnostima treba primeniti "smrtonosna sila" (lethal force u američkoj terminologiji), posebno ako bi mogli da povrede prolaznike.

Dok je Preston leteo iznad i kratko sleteo na Južni travnjak, dežurni službenik kontrolnog centra Bele kuće pokušao je da stupi u kontakt sa svojim nadređenima putem telefona, ali nije dobio odgovor. Nakon što je helikopter odleteo, Kulbaski je naredio svojim agentima da pucaju na njega ako se vrati.

U četiri minuta do jedan posle ponoći, kontrolor letenja na Nacionalnom aerodromu Vašington - danas Aerodrom Ronald Regan (DCA) - primetio je signal na svom radaru; nakon što je shvatio da je to ukradeni helikopter, kontrolor je obavestio policiju, navodi Smithsonian. Preston je zatim okrenuo Huey nazad ka Fort Midu u Merilendu i napustio zabranjeni vazdušni prostor; tada već zastareli helikopter Bell 47 Merilendske policije pokušao je da ga prati, ali je bio prespor za UH-1.

Ukradeni helikopter se uskoro pojavio na radaru aerodroma Baltimor. Dva policijska helikoptera Bell 206 Jet Ranger iz Merilenda su poslana u poteru, odnosno presretanje. Preston je okrenuo ka severoistoku, praćen helikopterima u vazduhu i policijskim kolima na zemlji. Izazvao je nesreću jednog policijskog automobila izvodeći prolazak nisko iznad krova, kratko je zalebdeo iznad prodavnice krofni, a zatim se vratio ka autoputu Baltimor–Vašington, sa namerom da se lično preda predsedniku SAD Ričardu Niksonu.

Preston je izbegao jedan od Jet Ranger helikoptera koristeći ono što su njegovi piloti opisali kao “taktiku bliske manevarske borbe", karakterističnu za lovačke avione. Sa samo jednim helikopterom koji ga je još uvek pratio, Preston je leteo duž autoputa na različitim brzinama između 60 i 120 čvorova (110–220 km/h), ponekad tik iznad krova automobila.

Bell UH-1B UH-1D stare varijante Huey Foto: Shutterstock

Nastavljajući da izbegava policijske helikoptere, Preston se vratio ka Beloj kući, odlučan da sleti na Južni travnjak.

Međutim, dok je prilazio za sletanje, pripadnici Tajne službe otvorili su vatru, pogodili helikopter i ranili ga – prema dostupnim podacima, "blago". I pored toga, zabeleženo je da je uspeo da izvede savršeno sletanje.

Preston je izašao iz Huey helikoptera, provukao se ispod helikoptera i pojurio ka ulazu u Belu kuću, gde su ga agenti Tajne službe brzo oborili i priveli. Na kraju, mehaničar-pilot-kradljivac helikoptera proveo je šest meseci u zatvoru zbog svog poduhvata i dobio otpust iz vojske.

Ipak, ono što mu je možda bilo najvažnije – dokazao je da je, uprkos "nedostacima u fazi sa instrumentima", bio sjajan pilot helikoptera. Na kraju, s tim su se složili svi koji su bili umešani na bilo koji način u ovu neobičnu priču.

Sa lisicama na rukama, Preston je odveden u vojnu bolnicu Walter Reed na lečenje, gde je stigao nasmejan i, prema nekim navodima, "smejući se kao ludak". U trenutku incidenta, predsednik Nikson bio je na putu u Floridi, dok je Prva dama Pet Nikson bila u Indijanapolisu, gde je posećivala njihovu bolesnu ćerku Džuli.

Bell UH-1B UH-1D stare varijante Huey Foto: Wikimedia/Christopher E. Botzum, United States Air Force

Helikopter je istog dana postao velika atrakcija. Vojno osoblje ga je pregledalo i zaključilo da je, uprkos brojnim rupama od metaka, još uvek sposoban za let, pa je u podne odleteo pred mnoštvom novinarskih kamera. Helikopter je detaljno fotografisan kao deo istrage, zatim popravljen i vraćen u službu. Kasnije je bio izložen u Mornaričkoj rezervnoj bazi Willow Grove. Veruje se da su Prestonove akcije imale uticaja na Samuela Bika, koji je pet dana kasnije pokušao da otme avion, noseći revolver kalibra .22 i bombu na bazi benzina. Prema audio-snimcima koje je sam napravio pre pokušaja otmice, Bik je planirao da ubije predsednika Niksona. Policija je pucala na njega, a on je počinio samoubistvo.

Preston je u početku bio optužen za nezakonit ulazak u prostor Bele kuće, prekršaj za koji je kazna bila 100 dolara (što povećano za inflaciju odgovara današnjih 600 dolara) i maksimalna zatvorska kazna od šest meseci. Njegovi advokati su postigli dogovor da se sve optužbe pod civilnom nadležnošću povuku ako se slučaj prebaci na vojni sud.

Na vojnom suđenju, Preston je bio optužen za nekoliko pokušaja ubistva i nekoliko manjih prekršaja. Pilot jednog od policijskih helikoptera izjavio je da je mislio da Preston planira da izvrši samoubistvo srušivši se na Belu kuću, ali je Preston tvrdio da je samo želeo da privuče pažnju na nepravdu prema njemu i da pokaže svoje veštine kao pilot.

Bell UH-1B UH-1D stare varijante Huey Foto: Wikimedia/Federal Aviation Administration

Priznao je krivicu za „nepravilno prisvajanje i narušavanje mira“ i osuđen je na godinu dana zatvora i novčanu kaznu od 2.400 dolara (današnjih 14.800 dolara u 2023. godini). Deo njegovog vojnog suđenja računat je kao vreme provedeno u zatvoru, što je značilo da mu je ostalo još šest meseci zatvora. Ipak, odslužio je samo dva meseca u Fort Rajliju, Kanzas, pre nego što je dobio otpust iz vojske zbog nesposobnosti.

Tajna služba je proširila zonu zabranjenog vazdušnog prostora oko Bele kuće. Predsednik Nikson pohvalio je Kulbaskog i posadu policijskih helikoptera; trojica njih i drugi agenti dobili su predsedničke dugmad za manžetne na ceremoniji u Beloj kući. Preston se nakon oslobađanja preselio u državu Vašington, oženio se 1982. godine i odgajao dve ćerke svoje supruge. Preston je preminuo od raka 2009. godine u Efrati, u 55. godini života.

Možda se ne kradu često kao automobili na ulicama ili čamci na rekama i moru, ali ovo nije usamljen slučaj neovlašćenog korišćenja aviona ili helikoptera. Izuzimajući pilote koji su odlučili - bilo iz kog razloga - da prebegnu svojim vazduhoplovima na protivničku stranu, poznat je i slučaj američkog marinca, takođe vazduhoplovnog mehaničara, Hauarda Futa, koji je “pozajmio” mlazni borbeni avion Douglas A-4 Skyhawk 4. jula 1986. godine, o čemu je Aero.rs svojevremeno pisao. Ove dve priče imaju još sličnosti - obe krađe vazduhoplova desile su se noću i u oba slučaja su, iako su neovlašćeno leteli, piloti pokazali zavidne letačke sposobnosti.

Douglas A4 Skyhawk 02 Foto: Wikimedia/U.S. Navy

Neki pokušaji otuđenja aviona su se i tragično završili. Narednika Pola Mejera, dok je službovao u Engleskoj, u rastrojstvu zbog supruge koja je ostala u Virdžiniji, pritisnula je situacija, pa je sam seo u veliki transportni C-130E Hercules - avion kojim inače upravlja petočlana posada (dva pilota, navigator, letač-mehaničar i rukovaoc tereta) - i poleteo. Nažalost, nije stigao do SAD i supruge, sa kojom je tokom leta razgovarao preko radio veze. Avion se srušio u La Manš. Simple Flying navodi da postoji verzija prema kojoj je odbegli Hercules oboren, ali je taj scenario malo verovatan.

Let Roberta Prestona u ukradenom helikopteru zabeležen je u istoriji avijacije kao jedno od njegovih zanimljivijih poglavlja. Iako je njegov čin bio protivzakonit, Preston, kao i desetak godina kasnije Futo, pokazao je izvanrednu hrabrost i veštinu upravljajući letelicom.

Ovaj događaj evocira vreme kada su, čak i u strogo regulisanim sistemima vojske i avijacije, pojedinci imali smelosti da slede svoje ambicije - pa makar i za dokazivanjem - bez obzira na posledice. To je bilo doba kada su, u retkim slučajevima, snovi nadmašivali ograničenja i pravila, a granice bile pomerene, makar privremeno.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H145M prikaz Helikopterska jedinica MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>