Rusi su konačno prikazali nove motore za borbene avione Sukhoi Su-57, kojima je uklonjena i poslednja sumnja da li Su-57 treba da se zove avionom pete generacije.
Motori su prikazani u dokumentarnom filmu "Gospodari neba", koji je posvećen 85. godišnjici Eksperimentalnog konstruktorskog biroa nazvanog po Pavlu Suhoju, na kanalu Rusija 1.
U trejleru filma prikazano je nekoliko kadrova prototipa aviona sa oznakom T-50-2 koji je na sebi imao dugo očekivani pogonski sistem, kao i modifikovanog Su-57M sa dva motora AL-51F1.
Ovaj pogonski sistem predstavlja završni element koji omogućava da Su-57 u potpunosti zadovolji kriterijume koje Rusija postavlja za avione pete generacije, navodi portal Ruavia.
Ti kriterijumi uključuju multifunkcionalnost, smanjenu radarsku uočljivost (stealth), ultra-manevrabilnost, visok nivo obaveštajnih sposobnosti i sveobuhvatnu svest pilota o spoljašnjem okruženju, veliki borbeni kapacitet sa preciznim dalekometnim raketama, i mogućnost krstarećeg nadzvučnog leta bez forsaža.
Poslednji kriterijum omogućava upravo motor druge faze. Javna demonstracija Su-57 sa motorima AL-51F1 na Prvom kanalu potvrđuje da je pogonski sistem spreman, testiran i može se ugraditi kao standard.

U decembru 2023. godine, visoki izvori bliski ruskom ratnom vazduhoplovstvu izjavili su za TASS da je planirano da se svi avioni Su-57, koje proizvodi fabrika Komsomolska na Amuru, od 2024. godine opremaju motorima AL-51F1. Ipak, avioni isporučeni trupama prošle godine opremljeni su motorima prve faze – AL-41F1.
Razvoj motora druge faze za Su-57 vodi Konstruktorski biro Arhip Lulka. Novi motor je prvi put predstavljen pod oznakom AL-51F1 u julu 2023. godine na naučno-tehničkoj konferenciji o razvoju konstrukcije motora na Tehničkom univerzitetu u Samari.
Motor prve faze, AL-41F1, ima nominalni potisak od 8.800 kgf, 14.500 kgf u režimu naknadnog sagorevanja, i 15.000 kgf u režimu hitne upotrebe. Prema procenama stručnjaka, motor AL-51F1 razvijaće nominalni potisak od najmanje 11.000 kgf, dok će u režimu naknadnog sagorevanja dostići 17.000 kgf.
Uz poletnu težinu Su-57 od preko 35 tona, odnos potiska i mase aviona biće veći od 1 – između 1.15 i 1.2 pri normalnoj poletnoj težini. Trenutno je ovaj odnos 1.09 pri normalnoj težini i 0.97 pri punoj poletnoj težini.
(Aero.rs)
Video: Tigrovi sa Lađevaca: Orlovi 241. lovačko bombarderske avijacijske eskadrile
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bulatovic Nebojsa
Za očekivati je ,da se AL 51 motor ugradi i u SU 75, da bi ostvarile pune performanse aviona ,a i sa ekonomskog i logističkog aspekta
Podelite komentar